Varför kostar en del najtänger 800 kr och andra 50? Det kan väl inte bara vara känt jämfört med okänt märke eller ren kvalitetsskillnaden som ligger bakom den prisskillnaden? Misstänker att det är något i själva konstruktionen och användandet som skiljer...
 
  • Gilla
Bengt Y
  • Laddar…
Jag tror att det beror på kvalitet i samband med ett märke. När du najar så håller du oftast på många timmar, om du då har en tång som inte knipsar av tråden eller som glappar så blir du vansinnig. Därför tror jag på kvalitet.
 
Satsa på något mitt emellan, typ 400. 800-kronors tången är förmodligen ett riktigt proffsverktyg. Betongproffsen har utbytbara käftar på sina och det kan nog vara en idé om du har mycket att naja.
 
Najade nyligen 91 m2 med kantbalkförstärkning
Jag tog en 4 mm stålpinne och böjde till en liten krok på ändan och satte på borrmaskinen. Använde påsförslutare som najtråd med färdig ögla att sätta i kroken. Toksmidigt tycker jag.
 
Borrmaskin - smart! Hänger inte riktigt med på hur man skall förbereda najtråden för detta dock. Det är väl två trådändar som skall tvinnas ihop? Gör man öglor i båda ändarna då eller?
 
Mikael_L
slipperman använde påsförslutare, som är en ståltråd som redan har två öglor färdiga i ändarna.
Jag vet precis vad som menas (tror jag iaf), och det var en god ide. Men, var köper man sådana?
Jag sökte lite på nätet igår, men gick bet på att finna sådana. Dom har kanske ett annat namn.
 
De där "påsförslutarna" är väl något man vanligen använder? Det var i alla fall vad jag fick när jag köpte najtråd. Fast de heter inte najtråd, utan heter tydligen "ögletråd" (fick kolla fakturan). Skillnaden är att att ögletråden är blank, påsförslutarna är plastade. Till dessa fick jag ett verktyg, ett handtag med en roterbar stålkrok. Det funkade bra efter lite övning.
 
Just det, om man söker på öglad najtråd eller ögletråd får man några lämpliga träffar på google. Jag köpte i byggaffären och de låg brevid den vanliga najtråden på rulle.

//Per
 
Mikael_L
Ja precis det jag menade.
Nu var det lätt att hitta det på webben, men en undran, ögletråden hittar jag i 1,25mm och 1,5mm. Finns det någon risk att den inte är stark nog, pga klenare dimension än vanlig najtråd?
Utifrån perspektivet vanliga villagrunder, inte öresundsbroar.
 
Från mitt amatörperspektiv gissar jag så här: Najtråden hjälper till så att man får rätt armeringstruktur i formen innan och under gjutning. Najtråden tar dock ingen last eller fördelar spänningar i den färdiga konstruktionen.

Om det jag skrivit ovan stämmer så räcker det således att najtråden håller ihop tills betongen har pluppat i formen. Man får vara lite försiktigare så man inte virar för många varv med najtråden för då får man utmattningsbrott på den, men annars funkar det perfekt, tycker jag. Man kan ju också köra med dubbla eller tredubblar trådar, då får du vajer att naja med!
 
Mikael_L
slipperman skrev:
Från mitt amatörperspektiv gissar jag så här: Najtråden hjälper till så att man får rätt armeringstruktur i formen innan och under gjutning. Najtråden tar dock ingen last eller fördelar spänningar i den färdiga konstruktionen.
Absolut, precis så måste det vara. Och jag tänkte inte annat, utom att man vill inte att najtråden går av medan man går på armeringen under gjutningen.
Det skulle vara lagom kul att höra hur det smäller av nåt och se några vitala armeringsdelar sjunka ner i betongen när man är halvfärdig. :D

Men du har även rätt i att det är bara att dra några extra slingor här och där om man känner sig osäker. Med ögletråd går det väl dessutom snabbt och enkelt att gödsla på lite extra.
 
Körde med ögletråd och ett litet handtag med en krok som har centrum utanför handtaget. Fungerade ypperligt på min 140 m2 platta. Det går mycket snabbare med ögletråd än vanlig najtråd (om man inte är proffs på nagtråd)
 
Själv så använder jag en najetång för 700:- helt klart skilland mot billigare som håller en veckan :)
Sen även najöglor och najpistol. Lite vad som som ska najas. Men sen ör tråden på najöglorna najstråden i samma dimision. Dock så är tråden till najpistolen bara 0,7mm. Men är nybörjare så ska man klart göra med najöglor där kan spara många timmar om är ovan med najstång
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.