Vi håller på att rita en utbyggnad som ska vara tvrum/matrum/allrum. Vi har jättefin utsikt och vill maximera denna, då vi bor i ett äldre modulhus med bara 4 fönster totalt mot baksidan.

Det finns många husmodeller som har t.ex. 4 fönster mot baksidan som i princip täcker hela allrummet, t.ex. detta hus vars bild jag lånat från Vårgårdahus:

https://images.squarespace-cdn.com/...BVB49IK/villa-lovik-2020-low.jpg?format=2500w

Det är precis denna stil vi vill ha på vår utbyggnad, men arkitekten har bara ritat in två fönster totalt trots att vi sa till att v ville maximera utsikten. Han har dessutom ritat in fönster på ena kortsidan mot garaget, något vi tycker är helt onödigt.

Min fråga till er som bor i liknande hus som på bilden, med stora fönsterpartier mot söder, hur är det egentligen? Var det värt pengarna? Vad är fördelar/nackdelar?

/S
 
Vår tillbyggnad har en rad höga fönsterpartier mot söder. Det ger en härlig känsla i rummet, men väldigt varmt när solen står på från ca kl 12 till 16. Vi har markiser och heltäckande gardiner vi kan dra för för att kunna vistas där under de klockslagen sommartid. Så räkna in solskydd i kalkylen.
 
Solskydd är ett måste. Solskydd på sneda fönster som på bilden blir knepigt.
 
I sydväst har vi fönster från golv till tak på bottenvåningen och på tredje våningen (av tre), vanliga men stora fönster på våning två. Det blir fruktansvärt varmt när solen ligger på. Vi har alltid gardiner fördragna så fort solen är framme, gäller även vintertid. Vi har installerat ac på våning två och tre.

Möjligen blir det inte riktigt lika illa i söder om ni inte har kvällssolen. Men mitt tips är att tänka er noga för om ni inte har träd som skuggar utanför.
 
Vi har stora fönster mot syd/sydväst. Är otroligt nöjd eftersom vi har utsikt åt det hållet. Däremot är en bra ac ett måste för annars blir det väldigt varmt! Och för oss funkar det utmärkt med enbart ac och vi behöver inte hålla på med gardiner och markiser.
 
Jag har ett 6 meters skjutdörrspartie i allrummet med ryggåstak.
Jag löste problemet med solen genom att förlänga taket utanför huset med två takstolar plus utsprång.
När solen står lågt, sen höst, vintern och tidig vår så lyser solen in.
Mitt i sommaren står den högt upp och träffar inte glaset överhuvudtaget.(snodde idén från lbhus som har den som tillval på vissa hus)
Gjöt plattan ut ytterligare nån meter och fick då på köpet en uteplats där man slipper rensa ogräs mellan plattorna och har ett litet skydd mot regn.
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar. Ja, att det kan bli varmt har vi förstått, men samtidigt finns det mängder med hus som ser ut så här, och de har ingen AC som standard. Tänker arkitekterna enbart på utseende/utsikt och inte på att man faktiskt ska bo där? Kärngården från Myresjöhus är ju ett annat ganska populärt hus med mycket fönster...

https://www.myresjohus.se/globalassets/media/husmodeller-kataloghus/karngarden/karngarden.jpg

Jag tänker att dagens fönster har värmedämpande ytskikt som gör dem mindre benägna att släppa in värme? Vi har tänkt välja antingen Menta eller Elitfönster, lite beroende på vad vi hamnar på i budget.

Vi tänker skippa fönstren där uppe, då de känns endast fördyrande, svåra att mörklägga och endast köra på 4 vanliga vönster där nere, inga på ena kortsidan (mot garaget) och ett skjutparti mot väst (utgång till altan). Det borde ge utsikt så det räcker och blir över.

/S
 
En takfot som skjuter ut gör stora skillnad, som @Argastesnickaren skriver. Vi har den skånska/danska varianten dvs ingen takfot.

Men ert beslut om att skippa de övre fönsterpartierna låter klokt. Blir lättare att posta också.
 
