Hej ! Om Vp rör med kabel (exq) ska anslutas till en kapslad dosa (u56). Vilket sätt är då att föredra:

1. avsluta röret en bit innan dosan och sedan låta kabeln gå igenom gummitätningen in till dosan

2. sätta dit en anslutningsmuff med låsbleck på dosan (dvs plocka bort gummitätningen) och klicka fast Vp röret i muffen.

Miljön för installationen är en krypgrund och det gäller alltså kabel, inte FQ.
 
Aftonbladet eller Expressen?
 
Ha ha kanske det
Funderade lite på hur ip klassningen påverkas av dem olika alternativen
 
Möjligen är det väl om det kan bildas kondens i röret som kan leta sig ner till dosan.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Möjligen är det väl om det kan bildas kondens i röret som kan leta sig ner till dosan.
Om man skulle använda anslutningsmuff menar du?
 
Mikael_L
IP-klassen som U56 har fördärvas med en sådan anslutningsmuff.
Men rör raka vägen in ger bättre gnagarskydd.

Vilket är du mest orolig för?
 
Vad är det för ipklass på anslutningmuffen? Vet inte om jag sett någon sådan som håller ip 65 om det är en gb-doss du pratar om

Så avsluta röret innan och gå in med kabeln igenom tätningen
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Om man skulle använda anslutningsmuff menar du?
Precis.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
IP-klassen som U56 har fördärvas med en sådan anslutningsmuff.
Men rör raka vägen in ger bättre gnagarskydd.

Vilket är du mest orolig för?
Mmm tänker också att ip klassningen inte kan upprätthållas med anslutningsmuffen.
Det är i en krypgrund och hittills inte sett till några gnagare , men fukt är ju vanligt i en krypgrund så då kanske det är bättre att eliminera den biten ??:thinking:
 
Du behöver inte oroa dig för IP klassningen i krypgrunden. Skulle det vara så fuktigt att det bildas kondens så har du betydligt större problem än vilken IP klass som behövs. NORMALT ska det räcka med IP 20 då det i krypgrunden NORMALT ska vara ett torrt utrymme.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du behöver inte oroa dig för IP klassningen i krypgrunden. Skulle det vara så fuktigt att det bildas kondens så har du betydligt större problem än vilken IP klass som behövs. NORMALT ska det räcka med IP 20 då det i krypgrunden NORMALT ska vara ett torrt utrymme.
Absolut , förstår hur du menar. Kondens känns ju dock som ett reellt problem med tanke på skifte av årstider. Samtidigt så kanske det inte blir något problem om jag nu skulle välja alternativet med anslutningsmuffen:thinking:
 
Hojte Hojte skrev:
Vad är det för ipklass på anslutningmuffen? Vet inte om jag sett någon sådan som håller ip 65 om det är en gb-doss du pratar om

Så avsluta röret innan och gå in med kabeln igenom tätningen
Rätt säker på att anslutningsmuffen inte håller ip 65.
Hade från början tänkt använda exq men blir det problem , dvs krävs det exlq ? känns ju skönt o slippa en sådan kabel när rör och slang används
 
Mikael_L
F Fredrik K80 skrev:
men fukt är ju vanligt i en krypgrund så då kanske det är bättre att eliminera den biten
Det tror jag inte.
Då har du snart att riva huset pga mögel och röta i så fall.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det tror jag inte.
Då har du snart att riva huset pga mögel och röta i så fall.
Tänker mer på förändringar i fukt under årets olika årstider så kondens är väl kanske ändå något o ta hänsyn till
 
tommib
Nej, inte på den nivån. Som andra har sagt, om du har en sådan miljö i din krypgrund att du får kondens på installationer där och du har ett hus av trä så har du ett massivt problem som är orelaterat till elinstallationerna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.