Hej
Fick en Bosch tvättmaskin installerad tvättat 2 30 tvättar tidigare utan lukt men idag när jag tvättade 60 grader bomull började det efter ca 30 minuter lukt skarpt av något, därefter luktade det gummi (som i en cykelverkstad),
är det normalt för en ny tvättmaskin?
 
Claes Sörmland
Lager som skurit eller trumman ligger emot bälgen gissar jag.
 
  • Gilla
Vonelffors
  • Laddar…
A
Z Zippi skrev:
Hej
Fick en Bosch tvättmaskin installerad tvättat 2 30 tvättar tidigare utan lukt men idag när jag tvättade 60 grader bomull började det efter ca 30 minuter lukt skarpt av något, därefter luktade det gummi (som i en cykelverkstad),
är det normalt för en ny tvättmaskin?
Nej det är inte normalt, är den ny så har du garanti och då tycker jag att du skall åberopa den
 
electroluxaren skrev:
Nej det är inte normalt, är den ny så har du garanti och då tycker jag att du skall åberopa den
Jag får till svar att gummibäljen luktar i början på en ny tvättmaskin, stämmer inte det`?
 
Köpte en Whirlpool toppmatad i påskas som andramaskin (har Bosch "home proffessional" som ordinarie tvätt respektive tumlare).
Första tvättarna lukade den oroväckande mycket precis som överhettade motorer gör.
Nu känns inget sådant längre.
 
Z Zippi skrev:
Jag får till svar att gummibäljen luktar i början på en ny tvättmaskin, stämmer inte det`?
Det stämmer! Frågan är när den slutar lukta. Jag fick byta en köksmaskin pga den inte slutade lukta gummi. Men har även haft grejer där det slutat lukta efter nån månad.
 
Z Zippi skrev:
Hej
Fick en Bosch tvättmaskin installerad tvättat 2 30 tvättar tidigare utan lukt men idag när jag tvättade 60 grader bomull började det efter ca 30 minuter lukt skarpt av något, därefter luktade det gummi (som i en cykelverkstad),
är det normalt för en ny tvättmaskin?
Rengöra luckans gummibälg för att undvika dålig lukt.
Dålig lukt kommer inte bara från tvättmaskinstrumman, utan kan även komma från gummibälgen i luckan. Gummibälgen utsätts ständigt för fukt vilket innebär att det finns en hög risk för att mögel ska bildas i vecket om den inte rengörs regelbundet. Detta mögel, och den dåliga lukt det producerar, överförs sedan till kläderna under tvättningen. Dessutom kan rester från annan tvätt och tvättmedel samt hårda mineraler från vattnet samlas i luckans gummibälg, vilket också bidrar till dålig lukt.

Missuppfattningen är att gummibälgen rengörs grundligt under varje tvättrogram, och att en extra manuell rengöring av gummibälgen därför inte är nödvändig. Det är dock under de perioder då tvättmaskinen inte används som mögel börjar utvecklas, vilket resulterar i dålig lukt. Detta kan lätt förhindras.

Följ dessa steg för att rengöra gummibälgen och undvika dålig lukt:



  • Allt du behöver göra är att helt enkelt torka runt gummibälgen, både in- och utsida, med en fuktig och ren trasa
  • Kör en underhållstvätt som vanligt efter att du har torkat runt gummibälgen




Vad ska man göra dagligen?
Följ dessa steg som daglig rutin:
  • Lämna alltid tvättmaskinsluckan lite på glänt efter att ha använt maskinen för att låta trumman och gummibälgen torka. Den öppna luckan gör att luften kan cirkulera och hjälper till att torka ut eventuell kvarvarande fukt i trumman eller på gummibälgen.

  • Torka av gummibälgen med en mjuk trasa för att ta bort restvatten eller tvättmedel efter varje tvätt. Finns det tvättmedel kvar kan det vara ett tecken på för mycket tvättmedel.

  • Kontrollera att det inte finns några främmande föremål kvar i gummibälgen. Varje gång du använt tvättmaskinen ska du kontrollera att det inte finns några främmande föremål kvar i gummibälgen, eftersom dessa kan skada din maskin.
 
A
Z Zippi skrev:
Jag får till svar att gummibäljen luktar i början på en ny tvättmaskin, stämmer inte det`?
Kan göra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.