Någon som vet var man kan införskaffa en sådan apparat, som är tillförlitlig och lätt att använda?
Tips på butik/märke?
 
Tror du kan glömma att hitta något sådant annat än som labratorieutrustning, finns handhållna enheter som mäter mängden stora och små partiklar i luften som jag har kommit i kontakt med i samband med säljare för luftrenare för byggmarknaden. En byggarbetsplats vi var på låg på över 1000 gånger vad dom rekommenderade för ett kontor till exempel.

Men en sådan mäter bara mängden partiklar i två olika storleksspann, den skiljer inte på betongdamm, huddamm, asbest, pollen, mögelsporer m .m.

Luften är full med mögelsporer av flera olika slag, antar att du vill veta om det finns en större mängd svartmögel än normalt i luften för att slippa kolla bakom väggar, under golv och på vind.
Men har svårt att tro att något sådant finns som inte kostar hundra tusentals kronor.

Tror att det är något sådant här som gäller, man köper en petriskål förberedd för odling av mögel för 300kr-500kr som man sedan skickar in på analys.

Citat: AGX Mögeltest
Du får en petriskål med ett lock
• Ta av locket i i 60 min. Under tiden kommer mögelsporerna som finns i luften falla ned på odlingsskålen
• Efter att provet är färdigt skruvar du på locket och skickar testet vidare till laboratoriet i den medsända transportlådan
• Efter 2 veckor får du en enkel rapport med svarsresultatet
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Tror du kan glömma att hitta något sådant annat än som labratorieutrustning, finns handhållna enheter som mäter mängden stora och små partiklar i luften som jag har kommit i kontakt med i samband med säljare för luftrenare för byggmarknaden. En byggarbetsplats vi var på låg på över 1000 gånger vad dom rekommenderade för ett kontor till exempel.

Men en sådan mäter bara mängden partiklar i två olika storleksspann, den skiljer inte på betongdamm, huddamm, asbest, pollen, mögelsporer m .m.

Luften är full med mögelsporer av flera olika slag, antar att du vill veta om det finns en större mängd svartmögel än normalt i luften för att slippa kolla bakom väggar, under golv och på vind.
Men har svårt att tro att något sådant finns som inte kostar hundra tusentals kronor.

Tror att det är något sådant här som gäller, man köper en petriskål förberedd för odling av mögel för 300kr-500kr som man sedan skickar in på analys.

Citat: AGX Mögeltest
Du får en petriskål med ett lock
• Ta av locket i i 60 min. Under tiden kommer mögelsporerna som finns i luften falla ned på odlingsskålen
• Efter att provet är färdigt skruvar du på locket och skickar testet vidare till laboratoriet i den medsända transportlådan
• Efter 2 veckor får du en enkel rapport med svarsresultatet

Tack för utförligt svar!
Ja precis, jag vill veta om det är mögel bakom en vägg i min bostad, pga fuktfläckar som blivit synliga. Så blir lite orolig för om det kanske också finns mögel bakom som kommer ut i luften i min bostad. Skulle ett sådant test som du skriver om i slutet vara lämpligt för att testa det?
 
klara2022 klara2022 skrev:
Tack för utförligt svar!
Ja precis, jag vill veta om det är mögel bakom en vägg i min bostad, pga fuktfläckar som blivit synliga. Så blir lite orolig för om det kanske också finns mögel bakom som kommer ut i luften i min bostad. Skulle ett sådant test som du skriver om i slutet vara lämpligt för att testa det?
Tveksamt då luften redan är full med mögelsporer i vilket fall som. Kan vara helt fullt med mögel men väggen är så tät att inget kommer in i rummet. Vill du ha ett riktigt svar skulle jag nog köpte en inspetionskamera till mobilen för någon hundring, borrat ett litet hål i väggen och tittat inne i väggen. Ser den fuktskadad ut så tänker du väl ändå måla/tapetsera om, så en litet klick spackel borde inte vara ett problem.

I vilket fall som helst behöver du fixa anledningen till att vattnet kom dit.
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Tveksamt då luften redan är full med mögelsporer i vilket fall som. Kan vara helt fullt med mögel men väggen är så tät att inget kommer in i rummet. Vill du ha ett riktigt svar skulle jag nog köpte en inspetionskamera till mobilen för någon hundring, borrat ett litet hål i väggen och tittat inne i väggen. Ser den fuktskadad ut så tänker du väl ändå måla/tapetsera om, så en litet klick spackel borde inte vara ett problem.

I vilket fall som helst behöver du fixa anledningen till att vattnet kom dit.
Tack för svar. Men vad är det för mögel som luften är full av? Är det ofarliga mögelsporer då som vi har i vår luft från allt möjligt? Det visste jag inte.

