Vi gör nytt tak och öppnar till nock invändigt. Vi har idag avluftning på båda sidor taket men jag tänker man vill ha så få genomföringar i taket som möjligt. Klistrar in bilder på befintligt tak.

Det blir ett nytt badrum uppe med en pax-fläkt och denna tänkte vi oavsett kombinera med avluftningen som kommer från avloppet i köket då det blir på samma sida taket. Frågan är om vi också kan kombinera med avluftningen som kommer från andra sidan huset (se skiss)? Eftersom det blir ryggåstak skulle det ena plaströret vara böjt neråt en bit. Fungerar det?
 
  • Bild på befintligt träbjälklag med ett vitt avloppsrör som böjer sig uppåt mot taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak med träpanel och synliga takbjälkar med genomföringar för avluftning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av ett tak i genomskärning med avluftningsrör och texten "PAX fläkt", "Avluftning kök" och "Avluftning badrum".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du riskerar att kondens rinner ut via paxfläkten om anslutningen till fläkten sitter på undersidan.
Protte
 
  • Gilla
Liten hemmabyggare
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Du riskerar att kondens rinner ut via paxfläkten om anslutningen till fläkten sitter på undersidan.
Protte
Bra att tänka på. Eftersom alla rör blir nya på denna våning vill man ju planera rätt Menar du att om vi placerar anslutningen från pax-fläkten ovanför takgenomföringen så undviker man detta? (Se ny skiss där med liten pil för ny placering). Det känns som att varm luft vill gå uppåt och att paxfläkten därför borde sitta nedanför tänker jag. Men är som sagt helt okunnig på detta område.
 
  • Handritad skiss av tak med nya rördragningar för ventilation, markering för PAX-fläkt och avluftningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L Liten hemmabyggare skrev:
Vi gör nytt tak och öppnar till nock invändigt. Vi har idag avluftning på båda sidor taket men jag tänker man vill ha så få genomföringar i taket som möjligt. Klistrar in bilder på befintligt tak.

Det blir ett nytt badrum uppe med en pax-fläkt och denna tänkte vi oavsett kombinera med avluftningen som kommer från avloppet i köket då det blir på samma sida taket. Frågan är om vi också
Förstår nog inte riktigt, tänker du koppla ventilationen på avluftningen från avloppet? Om du har kommunalt avlopp så kan du slippa avluftning på taket om du sätter in vakuumventil istället.
 
S svebbe skrev:
Förstår nog inte riktigt, tänker du koppla ventilationen på avluftningen från avloppet? Om du har kommunalt avlopp så kan du slippa avluftning på taket om du sätter in vakuumventil istället.
Jag var nog lite otydlig eller hade nog inte tänkt färdigt :) Ventilationen från badrummet tänker jag man tar upp i samma kåpa som avluftningen (men i eget rör/kanal). Men för att slippa tre rör upp genom kåpan tänkte jag om man kombinerar de båda avluftningsrören. Men här är frågan om det går med en böj nedåt? Intressant med vakumventil. Det är kommunalt VA så då skulle man ha en sån på varje sida?
 
På förra huset var en toalettventil i samma huv som avlopps ventilationen. Ventilen var dock stängd och övermålad. När jag öppnade den insåg jag varför. När det blev undertryck i huset, tex när köksfläkten gick drogs luften bakvägen och det kom in en massa avlopps lukt. Kombinera inte ventilation med avloppsventilation. Absolut inte i samma rör, men inte heller i samma huv. Däremot kan du ju koppla ihop avloppsventilationerna.
 
  • Gilla
Liten hemmabyggare
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På förra huset var en toalettventil i samma huv som avlopps ventilationen. Ventilen var dock stängd och övermålad. När jag öppnade den insåg jag varför. När det blev undertryck i huset, tex när köksfläkten gick drogs luften bakvägen och det kom in en massa avlopps lukt. Kombinera inte ventilation med avloppsventilation. Absolut inte i samma rör, men inte heller i samma huv. Däremot kan du ju koppla ihop avloppsventilationerna.
Klokt! Tänker det då är av samma anledning avluftningen ligger separat och inte går via t ex skorstenen i hus (vårt är från 30-talet). Och att man inte vill ha dom alltför nära placerade varandra på taket.
Pax-fläkten blåser visserligen bara ut luft? men som sagt värt att hålla separerat så man inte åker på någon överraskning hehe :) Och man vill inte koppla pax-fläkten in i skorstenens ventilations-kanal heller? Skorstenen ligger nämligen precis rätt till och det blir en kanal ledig i den. Men det blir kanske fukt i den då?
 
Det är ju det normala på äldre hus.
 
  • Gilla
Liten hemmabyggare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.