Äter du upp hela entrecoten?

  • Antal röster
    248
Entrecote är kraftigt överskattat, tycker jag.
Ofta sladdrigt med alldeles för mycket fett. Och då är jag egentligen inte rädd för fett på köttbiten.
Priset på entrecote och biff brukar vara ungefär lika och då väljer jag biff alla dagar i veckan. Dock måste den ligga framme och möra i ett antal timmar.
:p
 
  • Gilla
snaggletooth och 3 till
  • Laddar…
2
T twoody skrev:
Nej verkligen inte, det är inte samma smakupplevelse med en seg köttbit från en plastförpackning mot en kobeentrecot som smälter i munnen.
Samma oavsett köttsort menade jag!! Det är oftast bättre från en riktig kötthandlare än från Willys oavsett styck detalj!
 
  • Gilla
magnuspp och 1 till
  • Laddar…
A
Entrecote är det bästa som finns. Fettet är godare är köttet. Yngre människor och kvinnor har svårt för fettet. Oxfilé är skräp i jämförelse.
 
  • Gilla
j.erkers och 2 till
  • Laddar…
Till de individer som inte kan ta till sig en riktig entrecote. Servera mamma scans köttbullar, Då blir de nöjda.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Försöker alltid leta efter en bit med jämt fördelat fett då är det bara att brassa på o njuta av hela. Men är det en bit med ett tjockt lager som bara är segt som gummi då åker det bort.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Att man lyckas dra in manlighet i att käka fettet på entrecot är fantastisk. Grabbar som dessa käkar varmkorv från mitten, det är sen gammalt :crysmile:

Men för att svara på frågan, insprängt går ner, stora rena späckbitar lämnas kvar.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
En bra entrecote är inte sladdrig, den är fast i köttet!
Om du skär en skiva av en fin bit så ska den kunna stå på kanten. Samma sak med fettet som inte ska va nån seg bit späck (som på billigare entrecote) utan smälter fint ner och ihop vid grillning.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
De mesta köttet säljs billigt färdigkryddat och vakuumförpackat...

SÅ de flesta har sin kötterfarenhet därifrån och då skär även jag bort fettet och allt annat oaptitligt.

Om alla skulle äta som de prisokänsliga i tråden skulle nog svaret vara annorlunda.

Bättre att vara rik än fattig.
Då har man råd att äta fett.
/ATW
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Tror ALDRIG jag sett en fördigkryddad entrecote.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Är det inte färdigkryddad/marinerad karredoft man brukar känna i villakvarteren var och varannan dag?
 
Absolut men vad har det med entrecote att göra?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Cheesen
Äter inte entrecote... Undviker nötkött över huvud taget... Tycker det smakar lagård av alltihopa.

Körde sparerinbs på röken i fyra timmar i fredags... Det var gott däremot med en massa fett.
 
D Derbyboy skrev:
Absolut men vad har det med entrecote att göra?
Inget, men det var nån som skrev att de flesta köper färdigkryddad entrecote.
 
2 2005 skrev:
Samma oavsett köttsort menade jag!! Det är oftast bättre från en riktig kötthandlare än från Willys oavsett styck detalj!
Första Picanha jag köpte var Brasiliansk. Bland de bästa jag ätit. Mört och mycket smak. Vilket fett! Fantastiskt gott. Har sedan dess jagat runt och provat Picanha från olika butiker. Har inte hittat en enda europeisk picanha som ens är hälften så god. Ofta lite smak och sega fettpartier.
Har dragit slutsatsen att nötdjurets ras har betydelse liksom hur djuret levt. Djur som lever i varmare länder och går ute året runt har klart bättre förutsättningar att ge bra kött än de som mesta dels står inne och äter gammalt foder.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
R
D Derbyboy skrev:
Såklart är det en smålänning som tror min förundran bottnar i snålhet.

Nej, jag tycker bara fettet på entrecoten är en fantastisk smakupplevelse. Texturen kan vara besvärande men äts fettet tillsammans med köttet blir det utmärkt.
Då är du och ditt sällskap inte på samma kulinariska nivå som du tror att du är på?
Våga utbilda dina vänner isåfall, istället för att gnälla på ett forum…
Men du är väl en tangentbordsryttare…

Jag personligen äter det som smakar bra, sitter inte och tvingar i mig saker på varken resturang eller hos vänner för att de ”tror” att de är ”mästerkockar”

Om gäster lämnar mat hos dig bör du fundera på ovan alternativt eller dina matlagningskunskaper. Inget annat:rofl::crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.