Cheesen
S steve5432 skrev:
Tack för era svar. Ja, att det kan bli varmt har vi förstått, men samtidigt finns det mängder med hus som ser ut så här, och de har ingen AC som standard. Tänker arkitekterna enbart på utseende/utsikt och inte på att man faktiskt ska bo där? Kärngården från Myresjöhus är ju ett annat ganska populärt hus med mycket fönster...

[länk]

Jag tänker att dagens fönster har värmedämpande ytskikt som gör dem mindre benägna att släppa in värme? Vi har tänkt välja antingen Menta eller Elitfönster, lite beroende på vad vi hamnar på i budget.

Vi tänker skippa fönstren där uppe, då de känns endast fördyrande, svåra att mörklägga och endast köra på 4 vanliga vönster där nere, inga på ena kortsidan (mot garaget) och ett skjutparti mot väst (utgång till altan). Det borde ge utsikt så det räcker och blir över.

/S
Fönster ska helst inte släppa in eller ut någon värme över huvud taget.
Det är ljusets energi som släpps in som värmer upp insidan och sedan är fönstren isolerade så att värmen ej kommer ut.

Har haft stora fönsterpartier i ett tidigare boende och det blir otroligt varmt.. redan i mars månad så räckte solens värme till att värma huset i stor grad.(Norrbotten). Utan luftvärmepump hade juni, juli och augusti vart obeboeliga.

Vårt köksfönster är i söder och västerläge... Det är för stort men sommartid (från mitten av maj till slutet av augusti) så har vi gardin på utsidan samt markis för att ha en beboelig inomhusmiljö.
Kök med stora fönster täckta med gardiner, växter på fönsterbrädan och två kopparlampor över bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solskyddsgardin framför fönster, trästolar och -bord på en trädäckterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har man en annan aspekt av stora fönsterpartier. Insyn.. vi har ett grannhus med fönsterpartier som gör att dom bor i ett "växthus"... Alla störs inte av det men jag vill inte att passerande på gatan, grannar och hundprommenerare ska behöva se mig i skitig nätbrynja på söndag morgon... Precis lika lite som jag vill se grannens likbleka lekamen topless så vill jag plåga omgivningen med mitt morgonruffs.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Finns gott om länkar där folk bygger hus med stora fönster i söderläge utan att förstå vad det för med sig.
Sök i forumet på stora fönster i söderläge!!!
Inget nytt under solen, sol in i hus=varmt inne på sommaren.
 
  • Gilla
steve5432
  • Laddar…
Jag har stora fönsterpartier från golv till nock i söderläge. Jag tycker inte solinstrålningen och värmen är ett problem sommartid. Då står solen så högt att den knapp träffar rutan trots att mitt tak inte sticker ut så mycket.
Vår och höst så skiner solen in och det kan bli varmt men då kan man oftast vädra in kallare luft utifrån.
På vintern är det jättehärligt att få in mycket av det begränsade ljus som finns under dagen.

Jag har dessutom inget problem med insyn eftersom huset ligger en bit över gatunivån.
Jag skulle garanterat bygga likadant igen.
 
  • Gilla
steve5432
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Finns gott om länkar där folk bygger hus med stora fönster i söderläge utan att förstå vad det för med sig.
Sök i forumet på stora fönster i söderläge!!!
Inget nytt under solen, sol in i hus=varmt inne på sommaren.
Sen byggs det ju mängder med hus i andra ännu varmare länder där utsikt är prioriterad och där i princip hela huset består av metallbalkar med gigantiska glaspartier, men då antar jag att AC är standard.

/S
 
Pm mig om du vill ha ett par bilder:)
Stora fönster är skillnaden mellan ett medelmåttigt hus och ett riktigt trevligt hus (om utsikten tillåter)
 
Är själv sugen på stora fönster för ljusets och utsiktens skull, men det kan vara bra att tänka in att klimatet blir varmare och extrema värmeböljor vanligare, samtidigt som energipriserna (d.v.s. kostnad för AC) är som de är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.