Claes Sörmland
S Scout99 skrev:
När jag läser utdraget ur dina stadgar står ju dessutom tydligt, (vilket är det vanliga idag) att alla väggar och våtskikt och i princip allt som inte utgör ytterväggar yttertak är lägenhetsinnehavarens ansvar. Och därmed inte föreningens! Förr ingick liksom väggar och tak och dörrar och fönster i föreningarnas ansvar. Men man har mer och mer avskrivit sig sådana ansvar genom nya stadgebestämmelser. Och det gör att föreningarna å ena sidan slipper kostnadsansvar för mycket som de förr hade ansvar för. Men å andra sidan betyder det också att de fått mindre att säga till om…
Det står ju att det bara är innerväggar som är bostadrättshavarens ansvar i övrigt är det bara ytskiktet som ingår i detta ansvar och underliggande behandling, typ spackling. T ex golvet under tätskiktet är bostadrättsföreningens och ingår inte i TS ansvar om det inte anges något annat i stadgarna. Det är standardstadgar plus lite extra text som föreningen själv har knåpat ihop.

S Scout99 skrev:
Som jag ser det, (och om inte paragraf 37 som det finns en hänvisning till i paragraf 31) säger något annat så kan inte jag se något annat än att du ansvarar för kvaliteten i din renovering och således även för att det utförs fackmannamässigt. Dvs går något snett och det uppstår skador så är du ansvarig för det. Och inte föreningen.
Vi har inte sådan strikt ansvarsfördelning i svensk rätt. Istället är det TS som vid skada ansvarar för att reparera sin lägenhet till de delar han har underhållsansvar, t ex ytskikten, grannen för att reparera sin del och föreningen för sin del. Är det utläckande vatten från tappvattenledning som har orsakat skadan så står dessutom föreningen för hela kalaset. Sen kan föreningen försöka ställa skadeståndskrav om TS har agerat med uppsåt eller försumligt men det brukar inte vara aktuellt i dessa fall. Man får som bostadrättshavare vara rejält dum utan att ses som försumlig.

S Scout99 skrev:
Jag är faktiskt till och med tveksam till om skrivningen ”skall alltid utföras fackmässigt” egentligen betyder någonting, eftersom OM något visar sig icke vara fackmässigt gjort och det leder till skador på huset - så är kunder enligt deras stadgar ditt ansvar att bekosta reparation för sålänge du inte är försäkrad igenom föreningen. (Om de står för din försäkring så har de således mer rätt att ställa krav på hur du utför saker).
I och med att TS köper en tjänst så måste den enligt konsumenttjänstlagen vara fackmässig. TS har genom att köpa tjänsten säkerställt att badrummet kommer att utföras fackmannamässigt. TS har gjort vad som krävs. Skulle det senare visa sig att badrummet inte är fackmässigt utfört så kan TS reklamera hos företaget. Försäkringsbolag är således inte inblandade i detta.
 
Funderar över varför plattorna ramlar ner o naturligtvis hur tidigare byggare hanterat rören, Tala med ditt försäkringsbolag först alt föreningens försäkringsbolag - avdelning för byggskador - tror de kan stötta dig i detta ärende, en oberoende besiktningsman borde kunna göra bedömning om tidigare arbete gjorts korrekt. Är det ett fel sedan tidigare stambyte gjort av föreningen så får dem själva ta kostnaden, plattor ramlar ju inte ner fr väggen av sig självt - om inte tätskikts/mattan sitter ordentligt.
tala m ditt försäkringsbolag…
Lycka till
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad enkelt det vore i liknande fall som dessa om det var äganderätt isället för BRF och inte stollar i en styrelse som ska leka polis...Men vi svenskar gillar visst regler och krångligheter :(
…poster i styrelsen brukar vara ganska lätta att få.
Gör jobbet istället för att gnälla på de som gör det.
 
