Behöver fixa ny genomföring av vattenkran till altan, den gamla har frusit sönder och läcker. Men jag skulle sätta den nya kranen ca 30 ca högre än den gamla, då den nuvarande sitter under altangolvet (se bild). Vill ha den nya kranen så den sitter över altangolvet och kan kontrolleras och användas enklare.
Behöver jag höja genomföringen på insidan (först gå upp igenom golvet från källare till markplan, och sedan gå ut? Eller kan jag använda samma genomföring och sätta vattenslang för utomhusbruk (PEM-slang) och låta den gå upp till önskat läge för vattenkranen på utsidan?
Tips på detta? Kanske läge att kalla in fackman?
 
  • Gammal vattenkranens genomföring under altangolv med synliga rör och sladdar, behöver höjas för lättare åtkomst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt en vanlig tappkran på vägg med en pex eller pemslang som du drar in i hålet där gamla uttkastaren sitter å sätt två kulventier i källare , en för att stänga vattnet för vintern å en för att kunna tomma rör och kran
 
  • Gilla
Lassexx
  • Laddar…
V Vector skrev:
Sätt en vanlig tappkran på vägg med en pex eller pemslang som du drar in i hålet där gamla uttkastaren sitter å sätt två kulventier i källare , en för att stänga vattnet för vintern å en för att kunna tomma rör och kran
Tack för svar, bara ett förtydligande. Det sitter en avstängningskran inne i källaren, men du menar det behövs en till, hur skall den placeras?
 
B
Kranen för att tappa ur bör placeras lågt och med fallande rör (undvik lokala lågpunkter där vatten lägger sig), så gravitationen tömmer ut systemet på vattnet. Om det inte går kan man överväga att koppla på en adapter för att blåsa ur vattnet med kompressor innan vintern kommer, så det inte fryser sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.