Hej! Måste byta panel på mina garagedörrar och undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera typen och var jag kan köpa den.
 
  • Sliten röd garagedörrspanel med avflagad färg i behov av byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet rött garagepanelsdetalj med flagnande färg och synliga tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tergo skrev:
är det sammanhängande panel eller plywood underst och sen 12x95 brädor överst ?

spårad plywood är ett alternativ tex. Plywoodskiva spårad 1220x2440mm billigt - jem & fix (jemfix.se)
Det ser ju absolut ut som att det skulle kunna vara det, ska ta en titt till när jag kommer hem
 
Kollade lite mer noggrant nu när jag kom hem och det ser ut att vara panel (väldigt likt bastupanel) där varje planka är typ 10x70 mm, men jag går se efter lite mer noggrant imorgon när det inte hunnit bli mörkt.
 
S Smeds skrev:
Kollade lite mer noggrant nu när jag kom hem och det ser ut att vara panel (väldigt likt bastupanel) där varje planka är typ 10x70 mm, men jag går se efter lite mer noggrant imorgon när det inte hunnit bli mörkt.
Skulle kunna vara något som kallas karroseri panel, https://www.beijerbygg.se/privat/sv...paneler/8x70-mm-karosseripanel-furu-914500968, vilket inte var speciellt billigt och svårt att få tag på
 
  • Mätning av en röd karosseripanel i furu med karaktäristisk profilering, nära bild med tumstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag tror att spårad plywood 9 eller 12 mm är lite billigare, skivorna brukar vara 1220x2440 så normalt så går där åt 2 skivor
 
Sätt panel igen. Spårad plywood skall helst inte täckmålas. Färgen tenderar att släppa. Täcklasyr går bra. MEN, plyfa är lite fuktkänslig och om man slarvar med underhållet släpper de yttersta fanerlagren, och då får du byta igen. En brädan klarar sig bättre om färgen släpper, och är bara att måla om igen.
 
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Sätt panel igen. Spårad plywood skall helst inte täckmålas. Färgen tenderar att släppa. Täcklasyr går bra. MEN, plyfa är lite fuktkänslig och om man slarvar med underhållet släpper de yttersta fanerlagren, och då får du byta igen. En brädan klarar sig bättre om färgen släpper, och är bara att måla om igen.
Känns ju bättre att används panel igen. Panelen jag skrev om tidigare verkar vara lite svårt att få tag på. Frågan är om bastupanel skulle fungera, denna på K-rauta ser ut att likna den jag har nu https://www.k-rauta.se/produkt/bastupanel-klassisk-gran-12x70x2700-10st/7040438200828
 
Hur får man den nu varande panelen att torka lättast, den är fuktig längst ner. Värmepistol?
 
Redigerat:
S Smeds skrev:
Känns ju bättre att används panel igen. Panelen jag skrev om tidigare verkar vara lite svårt att få tag på. Frågan är om bastupanel skulle fungera, denna på K-rauta ser ut att likna den jag har nu [länk]
Bastupanel är hyvlad och skall vara inomhus. Brädan i sig bryr sig väl kanske inte, men utomhusfärger sitter lite sämre på hyvlat trä. Det skall helst var sågat. Men att hitta så tunn sågad panel är inte så lätt.
 
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Bastupanel är hyvlad och skall vara inomhus. Brädan i sig bryr sig väl kanske inte, men utomhusfärger sitter lite sämre på hyvlat trä. Det skall helst var sågat. Men att hitta så tunn sågad panel är inte så lätt.
Det som sitter där nu ser ut att vara hyvlat. Löste problemet genom att ta bort de nedersta 10 cm som var skadat och istället har jag där nu en horisontell planka.
 
  • Gilla
OlssoniVallby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.