R rnenjoy skrev:
Min känns också torr. Har legat hemma i en månad under press, så köpt relativt tidig. Vissa planker var 142 mm.
Man lägger aldrig trall med en viss distans mellan brädorna!
Utan man lägger tant till kant.
Har man 145 mm trall så är alla brädor 145 mm vid en viss fuktighet samma som sågverket hade på trallen när den hyvlades!
Beroende av täthet mellan årsringar så krymper trallen olika mycket så i slutet av Juli en torr sommar är en bräda med glest mellan årsringar 138 mm medan en bräda med 1 mm mellan årsringar är 143 mm.
Så kolla på årsringars täthet så inte två glesa kommer intill varandra för då har du lätt 12mm eller mer springa, och det är inte roligt.
Kolla här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/avstand-mellan-trall-0cm.114930/page-3#post-3234306
 
Jag la några stumpar i vatten i någon vecka. Sen la jag enligt svenskt träs rekommendationer. Jag tror att jag la på 1 mm på maxmåttet.

Det blev i alla fall perfekt. Inget stående vatten och ingen Thore Skogman när det är torrt.

Köp A4 skruv. Min andra altan är byggd med nån skitskruv där i alla fall 1 av 10 brädor har slitit sig och står som en propeller.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Har kollat fuktigheten på mina 145-or.
Vissa är mellan 13-18%. Andra ligger mellan 20-30%
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag la några stumpar i vatten i någon vecka. Sen la jag enligt svenskt träs rekommendationer. Jag tror att jag la på 1 mm på maxmåttet.

Det blev i alla fall perfekt. Inget stående vatten och ingen Thore Skogman när det är torrt.

Köp A4 skruv. Min andra altan är byggd med nån skitskruv där i alla fall 1 av 10 brädor har slitit sig och står som en propeller.
Detta är nog smartast! En av bitarna har gått från 142 till 147mm på 6 timmar hittils. En vild chansning att om jag följt råden från facebook som sa att jag skulle lägga klosskloss, så hade det inte blivit jättebra till vintern.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag la några stumpar i vatten i någon vecka. Sen la jag enligt svenskt träs rekommendationer. Jag tror att jag la på 1 mm på maxmåttet.
För att få ut måtten så gjorde jag bara en tabell

1x147
2x147
3x147
Osv

...och ritade upp på ett par av reglarna. Jag har fris så jag började utifrån och fick klyva sista brädan mot huset.

En snickare hade säkert tagit sig för pannan, men jag är ingenjör. :rofl:
 
  • Gilla
Noramasen och 3 till
  • Laddar…
R rnenjoy skrev:
Detta är nog smartast! En av bitarna har gått från 142 till 147mm på 6 timmar hittils. En vild chansning att om jag följt råden från facebook som sa att jag skulle lägga klosskloss, så hade det inte blivit jättebra till vintern.
Vad säger att dom inte krymper några mm innan vintern? ;)
 
J
R rnenjoy skrev:
Detta är nog smartast! En av bitarna har gått från 142 till 147mm på 6 timmar hittils. En vild chansning att om jag följt råden från facebook som sa att jag skulle lägga klosskloss, så hade det inte blivit jättebra till vintern.
Så vilken kant-till-kant-distans tänker du köra på?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vad säger att dom inte krymper några mm innan vintern? ;)
Spelar ju ingen roll med kant i kant-mått
 
J Jonobe skrev:
Så vilken kant-till-kant-distans tänker du köra på?
Lutar åt 148/149 nu. Fått tips från några snickare som kör 149, så verkar stämma hittils.
 
L Leif i Skåne skrev:
Man lägger aldrig trall med en viss distans mellan brädorna!
Utan man lägger tant till kant.
”Man” som i Du, eller ”man” som i etablerade snickare?
 
De 3 mm enligt bilden är inte mellanrummet, utan max höjdskillnaden mellan brädorna. Tittade man på på anvisningen så är rekommenderat mellanrum olika beroende på trallens bredd.
 
F
R rnenjoy skrev:
Vad körde du för mått?
tror jag körde 123mm. Är rätt breda springor nu. Och ojämna. Ingen större skillnad mot altanen hemma som jag använde ett knivblad som mellanrum. Kort gott, det är ett levande material av rätt risig kvalitet i allmänhet så ska man hantera sin OCD så är nog komposit att föredra
 
Jag gjorde det med 145-trall. Det blev för stora glipor året om.

R rnenjoy skrev:
Någon som lagt trall med kant-till-kant avstånd enligt svensk trä? Erfarenheter? Hur mätte ni, gjorde ni nån typ av mall? Hur ser era trallar ut efter tid? Är deras avstånd för kant-till-kant i överkant och överdrivna eller är de bra?

Jag tackar nej till kommentarer om att lägga "dikt an" eller med nån distans. Intresserad av svenskt träs rekommendationer.

Referens
[länk]

[bild]
 
J
frma71 frma71 skrev:
Jag gjorde det med 145-trall. Det blev för stora glipor året om.
Vilken distans hade du valt idag istället då? Vad är ca-avstånden idag?
 
Trallvirke med måttstock visande avstånd mellan plankor på ca 5-7 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trallvirke av dimensionen 28x120 mm utlagd på altan med 5-7 mm springor mellan brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har 28x120 trall och la som sagt 125mm kant till kant.
Skulle tippa på att jag har ca 5-7mm springor, svårt att vet men däromkring
 
  • Gilla
rnenjoy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.