Hej

Har gjutit en bänkskiva i fingerring som nu legat en vecka. Den ska ligga utomhus som en del av utekök.

Två frågor:

*Tänkte runda av kanter och slipa av ytan med sandpapper. Vilken kornstorlek på sandpapper?

*Vad ska jag behandla betongskiva med för att inte riskera för mycket fettfläckar etc?

Vill att skivan ska ha lite rustik känsla så det är inte supernoga att det blir perfekt.

Tacksam för tips!

Med vänliga hälsningar
Danne
 
D Daniel Gernandt skrev:
Hej

Har gjutit en bänkskiva i fingerring som nu legat en vecka. Den ska ligga utomhus som en del av utekök.

Två frågor:

*Tänkte runda av kanter och slipa av ytan med sandpapper. Vilken kornstorlek på sandpapper?

*Vad ska jag behandla betongskiva med för att inte riskera för mycket fettfläckar etc?

Vill att skivan ska ha lite rustik känsla så det är inte supernoga att det blir perfekt.

Tacksam för tips!

Med vänliga hälsningar
Danne
Kanterna kan du väl enklast runda av med en vinkelslip med passande skiva, men varför sandpapper? Den sidan som sedan ska vara upp ska ju vara den som är nedåt i gjutningen och om du använt tex plyfa för gjutformar bör den väl vara så slät som den kan bli?
 
Redigerat:
  • Gilla
larsosonja.johansson och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Kanterna kan du väl enklast runda av med en vinkelslip med passande skiva, men varför sandpapper? Den sidan som sedan ska vara upp ska ju vara den som är med i gjutningen och om du använt tex plyfa för gjutformar bör den väl vara så slät som den kan bli?
Hej

Det är ju sant:) Har inte plockat upp den från formplyfa-formen än så vet ej hur slät den blivit.

Vad säger du om fläckbehandling då? Några tips där?

/Danne
 
Vad jag förstått kan man behandla den nästan som trä dvs med olja eller vax o säkert en del annat med. Jag gissar att det inte finns något ”rätt” svar då det nog beror på om man ska ställa varma saker direkt på den osv, vax skulle jag gissa är det vanligaste men avvakta till någon med mer erfarenhet kan bidra för att komma med bättre kontrollfrågor på hur du vill kunna använda den och hur ofta du kan tänka dig göra underhållsarbete. :D
 
Är precis som du kanske sett också i gjutartagen. Jag har gjort det en gång tidigare och då använde jag steinfix 100. Blev jättebra och jag är som inte är den renligaste i köket lyckades ändå hålla ytan fin i två år (sedan flyttade jag)
 
  • Gilla
Jimmie.l91 och 1 till
  • Laddar…
B billyby skrev:
Är precis som du kanske sett också i gjutartagen. Jag har gjort det en gång tidigare och då använde jag steinfix 100. Blev jättebra och jag är som inte är den renligaste i köket lyckades ändå hålla ytan fin i två år (sedan flyttade jag)
Det låter bra. Skönt med bara en produkt att behandla med också. Jag testar:)

/Danne
 
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
Klarlack för golv 2-komp är det jag kommer använda nästa gång.
 
B larry78 skrev:
Klarlack för golv 2-komp är det jag kommer använda nästa gång.
Någon erfarenhet av det sen tidigare?

/Danne
 
D Daniel Gernandt skrev:
Någon erfarenhet av det sen tidigare?

/Danne
Bara målat golv med det. Men känns som det blir hårt och lätt att rengöra. Hade valt en som är diffusionsöppen.
 
Fördelen med steinfix är att betongen behåller samma utseende. Men vill man tex ha en annan finish så är nog klarlack ett bra alternativ
 
B billyby skrev:
Fördelen med steinfix är att betongen behåller samma utseende. Men vill man tex ha en annan finish så är nog klarlack ett bra alternativ
"Produkten får en något blankare och mörkare yta, som framhäver stenens struktur."

Står de på hemsidan och även det jag upplevt på andra liknande produkter.
 
Hej. Lite annat har dykt upp men betongskivan är nu gjuten och ute ur sin form. Tänkte att jag vill slipa av översta ytan på skivan. Ska jag göra det med vatten och våtslippapper (typ 600) eller torrakors med våtslipppapper, kommer vattnet ge fläckar?

Danne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.