Hej,

Har upptäckt att panelen på huset är sned/ojämn. Skulle vilja fixa detta, men jag har inte så mycket erfarenhet och behöver råd. Är det möjligt att kapa på plats (med till exempel cirkelsåg) även där det, som vid burspråk, sitter foderbrädor eller måste dessa lossas först? Vill göra ett så litet ingrepp som möjligt.

Foderbrädorna har en liten annan höjd så klingan får liksom inte gå på den underliggande panelen.

Sned och ojämn vit träpanel vid husvägg över stenkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn huspanel vid hörn ovanför stengrund, möjlig justering utan att röra foderbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn och sned huspanel nära marken med synlig underliggande betong och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sneda och ojämna vita paneler på ett hus med undantaget område nära ett burspråk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn och sned panel på ett hus nära marken med synlig foderbräda och dräneringsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du ska såga borde ett multiverktyg typ Bosch GOP eller Fein göra jobbet.

Jag tolkar det som att det är nivåskillnaden på fodren du vill jämna till, droppnäsan?

Cirkelsåg med nån typ av anhåll att såga funkar säkert också, med vinklad klinga så du behåller droppnäsan.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Om du ska såga borde ett multiverktyg typ Bosch GOP eller Fein göra jobbet.

Jag tolkar det som att det är nivåskillnaden på fodren du vill jämna till, droppnäsan?

Cirkelsåg med nån typ av anhåll att såga funkar säkert också, med vinklad klinga så du behåller droppnäsan.
Tack för svar. Det är både panel och foder som jag vill jämna till. Problemet med fodret är att det inte ska kapas jämnt med panelen, det måste alltså bli ett exakt djup så att inte panelen skadas. Går det utan att lossa på brädor?

Jag har ett multiverktyg från Bosch och hittade det här bladet: https://www.bosch-professional.com/se/sv/acz-100-bb-segmentsagblad-2867459-ocs-ac/

Tror du det är möjligt för en vanlig Svensson att kapa rakt med droppe på egen hand? Eller är det att föredra att anlita hantverkare för jobbet? Det ska dock sägas att det är ”hantverkare” som utfört arbetet från första början.
 
S skanfals skrev:
Tack för svar. Det är både panel och foder som jag vill jämna till. Problemet med fodret är att det inte ska kapas jämnt med panelen, det måste alltså bli ett exakt djup så att inte panelen skadas. Går det utan att lossa på brädor?

Jag har ett multiverktyg från Bosch och hittade det här bladet: [länk]

Tror du det är möjligt för en vanlig Svensson att kapa rakt med droppe på egen hand? Eller är det att föredra att anlita hantverkare för jobbet? Det ska dock sägas att det är ”hantverkare” som utfört arbetet från första början.
Om du är lite stadig på handen och börjar göra ett spår borde det gå fint, du kan använda en plankbit som anhåll, just sådant blad använder jag gärna själv när det ska sågas rakt.

Det högra fordret ser ut att vara 2-delat, stämmer det är det en synvilla?

Om du råkar dutta i panelen när du kapar i fodret bör inte märkas då fodret sitter utanpå och sen när du målat på såg ytan så. (y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Om du är lite stadig på handen och börjar göra ett spår borde det gå fint, du kan använda en plankbit som anhåll, just sådant blad använder jag gärna själv när det ska sågas rakt.

Det högra fordret ser ut att vara 2-delat, stämmer det är det en synvilla?

Om du råkar dutta i panelen när du kapar i fodret bör inte märkas då fodret sitter utanpå och sen när du målat på såg ytan så. (y)
Tack. Det är delat på båda sidor. Planka som stöd är smart, det borde göra att man kan få till kanten utåt på ett hyfsat sätt. Men hur får man till själva lutningen på droppen?
 
S skanfals skrev:
Tack. Det är delat på båda sidor. Planka som stöd är smart, det borde göra att man kan få till kanten utåt på ett hyfsat sätt. Men hur får man till själva lutningen på droppen?
Lutningen tror jag du grejar på frihand.
Alternativt så snedkapar du anhållet så du får höjd och vinkel i samma funktion. (y)
 
S skanfals skrev:
Okej. En sista fråga, är klingvarianten att föredra för uppgiften eller är den här bättre? [länk]
Jag föredrar halvmåne varianten.
Båda funkar säkert, halvmåne är mer fintandat.
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
Skaffa nåt att sitta på också, det går inte snabbt med en sån maskin. (Men blir jäkligt bra.)
 
S Svante Svenson skrev:
Skaffa nåt att sitta på också, det går inte snabbt med en sån maskin. (Men blir jäkligt bra.)
Tack. Men OM jag skulle känna att det blir för utmanande, är det här något en skicklig hantverkare enkelt fixar? Jag menar, om man tar in någon som tittar på det. Kommer de säga att ”ja, men det här är bara att kapa med cirkelsåg” eller kommer de jämra sig och säga att ”vi kan fixa detta men då måste vi göra X och Y”, vilket typ innefattar att lossa brädor?
 
En riktig snickare fixar det där, oavsett om det kommer till att lossa en bräda eller inte.

Du fixar det också, fodren ser skruvade ut dessutom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.