Det är klart att man inte vill sälja - men som kostnaderna tornar upp sig och med stigande räntor runt knuten (och en ambition att jobba mindre och vara mer med barnen) kan vi inte vara säkra på att vi har råd i framtiden....
 

"Målar" roslagsmahogny på takfotsbrädor samt ihopsnickrade garagedörrar på ett i övrigt falurött uthus med vita knutar/fönster/vindskivor.

Men min (billiga) tjära löser bara delvis upp sig i balsamterpentinet och linoljan - resten bildar en extremt tjock klump som mer påminner om halvtorkad asfalt än tjära. Verkar nästan som den reagerar med terpentinet. Vad kan vara fel? Jag börjar tvivla på att "tjäran" bara är tjära. OK, visst, man ska köpa svensk dalbränd tjära men men...

Pratade med en god vän som berättade att "roslagsmahogny" förr var tjära och dieselolja. Åtminstone på träbåtar i Mälaren. Fin-fint för miljön det ::)
 
Kasch skrev:
Men min (billiga) tjära löser bara delvis upp sig i balsamterpentinet och linoljan - resten bildar en extremt tjock klump som mer påminner om halvtorkad asfalt än tjära. Verkar nästan som den reagerar med terpentinet. Vad kan vara fel? Jag börjar tvivla på att "tjäran" bara är tjära. OK, visst, man ska köpa svensk dalbränd tjära men men...
Skedde samma sak för mig när jag blandade "rödtjära" av billig (svart) tjära, terpentin och rödfärgspigment, som ett jäkla tuggummi i botten med rödsvart blask över ???

Ska köpa dyrare (ljusare) dalbränd tjära nästa gång.......eller så gör jag egen, vilket passar min byggfilosofi och exprimentlusta utmärkt ;)
 
I Södertälje finns det en gata där flera hus har roslagsmahogny på fasaden, kompletterat med ljust gula snickerier (vaniljfärgade). Husen är lite större villor från förra sekelskiftet. Mycket snyggt!

Få se om jag orkar gå och ta en bild ::)

/fredrik
 
Hemmakatten skrev:
Roslagsmahogny är en speciell sorts trätjära. den är mycket ljus och ger ett gyllengult intryck. Det är dessutom en av de få tjäror som faktiskt torkar in i trät och inte liger som en tjock kletig massa på fasaen.
Dock luktar den en del, men betydligt mindre än vanliga tjäror. Men, lukten är fortfarande stark och ilaluktande varför jag aldrig skuille vilja ha det inom luktavstånd.
Roslagsmahogny är en blandning. Kan vara med kallpressad linolja, balsamterpentin och tjära. Jag köpte Skogens trätjära. receptet på den burken var 1/3 tjära, 1/3linolja och 1/3 t-röd.
Deras tjära ska spädas med t-röd ( t-sprit )
mvh. jocke
 
Den tränger ju lättare in i trät för att den är tunnare än ren tjära. om lukten vet jag inget om. Borde lukta mindre. Är själv intresserad i just "lukt-frågan". Har tänkt att behandla stockarn som skiljer min uppfart med gräsmattan. Ute-platsen är i närheten, så jag vill ju kunna sitta där utan att känna tjäran. Vet hur min träbåt luktade ny-tjärad...
 
fredwel skrev:
I Södertälje finns det en gata där flera hus har roslagsmahogny på fasaden, kompletterat med ljust gula snickerier (vaniljfärgade). Husen är lite större villor från förra sekelskiftet. Mycket snyggt!

Få se om jag orkar gå och ta en bild ::)

/fredrik

Hur gick det med orken? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.