Hej!

Gör min första sommar i nya kåken och där har vi en häck som börjat bli väldigt olik sig. Att den inte mår särkilt bra är tydligt. Har skummat igenom nätet halva dagen och hittat sisodär 20 potentiella orsaker. Vill därför kolla med någon kunnig om vad det kan vara och vad som bör göras. Länkar bilder.

Vad för åtgärder krävs för att den ska må bättre?
Tack på förhand
 
  • Häck med gröna och bruna partier indikerar sjukdom eller stress, behöver vård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis brun och döende häck i en trädgård med grön gräsmatta och studsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Häck där halva delen är död och brun och den andra delen grön och levande, med en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Häck med delvis vissna grenar bland gröna blad, potentiellt sjuk eller skadad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En häck med gulnade övre delar framför ett hus, grönt gräs med maskrosor och en trätrappa i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utifrån bilderna ser det ut som en (ovanligt) välskött thuja häck som klippts 2 ggr/säsong ända från start. Den kan ha utsatts för torka förra sommaren. De gula plantorna kommer inte att återhämta sig utan får tas bort och ersättas med nya. Trist för det är sällan man ser en så välvårdad thujahäck.
 
yonna yonna skrev:
Utifrån bilderna ser det ut som en (ovanligt) välskött thuja häck som klippts 2 ggr/säsong ända från start. Den kan ha utsatts för torka förra sommaren. De gula plantorna kommer inte att återhämta sig utan får tas bort och ersättas med nya. Trist för det är sällan man ser en så välvårdad thujahäck.
Okej tack. Menar du att de som är totalt utan grön färg lär tas bort? Vissa av de gröna tujorna har gult i framkant av barren. Är rädd att dessa ska bli lika fula. Finns det något knep för att kunna bibehålla dessa? Tänker då främst på näring, dränering eller något i den stilen, så man slipper byta ut allt. Man vill gärna veta vad orsaken är!

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Eftersom detta är så allvarlig skada skulle jag rådfråga en kunnig trädgårdskonsult innan jag kostar på många nya plantor. Felaktig dränering borde gett utslag tidigare. Näring gör varken till eller från på en så färdigutvecklad häck. Har hoppställningen stått intill häcken förra säsongen? Vad säger förre ägare? Flera upprepande stora benlyftande hanhundar kan orsaka skador men inte så stora skador som här. Var det mycket varmt/torrt hos er förra sommaren? Jag gav min thujahäck en rotblöta var 3:e vecka förra sommaren just pga torkan.

De som är helt gula är döda. De som har lite gult i sig kan klara sig. Kolla hur jorden är/torr, hård. Vattna ordentligt (hos mig har vi haft dålig nederbörd). Fyll på med ett rejält lager kompost eller gräsklipp eller planteringsjord där plantorna bara har tendens till gulnade.
 
Redigerat:
yonna yonna skrev:
Eftersom detta är så allvarlig skada skulle jag rådfråga en kunnig trädgårdskonsult innan jag kostar på många nya plantor. Felaktig dränering borde gett utslag tidigare. Näring gör varken till eller från på en så färdigutvecklad häck. Har hoppställningen stått intill häcken förra säsongen? Vad säger förre ägare? Flera upprepande stora benlyftande hanhundar kan orsaka skador men inte så stora skador som här. Var det mycket varmt/torrt hos er förra sommaren? Jag gav min thujahäck en rotblöta var 3:e vecka förra sommaren just pga torkan.

Hoppställning kom dit i Augusti när vi flyttade in kan det vara en anledning menar du? Jag bor i zon 5 och här var det torka ett tag ca 1 månad. Det blev inte vattnat då, då förra ägaren lämnade huset i Juni och det stod obebott i 2 månader. I kombibation med att jag då inte visste mycket om thujor. Kan jag utesluta svamp angrepp? Om jag ska vara helt på det klara så vet jag inte ens vad för thuja det är. Enligt mina amatörmässiga ögon ser det ut som en Brabant. Går det att rädda merpartern av häcken som tills viss del har gula toppar? Vad för åtgärder krävs då för att den ska bli helgrön och fager igen? För i sånnafall kanske jag slipper sätta helt ny häck och bli en erfarenhet rikare.

Tack
 
Här vågar jag inte vara expert men jag kan misstänka att förra sommarens torka juni - - - och att du förmodligen inte vattnade före vintern kan ha varit mycket tufft för häcken. Brabanten borde normala år klara zon 5. Men börja med att ta bort de döda plantorna, gör som i förra inlägget och klipp häcken nu och putsa den månadsskiftet aug/sept. Vattna rejält men inte dutta om det blir torrt. Det blir försent med komplettering denna säsong. I din zon. Lycka till - den är väl värd att pyssla om.
 
yonna yonna skrev:
Här vågar jag inte vara expert men jag kan misstänka att förra sommarens torka juni - - - och att du förmodligen inte vattnade före vintern kan ha varit mycket tufft för häcken. Brabanten borde normala år klara zon 5. Men börja med att ta bort de döda plantorna, gör som i förra inlägget och klipp häcken nu och putsa den månadsskiftet aug/sept. Vattna rejält men inte dutta om det blir torrt. Det blir försent med komplettering denna säsong. I din zon. Lycka till - den är väl värd att pyssla om.

Kommer göra som du säger, men tolkar dig inte rätt när du skriver (klipp den nu). Menar du att jag ska klippa hela häcken eller bara ta bort de döda eller både och? :crysmile: Ursäkta om jag är trög. Och tack för din input!
 
Pga förra årets förmodade torka växte den inte något vidare och du klippte den väl inte i höstas? Då bör den klippas nu men egentligen snarare putsas pga ovan. Ta bara ytskiktet (den tänder inte på bar ved). Besök en plantskola och be dem visa dig om du är osäker. Det är viktigt att du håller sidor och höjd. Normala somrar växer den 30-50 cm och den bör varken bli högre eller tjockare än den är nu dvs du bör ta in den ca 5 cm på sidorna som den ser ut på bilderna. Det går bra med elektrisk häcksax.
 
yonna yonna skrev:
Pga förra årets förmodade torka växte den inte något vidare och du klippte den väl inte i höstas? Då bör den klippas nu men egentligen snarare putsas pga ovan. Ta bara ytskiktet (den tänder inte på bar ved). Besök en plantskola och be dem visa dig om du är osäker. Det är viktigt att du håller sidor och höjd. Normala somrar växer den 30-50 cm och den bör varken bli högre eller tjockare än den är nu dvs du bör ta in den ca 5 cm på sidorna som den ser ut på bilderna. Det går bra med elektrisk häcksax.
Okej, tack för all hjälp. Det får bli den elektriska häcksaxen imorgon!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Nu har jag trimmat häcken lite ytligt bara, var i kontakt med trädgårdsmästaren som sa att Mars månad var ovanligt varm och de flesta hade problem nu. Han ville att jag skulle ge barrväxtnäring eller kogödsel och vattna rikligt. Därefter ska jag vänta till efter midsommar med att klippa/ ta bort vissna delar så skulle de mesta gå att rädda.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag har noterat att i mitt område så har många thujor som beskärdes september 2021 får större ytliga bruna partier trots väl etablerad mångårig kraftig häck. Vet inte varför dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.