S
Hej!

I ett timmerhus har jag sett den här takkonstruktionen. Huset är från c:a 1850. Mig veterligen så brukar äldre timmerhus ha rafter som vilar på åsarna. I det här fallet är det tvärtom. Här utgörs rafterna av grova balkar som åsarna ligger mot/får stöd av. Dessa "rafter" har också en sned pelare under sig och en tvärliggande bjälke (se bild). Påminner ju lite om hur man bygger stolpverk?

Är det någon som känner igen konstruktionen och vet något mer om den? Tack på förhand!

Gammal takkonstruktion i timmerhus med grova balkar som rafter och åsar som vilar på dessa balkar, med snedställd pelare och tvärbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan man ha höjt huset och gjort nytt tak i "modern" tid?
 
Ser ut som en ganska typisk konstruktion från andra halvan av 1800-talet. Att tröda stående var det normala ända sedan nävertakens tid och när man först började vilja ha längre och mindre klumpiga utskiften så var det naturligt att sätta in tassar från nedersta åsen och spika längsgående tröd på den. Ungefär vid samma tid började det förekomma att man byggde bockar i stället för timrade mellanväggsrösten för att bära upp åsarna.
Det enda konstiga med ditt tak är att det stående trödet slutar vid nedersta åsen och inte vid väggbandet. Det har jag aldrig sett förr. Normalt brukar det stående trödet stå i en uthuggen fas ovanpå väggbandet.

Jag tycker jag ser en läcka i taket. Se till att reparera den illa kvickt.
 
  • Gilla
Stigur-Olafur
  • Laddar…
S
H heimlaga skrev:
Ser ut som en ganska typisk konstruktion från andra halvan av 1800-talet. Att tröda stående var det normala ända sedan nävertakens tid och när man först började vilja ha längre och mindre klumpiga utskiften så var det naturligt att sätta in tassar från nedersta åsen och spika längsgående tröd på den. Ungefär vid samma tid började det förekomma att man byggde bockar i stället för timrade mellanväggsrösten för att bära upp åsarna.
Det enda konstiga med ditt tak är att det stående trödet slutar vid nedersta åsen och inte vid väggbandet. Det har jag aldrig sett förr. Normalt brukar det stående trödet stå i en uthuggen fas ovanpå väggbandet.

Jag tycker jag ser en läcka i taket. Se till att reparera den illa kvickt.
Tack för utförligt svar! Skarpa ögonen har du också, det är både ett och annat håll i taket. Det handlar om ett hus jag förhandlar om att få köpa, går det vägen så kan jag lova att taket åtgärdas samma dag som kontraktet skrivs - åtminstone temporärt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.