Hej har en yttervägg som lutar 2.5cm på 2.5m kan jag kila ut väggen efter plasten? Eller är det dumt på något sätt? Ytterväggsisolering med träreglar och en vattenpass på en stege som indikerar lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det kan ju vara bra att undersöka varför som väggen lutar utåt. För om lutningen fortsätter att öka så kommer ju innertaket vid något läge inte att nå bort till ytterväggen, dvs. det börjar rasa. En orsak kan vara att man har tagit bort en innervägg som antingen är bärande eller stabiliserande.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Jag har inga bärande innerväggar. Kan undersöka lite mer. Men annars är det bara att bygga ut
 
BirgitS
Har någon vägg tagits bort någon gång sen huset byggdes?
 
lutar ytterväggen på motsvarande sida oxså ?
 
BirgitS
T tergo skrev:
lutar ytterväggen på motsvarande sida oxså ?
Vilken vägg menar du?
Det är en yttervägg som lutar.
 
EddieHansson
Väggar kan luta. Inget konstigt. Kolla om infästningen mot syll och mot takstolar/hammarbandet är stabilt. Har det inte rört sig är det ingen fara.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vilken vägg menar du?
Det är en yttervägg som lutar.
den ytterväggen han ser om man ställer sig med ryggen mot den på bild
det jag fundera på är om hela huset lutar 2,5 cm eller det är bara en yttervägg som lutar
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
T tergo skrev:
den ytterväggen han ser om man ställer sig med ryggen mot den på bild
det jag fundera på är om hela huset lutar 2,5 cm eller det är bara en yttervägg som lutar
Aha, motstående yttervägg (inte motsvarande).(y)
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
EddieHansson
T tergo skrev:
den ytterväggen han ser om man ställer sig med ryggen mot den på bild
det jag fundera på är om hela huset lutar 2,5 cm eller det är bara en yttervägg som lutar
Om det inte finns innerväggar som är 90 grader mot ytterväggarna kan hela huset skifta som ett parallellogram . Gavlarna hjälper inte till så mycket i mitten på huset.

/_/

En annan variant är att väggen kalvar utåt. Om det är möjligt beror på hur takstolarna är byggda. Vi hade en variant av det där golvreglarna låg på syllen men spikade från utsidan in i ändträet. Sen har plintarna rört sig och väggen lutar inåt. Vi fixade det vid renovering.

https://www.byggahus.se/bygga/fraga-experten/buktande-yttervaegg.339607/
 
  • Illustration av en röd parallellogram med markerade sidor och vinklar samt höjden (h).
Redigerat:
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Z zana kader skrev:
Jag har inga bärande innerväggar. Kan undersöka lite mer. Men annars är det bara att bygga ut
En icke bärande innervägg kan vara stabiliserande för en bärande yttervägg.
 
="Jonte Karlsson, post: 4770535, member: 480076"]En icke bärande innervägg kan vara stabiliserande för en bärande yttervägg.[/QUOTE]


Beror på hur gammalt och snett huset är.
Har ett gammalt timmerhus där delar av två ytterväggar på övervåningen lutar ca sju centimeter från golv till tak, takhöjd 203 cm. Föregående ägare hade riktat invändigt med 2”x 4” reglar, rummet blev alltså mindre i ett redan smalt hus (380cm). Rummet har alltså två motstående ytterväggar. Fönstret i rummet var satt efter fasaden, effekten var att fönstret ”föll utåt” när man öppnade. Man fick känslan av styrhytt på större fartyg när man kom in i rummet.
Jag har återställt och stabiliserat väggarna (inga sprickor på 10 år) samt satt fönstret i lod.
Kan försäkra dig att det såg mer konstigt ut när väggarna var i lod. Ser väldigt märkligt ut om man riktar på enstaka ställen när allt annat är är snett.
Gammalt rum med lutande väggar, vintage dörr och snedställt fönster med gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.