Ja den tråden får Otolvo att framstå som de sista man ska använda.

Problemet verkar vara att branschen exploderat efter de dyra elpriserna. Vilket gett

brist på kunniga säljare och än värre, brist på kunniga montörer.
Brist på paneler och lvriga komponenter
Stora prisökningar

jag har som tur är bundet elpris till oktober 2024 så väntar till dess med titta på egen produktion, för just nu känns det som mycket samspelar för att det ska bli problem
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
hsd
Var det otolvo som felade eller installationsföretaget :thinking:
 
Appendix Appendix skrev:
Ja den tråden får Otolvo att framstå som de sista man ska använda.

Problemet verkar vara att branschen exploderat efter de dyra elpriserna. Vilket gett

brist på kunniga säljare och än värre, brist på kunniga montörer.
Brist på paneler och lvriga komponenter
Stora prisökningar

jag har som tur är bundet elpris till oktober 2024 så väntar till dess med titta på egen produktion, för just nu känns det som mycket samspelar för att det ska bli problem
Tänker likadant, blir att vänta ett par år medans branschen mognar
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Installerade solceller solceller 2019 och betalade 12 kr/installerad kWp inkl avdrag o optimerare (vi har solceller på 3 olika tak i vinkel, och behöver optimerare för att undvika effektförstärkare vid skuggning). Tog in 4 offerter - skiljde mellan 20 kr/kWp ull 12 kr/kWp). Svea solar, väldigt bra och pratade svenska allihopa. Vi fick också all dokumentation som ska följa med en elektrisk anläggning och som innehavaren av elanläggning ska ha, till sist (9 olika dokument). Ännu inget som gått sönder (peppar, peppar), har en solaredge växelriktare.
En Bekant anlitade Ottovo. Ingen svensktalande personal (mer än säljaren då). Bekanten gjorde installationen på egen hand (elkunnig). Inga optimerare. Allt har funkat bra där med.
Övriga offerter var från lokal firma, lokalt elbolag o ett större solinstalatörsföretag likt Svea.
Gissar att det är lite mer vilda västern nu, med hur de höga elpriserna har gett ett rejält uppsving för marknaden:).
 
Det var billigt! En anläggning på 15 kWp som ger ca 15000 kWh/år skulle då kosta 180 kr totalt!
Jag tar gärna 10 st sådana anläggningar, tack?
 
Redigerat:
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Svea solar installerat i mars i år.
17.6kw solaredge system 182k i pris efter avdrag
 
Fick precis offert på ~9,5kWp, 27 paneler för drygt 220k efter avdrag från ecokraft.
För glas/folievarianten ca 200k. Ungefär 45k i ställningskostnad och arbetstid.

Avdraget är ungefär som arbetstidskostnad så ren materialkostnad är 210k i glasglas och 190k i glasfolie.
Det låter helt galet, eller?

När jag googlat verkar deras glasfoliepanel kosta typ 2k styck och glasglas bortåt 3k i diverse onlineshoppar.
Drar man bort växelriktare, typ 25-30k, så blir utslagen kostnad per panel runt 6k i glasfolie och 7k för glasglas.
Då inkluderar det förstås takfästen, kablage o sånt, men det kan ju inte kosta dubbelt så mycket som själva panelerna?!? *sur*
 
A Arnodt skrev:
stefan p,
Du har inte läst kjorks långa tråd [länk] här i forumet om Otolvos mängder av misstag på hans solcellsanläggning och ovilja att snabbt rätt till sina fel.
Han har själv fått utreda vad det var för problem i anläggningen och som otolvos montörer inte klarar av se och rätta till, och det under ca 6 månaders tid.
Att du är förbered på problem, är nog bra. Det verkar som installatörer saknar nödvändiga kunskaper om solceller.
Jo har läst den men även kollat andra recensioner på att folk är nöjda med Otovo och så kommer det alltid vara, vissa blir missnöjda...
Jag kanske bli en av dem som är missnöjd men när jag fick reda på vilken firma som skulle utföra jobbet hos mig (Stockholms regionen) så blev jag rätt lugn, firman har jättebra recensioner och har verkat på marknaden sedan 2016 så tror min installation kommer bli bra, dock kan man ju aldrig vara säker. Läste på och kände att det kommer vara "lika" osäkert med de flesta...
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Skillnaden i bolag är ju hur man hanterar reklamationer eller fel.

När junden själv måste felsöka en anläggning för 200.000. Då väger de positiva kommentarerna väldigt lätt.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Otolbos försäljare kränger anläggningar till oanande kunder, som förmodligen tror att det är Otolbos anställda som sköter allt och monterar anläggningen. Men så är det tydligen inte, utan efter kunden har köpt av Otolbo, letar Otolbo upp billigast firma i närheten av kunden som gör det till allra lägst pris. Är det någon som tror att det då blir de mest erfarna inom solceller som kommer att montera? Risken är ju uppenbar att det blir "bottenskrapet" som då monterar anläggningen och med stor risk det blir mycket fel.Sedan är det så att eftersom montagefirman knappt tjänar något på jobbet, kommer de vara ovilliga att rätta till fel i anläggningen.

Stefan P hade du kontaktat direkt den firma som tydligen är underentreprenör, och tydligen ska montera din anläggning, då hade du säkert fått lägre pris. Otolbo är väl bara en fördyrande mellanhand?

I ditt fall kan det vara så att den firma som montera din anläggning råkar ha goda kunskaper om solcellsanläggningar. Då kan det vara.
 
MrJay MrJay skrev:
Vilket år?
2022 feb fick jag det installerat
Men bor inte i 08 heller där allt verkar kosta förmycket
 
MrJay
J jannebmw skrev:
2022 feb fick jag det installerat
Men bor inte i 08 heller där allt verkar kosta förmycket
Bor inte heller i Sthlm men priset du nämner låter lite för bra, det har ju hänt lite sedan februari ’22 så de priserna du nämner tillhör nog det förflutna.
 
MrJay MrJay skrev:
Bor inte heller i Sthlm men priset du nämner låter lite för bra, det har ju hänt lite sedan februari ’22 så de priserna du nämner tillhör nog det förflutna.
Det är väl efterfrågan som höjt priserna?
Även fraktpriser o komponent brist
 
MrJay
J jannebmw skrev:
Det är väl efterfrågan som höjt priserna?
Även fraktpriser o komponent brist
Japp, det sägs så. Och ändå gör producenterna rekordvinster i 2021/2022. Ny aviserad höjning i augusti… min personliga tes är att producenterna och återförsäljare vant sig vid det nya läget och kommer väldigt ogärna att sänka priset i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.