T ttooove skrev:
Tack för svaret! Jag har faktiskt försökt med det, men numret har ingen abonnent. Misstänker att företaget inte finns längre. Men jag får såklart undersöka det vidare, ville bara kolla om det var någon som enkelt kunde säga om det var fiber eller ej, då vi skulle behöva beställa internet nu snarast!
Den fungerar som router också men bättre om du köper en ny.
Jag hade förut iptelefon och samma box.
Den var inge bra som "Internet router" så använde den bara för att koppla in den fasta telefonen.
 
  • Gilla
egge80
  • Laddar…
Haha, tänkte att jag skulle låta dig jobba lite själv men har lite lugnt nu på jobbet så ........

Eftersom du inte gett oss speciellt mycket information kan jag egentligen bara gissa att det är Lund vi pratar om och i.s.f. så hittade jag med hjälp av google ...... https://svenskastadsnat.se/privatjanster-perspektiv/ och där står bl.a. "Vi jobbar nu med att migrera Perspektivs nät till Svenska Stadsnäts öppna nät!"

Men som sagt, prata med grannarna eller kontakta Bahnhof. Bahnhof är en av dom operatörerna som finns i flest olika öppna fibernät så ......

Om dom där lådorna har något med fiber att göra eller ej är förstås inte lätt för alla att veta. Men efterföljande frågor .....? Nu har du i.a.f. fullt tillräckligt med info för att lätt ta reda på resten själv.
 
T ttooove skrev:
Dum fråga kanske - men behöver jag använda denna leverantör för själva fiberavtalet? Jag hade fått uppfattningen om att jag kunde välja fritt bland olika bolag som tillhandahåller bredband/tv via fiber.
Ja, de är nätägare så du behöver säkra emot de vilken typ av tjänster de levererar. Om de nu sålt sitt nät till exempel Telia så borde det vara via Öppen Fiber, men om ingen använt det på ett tag så kanske inte ens patchen finns i andra änden av fibern. Därav bättre att dubbelkolla med nätägaren än att helt på måfå beställa en tjänst som inte fungerar.
 
* Fråga en ganne om vilken operatör dom använder?
* Fråga en granne om du får låna deras strömadapater för att se om du kan ansluta till en portal?
* Beställe en adapter på nätet eller prova med en du redan har?
 
A Andy78 skrev:
* Fråga en ganne om vilken operatör dom använder?
* Fråga en granne om du får låna deras strömadapater för att se om du kan ansluta till en portal?
* Beställe en adapter på nätet eller prova med en du redan har?
Det verkar som att Inteno CATV-102 behöver 12 V med minst 230 mA, så en adapter som matchar det kan vara något att testa.
 
B Bästerortarn skrev:
Haha, tänkte att jag skulle låta dig jobba lite själv men har lite lugnt nu på jobbet så ........

Eftersom du inte gett oss speciellt mycket information kan jag egentligen bara gissa att det är Lund vi pratar om och i.s.f. så hittade jag med hjälp av google ...... [länk] och där står bl.a. "Vi jobbar nu med att migrera Perspektivs nät till Svenska Stadsnäts öppna nät!"

Men som sagt, prata med grannarna eller kontakta Bahnhof. Bahnhof är en av dom operatörerna som finns i flest olika öppna fibernät så ......

Om dom där lådorna har något med fiber att göra eller ej är förstås inte lätt för alla att veta. Men efterföljande frågor .....? Nu har du i.a.f. fullt tillräckligt med info för att lätt ta reda på resten själv.
B Bästerortarn skrev:
Alltså ...... på [länk] går bl.a. att läsa

"Svenska Stadsnät Perspektiv, som under en tid ingått i Svenska Stadsnät AB, blir från och med den 1 maj 2018 en del av Telia Sverige AB. I samband med att vi förenklar bolagsstrukturen och ser över organisationen i Telia så kommer Svenska Stadsnäts verksamhet att integreras in i Telia Sverige AB."

samt samma telefonnummer som du redan testat att ringa utan framgång.

En hejdundrande chansning baserat på vad som framgår av informationen på den länkade webbsidan ........... ett samtal till Telia tror jag är det som mest sannolikt leder dig till en fungerande internetanslutning.

Men som någon redan nämnt så saknar fiberomvandlaren (den vita boxen) nätadapter så om den inte finns lär du hur som helst inte få igång det innan du fixat en ny sådan.

Mmm jag ringde det nya numret jag fann men personen jag fick tala med var ungefär lika kunnig som jag… det får bli att knacka på hos grannarna.

Det är Hjärup det gäller, så nästan rätt!

tack för hjälpen! Av google att döma så var det nog en nätadapter jag slet ut i frustration när jag (nästan) demonterade hela den vita boxen eftersom jag inte kopplade att den hade med fibern att göra. Trodde att det var ngn gammal router eller dylikt. Men boxen satt ju stenhårt så jag gav upp till slut, lyckligtvis :D

Sånna som jag borde inte få bo i hus.

Inser dock nu att jag kommer att behöva åka till affären och köpa en adaptor också, en sån där ethernetkabel ni pratar om finns det inte något uttag för i min macbook.

Nåväl, tack för hjälpen. Jag återkommer en dag när bredbandet strömmar in till huset, om inte förr
 
T tomasfr skrev:
Det verkar som att Inteno CATV-102 behöver 12 V med minst 230 mA, så en adapter som matchar det kan vara något att testa.
Detta är rena grekiskan för mig.:thinking:
 
N nypa skrev:
Ja, de är nätägare så du behöver säkra emot de vilken typ av tjänster de levererar. Om de nu sålt sitt nät till exempel Telia så borde det vara via Öppen Fiber, men om ingen använt det på ett tag så kanske inte ens patchen finns i andra änden av fibern. Därav bättre att dubbelkolla med nätägaren än att helt på måfå beställa en tjänst som inte fungerar.
Tack!

Jag tror att mitt nästa steg får bli att koppla in den där sladden, nätadaptorn, och så införskaffa en adaptor till min dator så att jag kan koppla in ethernet kabeln
 
T ttooove skrev:
Tack!

Jag tror att mitt nästa steg får bli att koppla in den där sladden, nätadaptorn, och så införskaffa en adaptor till min dator så att jag kan koppla in ethernet kabeln
Hur har det gått?
 
A Andy78 skrev:
Hur har det gått?
Tackar som frågar! Det har gått över förväntan. Vi fick tag på Telia som köpt upp perspektiv bredband och de sålde på oss ngt dyrt bredband och tv paket :crysmile: Vi är mkt nöjda över att ha fått igång något och inte så priskänsliga! Det kommer nog om något år eller så…

Nu bär det av mot nya utmaningar (läs renovering på egen hand av samtliga rum plus kök).

Tack för all hjälp här. Utan forumet hade vi inte klarat oss.:cool:
 
A Andy78 skrev:
Hur har det gått?
Glömde säga att jag lånade en dator av annat märke än Äpplet och använde för att koppla in kabeln.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.