Men jag har fått vattenskadad tapet. Enligt mätningar så är det ingen fukt just där iallfall. Dock vet de inte hur mycket fukt det kan liggga längre in i väggen. Tror du att det kan finnas risk för att det ligger mögel bakom som tar sig in i min bostad eller kan man vara ganska lugn att det inte är så lätt för mögelsporerna att ta sig igenom väggen? Om jag målar över fläckarna med en bra färg t.ex. Skulle det ev. täta ingången till min lägenhet om fasaden drar in fukt i väggen?
Det är ett enstegstätat hus jag bor i och jag har läst att de är ganska dåliga och ohållbara när det gäller att stå emot fuktskador. Det är en bostadsrätt, och det är föreningen som kommit och mätt med fuktmätare. De har inte borrat och kollat, men kanske ska göra det. Här ser du bilderna på fuktskadorna. En är över ett fönster den andra (har ett par till sådana) precis vid fönsterbräadan.)
 
  • Vattenskadad tapet med fläckar och vågformade kanter över fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenfläckar på tapet nära ett fönsterhörn, tecken på möjlig fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då är det spännande hur det är gjort på utsidan.
Egentligen ointressant om det finns mögel i luften, det har kommit in vatten runt fönstret och det ska det inte.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Då är det spännande hur det är gjort på utsidan.
Egentligen ointressant om det finns mögel i luften, det har kommit in vatten runt fönstret och det ska det inte.

Protte
Ja det är frågan. Det är ett enstegstätat hus, jag gissar att det är dåligt tätt runt fönstret på något vis.
Varför är det ointressant om det finns mögel i luften menar du? Kan det inte ha bildats mögel i fukten i väggen? Eller är det inget jag behöver oroa mig för?
 
Oavsett om det är mögelsporer i luften eller inte är ju prio ett att se till att det inte kommer in mer vatten i konstruktionen. När bristen på utsidan åtgärdas är det rimligt att även kontrollera insidan av väggen för att se omfattning av eventuella skador.

Gällande mögelsporer så finns de som sagt överallt i mer eller mindre mängd. Det man kan göra är att göra en spormätning i rummet samt utomhus som referens då kan man se om det förekommer onormalt höga sporhalter inomhus vilket eventuellt kan påvisa en fuktskada. Men i detta fallet är ju fuktskadan redan bekräftad, det ska inte komma in vatten via fönsteranslutningen. Så i stället för att fokusera på eventuella spormängder i luften se till att väggen blir åtgärdad så vatten inte tar sig in. Väggen behöver kanske öppnas både in- och utifrån.
 
Man kan ju sätta sig ner och vänta att halten mögel ökar eller åtgärda den enstegstätade fasaden nu.
Det jag sett på bild om enstegstätade är ju bara hemskt.

Protte
 
Sven-Olof Billö
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Tror du kan glömma att hitta något sådant annat än som labratorieutrustning, finns handhållna enheter som mäter mängden stora och små partiklar i luften som jag har kommit i kontakt med i samband med säljare för luftrenare för byggmarknaden. En byggarbetsplats vi var på låg på över 1000 gånger vad dom rekommenderade för ett kontor till exempel.

Men en sådan mäter bara mängden partiklar i två olika storleksspann, den skiljer inte på betongdamm, huddamm, asbest, pollen, mögelsporer m .m.

Luften är full med mögelsporer av flera olika slag, antar att du vill veta om det finns en större mängd svartmögel än normalt i luften för att slippa kolla bakom väggar, under golv och på vind.
Men har svårt att tro att något sådant finns som inte kostar hundra tusentals kronor.

Tror att det är något sådant här som gäller, man köper en petriskål förberedd för odling av mögel för 300kr-500kr som man sedan skickar in på analys.

Citat: AGX Mögeltest
Du får en petriskål med ett lock
• Ta av locket i i 60 min. Under tiden kommer mögelsporerna som finns i luften falla ned på odlingsskålen
• Efter att provet är färdigt skruvar du på locket och skickar testet vidare till laboratoriet i den medsända transportlådan
• Efter 2 veckor får du en enkel rapport med svarsresultatet
Killgissningsmetod.
 
Sven-Olof Billö Sven-Olof Billö skrev:
Killgissningsmetod.
Hur tänkte du nu?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Kul att du tipsar om ett företag du själv är involverad i. Du vet väl att det strider mot forumreglerna?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Sven-Olof Billö Sven-Olof Billö skrev:
Det enda ackrediterade testet för mögel är dna topsen som finns här Www.innemiljoochhalsa.nu

Och självklart är det als laboratorier som analyserar det, men de är ett labb och kan inte vad det innebär..
Vad menar du är killgissning?
Ja det kändes ju inte alls som ett hittepåföretag som letar efter folks rädslor...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Sven-Olof Billö
Tja, involverad är väl fel uttryckt om än styrelseledamot på pappret. Dessvärre finns det ingen som är mer kunnig än min hustru i detta fall. Och jag som varit med och verifierat testet, samt sett till att det blev ackrediterat av als..
 
Sven-Olof Billö
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad menar du är killgissning?
Ja det kändes ju inte alls som ett hittepåföretag som letar efter folks rädslor...
Du, mer fakta baserat än vad jag påstår kan nog vara svårt att hitta. Är petri testet ackrediterat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.