Jag har flyttat till ett hus som har solfångare med ackumulatortank till uppvärmning och tappvatten, när solen inte lyser är det en elpatron som går.

Det gör att jag får mycket värme vår och höst (och sommar) men på vintern när det behövs som mest värme körs systemet nästan uteslutande på el. Därför vill jag komplettera systemet med berg eller luft/vatten värmepump.

Det återförsäljare jag pratat med rekommenderar dock att kasta ut det nuvarande systemet och installera enbart berg eller luft/vatten istället. Anledningen är att det nuvarande systemet är byggt för att jobba på höga temperaturer och dagens värmepumpar är effektivast på lägre temperaturer.

Jag förstår logiken med detta men tycker att det borde finnas ett sätt att koppla samman dem så att de komplettera varandra utan att värmepumpen behöver värma allt vatten till 65 grader. Tex genom att man kopplar dem så de utnyttjar varandras styrkor olika beroende på säsongen.

Någon som har erfarenhet av att koppla dessa värmekällor och/eller ett förslag på lösning
 
Du vill inte avslöja om ditt hus är i norrland eller skåne?

Vad har du för värmesystem? Hederlig vattenburen värme med radiatorer eller kanske enbart vattenburen golvvärme?
Hur bereds tappvarmvatten? Elektrisk varmvattenberedere?

Man kan gissa att en firma som lämnar offert på luftvärmepump nog gärna vill att du då skaffar deras utedel och deras innedel, eftersom det vet de hur de ska ställa in så fungerar. Ska deras luftvärmepump samverka med annat system(solfångare och ackumulatortank) kan man gissa att de befarar att det kan bli för dem många dyra justerings- och servicebesök innan de har lyckas ställa in det.

Många monterar nog bort solfångare som installerades för ca 10 à 15 år sedan. Har du inte vattenburen golvväme kan du ju inte nyttja solfångararna så bra på senhöst och tidig vår. Har man däremot vattenburen golvvärme kan så låg framledningstemperaterur som ca 27 grader nyttjas, vilket solfångare kan uppnå senhöst och tidig vår.
Vet du hur många kWh som elpatronen drar per år? Energimätaren på den? Ibland är solfångarsystem felinställda eftersom husägare ibland inte begriper sig på det.
 
Redigerat:
Huset ligger i södra Stockholm och har vattenburen golvvärme i badrum, hall och källare. Resten av huset är vattenburna radiatorer. Så en blandning där som nog kräver lite högre temp, särskilt som radiatorerna är gamla.

På bilden ser man nuvarande lösning. En 750 liters tank för tappvatten och värme. Solfångarna värmer tankens nedre del och i den övre sitter elpatronen.

Precis som du säger så ser jag risken att allt annat än ett standardsystem skulle kosta mer i installationen och drift än jag skulle tjäna på det. Men jag vill ändå se om någon har en lösning!
 
  • 750-liters uppvärmningstank med kopparledningar, elpatron och redskap i en pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl inte 750 Liter bruksvarmvatten som du lagrar? Det är väl en rörslinga i ackumulatortanken, i vilken du kör kallvatten genom och som hettas upp till bruksvarmvatten?

Vattenburen golvvärme är bra för att kunna utnyttja låga framledningstemperaturer som fås från solfångaranläggning tidig vår och sen höst. Men det är väl då en väldigt liten andel av ditt hus som värms med vattenburen golvvärme?

Du kanske kan skaffa luftvatten-värmepump med utedel och ny inne-del, men behålla det värmesystem du har. Men sätta avstängningsventiler så att det gamla system skärmas av. Då kanske du kan köra ditt gamla system tiden vår - sommar- höst, och köra nya system vintertid. Du ska klart ha plats för ny innedel. Ny luftvatten-värmepumpar kan väl ge uppåt ca 55 oC framledningstemp. Ev. kan du behöva byta ut ett par radiatorer mot sådana som har större värmeavgivande yta. Då kan de ge samma värme som vid hög framledningstemp trots lägre framledningstemp. Men en VVS-firma bör kunna råda dig bättre. Bäst är om de kommer och tittar.
 
Redigerat:
Stämmer, 750 litet är det som ligger i tanken men rörslingan för tappvatten tror jag vet på 50 liter.

Ska se om jag kan hitta en rörfirma som ger andra råd än att slänga ut och börja om.
 
spännande rördragning, mkt kreativt och tidsödande, mkt shuntar och avstängningar överallt......

nej att komplettera bör ju gå att göra, du behöver ju kunna fixa en in och en ut på acc.t, alt, mata det mot radiatorerna direkt och indirekt ner tillbaka den vägen då...

men som allt vill lvvp ju ha så kallt som möjligt inkommande...
 
T.ex. NIBE har alternativet "Prioriterad tillsats" som med tillbehör kan hämta värme från en ackumulatortank när denna är varm och skicka ut i värmesystemet. Men det kräver både utrymme för allt och säkert mycket arbetstid för att koppla ihop allt på rätt sätt.
 
  • Gilla
matsandreas
  • Laddar…

Bästa svaret

B
Funktioner som krävs: om botten av tanken är varmare än 60c så bör värme från acktank vara i första hand, och värmepump I andra hand. Är tanken kallare än kanske 50C i botten, ska acktanken inte ladda ur och värmepumpen ska gå mot värmekretsen.

Om tanken blir kallare än 50C (eller lite upp) i toppen av tanken så bör värmepumpen trigga en omgång med varmvatten.

Jag tänker alltså att acktanken får gå som vvb vintertid, men att överskott från sol kommer in till värmesystemet under höst och vår (plus ev soliga dagar, om botten av qcktsnken blir tillräckligt kall).

Jag tror det går att ordna, men rörmokare vill alltid göra det enkelt för sig så jag förstår att de drar sig. Enklast är nog nästan om man har använder sig av ett monoblock, och lite växelventiler (för värmepumpen bör gå med flytande kondensering).

Jag har själv värmepump och solvärme i ett system, men det har krävts en del pyssel för att det ska fungera. Lite växelventiler som jag styr med hjälp av shelly och inprogrammerad temperaturlogik.

I viss mån får jag justera lite på börvärden beroende på säsong, för att det ska fungera precis som jag vill.
 
Det finns luftvattenpumpar av monoblocktyp som är sådana som är avsedda att dockas på existerande system och kommer alltså inte med en innerdel.
 
  • Gilla
matsandreas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.