Hej

Jag satte igång med ett projekt att bygga en spaljé i trädgården. 7m x 2m, luftig för klängväxter.

Tanken var att slå ner sådana där jordankare/stolpspjut men när jag väl satte igång slog jag i berg. Visar sig att berget längs hela den tänkta placeringen ligger ytligt -15-20 cm.

Vad skulle ni gjort?

Tack på förhand
 
Byggt en upphöjning som både är fäste för spaljen och ger tillräckligt med jord för växterna. Om det är trä, betong, tegel, sten, gabioner, IBC, tegel eller något annat alternativ beror på jag tycker funkar och är värt jobb och pengar.
 
Jag tänkte att jag kör en enkel borrhammare (typ Jula) och borrar 22mm hål, sätter i stolpskott med 18mm järn och sedan i med lite kemankare för att få det att sitta.

Vad tror ni om det?
 
Det funkar om du har en kraftig maskin. Har du inget behov av en maskin sen så kolla på hygglo.se. Bättre att hyra en kraftfull än att köpa en liten...
 
Skulle ändå behöva en borrhammare, så för 8 hål kanske det ändå kan funka?
 
B
Jag hade inte borrat i berget för en enkel spaljé, även om det naturligtvis går. Jag hade grävt bort de 15-20 cm djup, borstat rent berget, kanske 20 x 20 cm kvadratiskt, och gjutit fast stolpskor, och sedan byggt vidare spaljén så som du tänkt.

Om berget är helt slätt kanske du måste borra i det. Är det lite skrevor, ojämnheter osv så biter cementen fast ordentligt om det är rent berg (inte om det är 1cm jord emellan...).
 
B BSOD skrev:
Jag hade inte borrat i berget för en enkel spaljé, även om det naturligtvis går. Jag hade grävt bort de 15-20 cm djup, borstat rent berget, kanske 20 x 20 cm kvadratiskt, och gjutit fast stolpskor, och sedan byggt vidare spaljén så som du tänkt.

Om berget är helt slätt kanske du måste borra i det. Är det lite skrevor, ojämnheter osv så biter cementen fast ordentligt om det är rent berg (inte om det är 1cm jord emellan...).
Jag är helt novis. Fäster alltså cementen ovanpå berget utan att det eg rinns mer än 10 cm jord runt om som ger stadga?

Jag har tänkt att det bara skulle släppa och vila sig direkt…
 
B
Det blir ju som en typ 20kg tyngd. Är formen på berget bra krävs det en hel del sidokrafter för att det ska röra på sig när betongen bitit sig fast , men visst blir det lite bättre att borra i berget också.

Tror du det blir vindkrafter att tala om på spaljen vid storm, så kan det nog vara klokt att borra också.

Jag har mycket lera i jorden, så hos mig ger jorden bra stadga innan betongen härdat, även om man inte gör en riktig gjutform. Din jord kanske är lösare? Det behövs i vilket fall inte så avancerad form om man ska gjuta en liten stolpe med låg höjd. T.ex. wellpapp, med ett par varv silvertejp duger ofta.
 
2 m spaljé med växtlighet och/eller hög täthet är ett stort vindfång. Ett barn som klättrar upp till 2 m är också en faktor. Så det krävs rejält ojämnt berg för att jag skulle vara nöjd med utanpåliggande plintar.
Så ska spaljen vara fristående och i en rak linje så skulle jag helt klart kika på en annan lösning.
Iofs kan man gjuta plintar tätt och/eller mycket tyngre men det ser jag också som en annan metod än plintar vid stolpar på cc 150 till 250 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.