Hej skriver här för att se om någon kunnig kan förstå hur allvarlig en fuktskada som bilderna visar, kan vara? (Och kanske gissningsvis varför de uppstått? Byggnaden är 11 år gammal, och enstegstätad, vilket jag läst om inte är så bra).

Fläckarna har förmodligen bildats senast året, och de känns torra. Inga utslag på fuktmätare, men hur fuktigt kan det vara längre in i byggnaden?

Tror ni det kan finnas risk för mögelbildning innanför, eller att detta bildas framöver?

Tips på åtgärder som detta kräver?
 
  • Vattenfläckar på en inomhusvägg under en fönsterbräda, som kan tyda på en potentiell fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktskador med fläckar på vägg vid fönsterkarm, möjlig mögelrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan för lite om tekniken bakom men på bilderna ser det iaf ut som att det kommer i skarven runt fönstret och letar sig åt sidorna.

För att bli säker på vad det handlar om låste man nog borra hål och mäta…. Men det ser ju onekligen inte så kul ut med tanke på att huset inte är så gammalt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det verkar ha varit fuktigt ett tag i alla fall efterspm trälisten har svällt.

Svullen trälist nära fönstret med skador tydande på vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppenbart så har det läckt runt fönstret. Ska vi gissa vid slagregn.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
BirgitS
Det är nog lämpligt att kontakta styrelsen eftersom det verkar vara deras ansvarsområde att förhindra inträngande vatten utifrån. Kontakta även ditt eget försäkringsbolag.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det verkar ha varit fuktigt ett tag i alla fall efterspm trälisten har svällt.

[bild]

Uppenbart så har det läckt runt fönstret. Ska vi gissa vid slagregn.
Ja titta, det har du rätt i. Föreningen har varit här och mätt med det gav inte utslag på någon fukt. Men frågan är om det är fuktigt utanför eller kan komma in igen vid kraftig blåst/regn.
 
D Dr Benz skrev:
Jag kan för lite om tekniken bakom men på bilderna ser det iaf ut som att det kommer i skarven runt fönstret och letar sig åt sidorna.

För att bli säker på vad det handlar om låste man nog borra hål och mäta…. Men det ser ju onekligen inte så kul ut med tanke på att huset inte är så gammalt.
Ja föreningen har varit och mätt med ingenstans gav det utslag på fukt. De sade något om att kanske någon kan komma och borra lite för att se. Antar att sådana mätningar inte ger svar på hur det ser ut på djupet då?

Kan en sådan här fuktskada "självläka" annars? Om man borrar hål och mäter, och det inte heller visar på fukt, då kan man anta det eller? Att det är en engångsskada?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog lämpligt att kontakta styrelsen eftersom det verkar vara deras ansvarsområde att förhindra inträngande vatten utifrån. Kontakta även ditt eget försäkringsbolag.
Jag har kontaktat styrelsen och de sa att det låg på dem att bekosta undersökning och om det behövs även rivning av något.
Behöver man ändå kontakta sitt eget försäkringsbolag? Har inte så mycket koll på detta. Kan mitt försäkringsbolag bekosta rivning om föreningen väljer att inte göra något?
 
BirgitS
Det som ditt försäkringsbolag kanske kan bli inblandat i är att se till att återställa ytskikten eftersom de hör till ditt ansvarsområde.

Jag tycker du ska ligga på för att se till att det blir en kontroll av hur det ser ut inne i väggen.
 
J
klara2022 klara2022 skrev:
Jag har kontaktat styrelsen och de sa att det låg på dem att bekosta undersökning och om det behövs även rivning av något.
Behöver man ändå kontakta sitt eget försäkringsbolag? Har inte så mycket koll på detta. Kan mitt försäkringsbolag bekosta rivning om föreningen väljer att inte göra något?
Ett försäkringsbolag och vatten utifrån är ungefär som glass med ketchup tyvärr. Det går inte ihop. De befattar sig inte med det.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det som ditt försäkringsbolag kanske kan bli inblandat i är att se till att återställa ytskikten eftersom de hör till ditt ansvarsområde.

Jag tycker du ska ligga på för att se till att det blir en kontroll av hur det ser ut inne i väggen.
Ja jag håller med, annars är det väl mer av en gissning. Hur ska de veta om de inte borrar lite och hur ser ut längre in. Säkert en kostnadsfråga för dem, men risken är ju att det ligger och blir värre och möglar för mig.
 
J Jocke Best skrev:
Ett försäkringsbolag och vatten utifrån är ungefär som glass med ketchup tyvärr. Det går inte ihop. De befattar sig inte med det.
Du menar mitt försäkringsbolag eller att föreningen inte konmer stå för det?
 
J
klara2022 klara2022 skrev:
Du menar mitt försäkringsbolag eller att föreningen inte konmer stå för det?
Föreningen vet jag inte, men inget försäkringsbolag befattar sig med vattenskador utifrån. Detta eftersom det så gott som aldrig beror på en skada. Får du vatten utifrån beror det på byggfel eller bristande underhåll. Om du vänder på det, och lite tillspetsat, skulle du vilja vara medlem i en förening som ger pengar till de som inte sköter underhållet eller bygger hus utan luftspalt, och sedan får skador? Det blir ingen långvarig historia.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland
klara2022 klara2022 skrev:
Ja titta, det har du rätt i. Föreningen har varit här och mätt med det gav inte utslag på någon fukt. Men frågan är om det är fuktigt utanför eller kan komma in igen vid kraftig blåst/regn.
Jag tror de har gjort vad de kan förutom att borra i väggen och mäta. Det är ju föreningen som ska sköta detta med att fasaden och fönstrets infästning ska vara tät. På dig ligger att återställa listens målning och tapet.

Problemet kan nog komma tillbaka. Jag gissar att det rör sig om att vatten kan leta sig in vid extremt slagregn från något håll. Sånt kanske sker vart femte år eller så och först då uppstår en ny skada.
 
J Jocke Best skrev:
Föreningen vet jag inte, men inget försäkringsbolag befattar sig med vattenskador utifrån. Detta eftersom det så gott som aldrig beror på en skada. Får du vatten utifrån beror det på byggfel eller bristande underhåll. Om du vänder på det, och lite tillspetsat, skulle du vilja vara medlem i en förening som ger pengar till de som inte sköter underhållet eller bygger hus utan luftspalt, och sedan får skador? Det blir ingen långvarig historia.
Jag förstår. Ja jag har också läst att det inte är försäkringars bord.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror de har gjort vad de kan förutom att borra i väggen och mäta. Det är ju föreningen som ska sköta detta med att fasaden och fönstrets infästning ska vara tät. På dig ligger att återställa listens målning och tapet.

Problemet kan nog komma tillbaka. Jag gissar att det rör sig om att vatten kan leta sig in vid extremt slagregn från något håll. Sånt kanske sker vart femte år eller så och först då uppstår en ny skada.
Då borde man väl borra och se så det inte ligger kvar fukt? Sen kontrollera noga var vattnet kommer in? För att inte det ska bli värre i framtiden? Eller tänker man inte så pga att det kommer kosta? Risken kan ju bli att det börjar mögla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.