Hej, ska bygga en gunga på befintlig altan som kommer bestå
av 4x 95x95 stolpar och mellan dessa en 95x95 balk för infästning
av gungorna, typ "pergola" fast en gunga i mitten.

Tänkte sätta ner stolpen direkt i betong samt fästa den i bärlinan med
2 franska skruvar, från altanen är det ca 50cm ner till botten av hålet.
Har förstått att stolpsko inte är lämpligt och ej blir tillräckligt stabilt?

Hålet som kommer innehålla betong är ca 30x30 och 20cm djupt.
Kan inte gräva djupare.

Tror ni detta kommer bli stabilt? Se skissen för förtydligande som
visar en stolpe, obs ej skalenligt :)

Skiss av en gungsstolpe 95x95 monterad i betong med franska skruvar och anvisningar, ej skalenligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, svårt att få det stabilare än att gjuta fast stolpen direkt i marken.

Jag gjorde det för ett antal år sen när jag byggde en kombinerad klätter/gungställning.
Stabilt och bra(y)
 
  • Gilla
herregud
  • Laddar…
Jag vet inget om markförhållandena under din altan. Är det torrt och väldränerat kanske det går bra, är det fuktigare är det risk att den nergjutna delen av stolpen ruttnar fortare än du önskar.
Jag hade satsat på rejäla stolpskor samt gjutit ner dem i rejäla plintar. Borde absolut kunna bli stabilt.
 
  • Gilla
herregud
  • Laddar…
Så verkar man göra i både USA och Nya Zeeland, jag tycker det blir en utmärkt miljö för röta nere i markfuktig betong, men kanske fungerar med tryckt virke, eller något annat rötbeständigt.
Protte
 
  • Gilla
herregud
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag vet inget om markförhållandena under din altan. Är det torrt och väldränerat kanske det går bra, är det fuktigare är det risk att den nergjutna delen av stolpen ruttnar fortare än du önskar.
Jag hade satsat på rejäla stolpskor samt gjutit ner dem i rejäla plintar. Borde absolut kunna bli stabilt.
Tack, det är väldränerat med makadam, men klart att det säkert ändå är lite fuktigt, håller det 10 år är jag nöjd :)

Har läst att en del undviker stolpskor pga det är svårt att få det 100% stabilt.

Svårt dehär!
 
prototypen prototypen skrev:
Så verkar man göra i både USA och Nya Zeeland, jag tycker det blir en utmärkt miljö för röta nere i markfuktig betong, men kanske fungerar med tryckt virke, eller något annat rötbeständigt.
Protte
Kör med tryckt virke men vill ju ändå inte att det efter 2 år börjar bli lite glapp mellan virke och betongen.
Läser ändå många som lyckas fint med att bara stoppa i virket i betongen, men då är det kanske inte 2m stolpar utan stängselstolpar som är mindre.
 
Tomture61
Trä måste få möjlighet att andas (risk för röta annars) även impregnerat ruttnar till slut .
Trä har olika mått beroende på fuktighet i virket (ett levande material)
Använd betongplintar med stolpskor

Hade spillvirke / bra att ha virke låg i en binge , huller om buller , under bar himmel under minst 10 års tid .
När jag sågade upp virket var en halv mm ned i virket grått , i övrigt såg det nytt ut .
 
Redigerat:
  • Gilla
herregud
  • Laddar…
Stolpjärn, inte stolpskor, om du vill ha det stadigt.
Det funkar att gjuta ditekt om du väljer tryckt avsett för markkontakt. Det funkar med vanligt tryckt också inom angiven tidsram men om det drar ut på tiden så känns det onödigt att chansa.
 
  • Gilla
herregud
  • Laddar…
B
Jag gjorde så där med barnens gunga, då jag tänkte att det räckte med att det höll i max 15år. Jag tog bort den efter ungefär 10år, och då var den märkbart påverkad av att den suttit i betong men långt ifrån avruttnad. Så tiden är en faktor.
 
  • Gilla
herregud
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.