Har köpt ett litet hus med väldigt fula fönster. Jag vill ”återställa torparcharmen” och funderar på vilka mått ett traditionellt tvålufts fönster med spröjs har?
Tyvärr finns inga gamla att renovera upp och om det inte dyker upp ett gäng på blocket får det nog bli nya. Bifogar en bild för att visa vad jag är ute efter ungefär.
 
  • Röd stuga med vita tvåluftsfönster med spröjs, speglar traditionell svensk torp stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns inga standardmått på gamla fönster.
Det beror på huset, platsen och tidsåldern. Samma sak gäller profileringen.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Finns inga standardmått på gamla fönster.
Det beror på huset, platsen och tidsåldern. Samma sak gäller profileringen.
jo, så klart, men på ett ungefär då? Eller förhållandet höjd bredd?
 
Microkatten
Titta t.ex. i den här skriften om fönsterhistorik. De gamla 2-luftsfönster, enkelglas, som suttit på mitt hus, med kvadratiska rutor, var ca 101x128. Måtten skiftar, som @Oldboy säger.

En bra start är att först bestämma om glasrutorna skall vara kvadratiska eller inte. Många har varit det, men det beror lite på typ av hus, tidsålder, trakt osv. Samt se till att bågarna inte är klumpiga, utan har maximalt med glasyta/ljusinsläpp.
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Titta t.ex. i den här skriften om fönsterhistorik. De gamla 2-luftsfönster, enkelglas, som suttit på mitt hus, med kvadratiska rutor, var ca 101x128. Måtten skiftar, som @Oldboy säger.

En bra start är att först bestämma om glasrutorna skall vara kvadratiska eller inte. Många har varit det, men det beror lite på typ av hus, tidsålder, trakt osv. Samt se till att bågarna inte är klumpiga, utan har maximalt med glasyta/ljusinsläpp.
Tack! Mycket värdefullt att läsa! Jag väntar på att få ett foto på den gamla delen av huset, förhoppningsvis finns de gamla fönstren kvar då. Men troligen blir det två luft med tre kvadrstiska rutor i vatje luft. Enkelt. Ev funderar jag på treluftsfönster i kök och i ett ”mellanrum”. Ska rita upp det och se hur det blir.
 
  • Gilla
mvh
  • Laddar…
Ett annat alt är att öppna upp där ett fönster sitter för att se om det finns spår i väggen av storlek på tidigare fönster.

Hur gammalt är huset?
Hur ser husen runt omkring ut?
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
:D:D:D:D
Oldboy Oldboy skrev:
Ett annat alt är att öppna upp där ett fönster sitter för att se om det finns spår i väggen av storlek på tidigare fönster.

Hur gammalt är huset?
Hur ser husen runt omkring ut?
ja, jag kanske får göra det. 1900 ska det vara byggt. Kanske det kan vara så enkelt att jag kan gå och mäta grannens fönster
 
Gammelnörden
I boken "Husbyggnadslära" från 1914 står det;

"Fönster i boningshus anbringas 75 cm. från golvet (=bordshöjd). Deras storlek måste rättas efter rummets höjd samt byggnadens inre och yttre anordning. Vanligen göras de 1,1-1,2 m. breda och höjden rättas efter rummets höjd. I varje fall böra fönstren dock ej gå för nära innertaket, utan sluta minst 30 cm. därifrån. Alla fönster skola givetvis kunna öppnas samt förses med innanfönster."
 
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker du skall öppna upp och se efter vad de gamla fönstren har lämnat för spår efter sig. Annars är risken stor att det blir lika fel en gång till.
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tycker du skall öppna upp och se efter vad de gamla fönstren har lämnat för spår efter sig. Annars är risken stor att det blir lika fel en gång till.
ja, det är nog en bra idé, tack för tipset!
 
Microkatten
Under årens lopp när man bytt fönster så kan man ha satt in mindre fönster (eller större!) av olika skäl. Vilket kanske inte enkelt kan ses.

Så var det t.ex. på mitt hus. Då får man utföra lite detektivarbete med hjälp av gamla bilder, rester av gamla fönster o.s.v.
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Under årens lopp när man bytt fönster så kan man ha satt in mindre fönster (eller större!) av olika skäl. Vilket kanske inte enkelt kan ses.

Så var det t.ex. på mitt hus. Då får man utföra lite detektivarbete med hjälp av gamla bilder, rester av gamla fönster o.s.v.
Så kan det vara. Jag tror bara ett fönsterbyte skett men väntar på ett foto från fornstora dagar där jag hoppas jag får ledtrådar :)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.