@Edda vad har din entreprenör och även de andra som lämnade offerter sagt om brunnen när dem var på plats och såg förutsättningarna för att ge dig en offert? Jag antar att dem har beskrivit att bilning för ny brunn och groda till anslutande stamledning ingår och då tänker jag att problemet skulle ha kommit upp redan när du presenterade din entreprenörs lösning och ritningar för styrelsen. Vad har du fått pris på? Ny brunn inkl. bilning till anslutande stamledning? Har dem räknat på dold rördragning (tappvatten & avlopp) vilket du uppenbarligen inte fick göra eller?
Jag hade samma problem när jag renoverade mitt badrum i en BFR som även dem nekade mig att montera en utflyttad golvmonterad golvbrunn som skulle monteras enligt dagens branschregler, jag fick/skulle inte ens byta väggbrunnen utan den skulle ej röras och fick order om att utföra tätskiktet "så gott det går". Anledningen till att jag inte fick byta golvbrunnen var precis som nämns tidigare att bjälklaget ej var tillräckligt tjockt trots att det finns lågbyggande golvbrunnar dock så är ju inte det fallet för dig vars lgh ligger på markplan...

Som någon skrev tidigare så skulle iaf. jag också flagga/avisera till entreprenören att det föreligger oklarheter vilken kan påverka startdatumet.
 
Claes Sörmland
M Martin Birgersson skrev:
…poster i styrelsen brukar vara ganska lätta att få.
Gör jobbet istället för att gnälla på de som gör det.
Nu tänker du fel, styrelseuppdrag är en förtroendepost. Då måste man föregå med gott exempel och följa bostadrättslagen och vara påläst. Kan man inte juridiken så får man backa och inte agera utifrån gissningar. Man får inte rätt att bete sig som ett kriminellt klanöverhuvud bara för att det var svårt att hitta andra som ville ta poster i styrelsen. Känner man det illegitima berättigandet att göra olagligheter och börja jävlas med andra medlemmar så ska man omedelbart ställa sin post till förfogande.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
Låter som en inte helt bra skött förening. I min har ordförandens telefonnummer varit allmänt tillgängligt via hemsidan och i informationsbladen som regelbundet utkommer. Och när jag ringt upp har han alltid svarat och varit väldigt hjälpsam och vänlig.
I en del föreningar finns det medlemmar som anser att ordförande är deras personliga assistent och hantverkare, dvs. de ringer ordförande när en säkring går, när gardiner ska tas ner och sättas upp, när kranen läcker, när det är något litet skräp i hissen, när grannbarnen hörs osv. Någonstans finns ju då en gräns för när ordförande måste förhindra att bli uppringd hela tiden.
 
  • Gilla
Isakare och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
I en del föreningar finns det medlemmar som anser att ordförande är deras personliga assistent och hantverkare, dvs. de ringer ordförande när en säkring går, när gardiner ska tas ner och sättas upp, när kranen läcker, när det är något litet skräp i hissen, när grannbarnen hörs osv. Någonstans finns ju då en gräns för när ordförande måste förhindra att bli uppringd hela tiden.
Jag känner igen detta från verkligheten. Då gäller det ju att visa ledarskap och förklara för den gränslösa medlemmen att detta inte är en fråga för styrelsen. Sen brukar den saken vara löst.

Klart, talar vi en jätteförening så blir antalet knallhattar så många att de blir svårhanterligt många. Då kan det vara lämpligt att skaffa ett särskilt nummer för föreningen som man sprider. Man behöver ju inte svara varje stund på detta nummer och idag är det lätt att ringa upp.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu tänker du fel, styrelseuppdrag är en förtroendepost. Då måste man föregå med gott exempel och följa bostadrättslagen och vara påläst. Kan man inte juridiken så får man backa och inte agera utifrån gissningar. Man får inte rätt att bete sig som ett kriminellt klanöverhuvud bara för att det var svårt att hitta andra som ville ta poster i styrelsen. Känner man det illegitima berättigandet att göra olagligheter och börja jävlas med andra medlemmar så ska man omedelbart ställa sin post till förfogande.
…absolut, men för att bli av med stollar/småpåvar/klanöverhuvuden så måste de som kan, ta sitt ansvar och bidra istället för att gnälla.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Den där åkte jag också på. För min förening var det tvärstopp utan. De hade en separat konsult som kollade över allt. Vet inte om det var för föreningens försäkring eller för att skydda dig när dunsen säljer vidare. Men skaffa hur som helst intyg. Om du inte har det och något går fel om ett par år kan en person du eventuellt sålt lägenheten till reklamera.
Med andra ord kan du reklamera badrummet till personen som du köpte av om de inte följt reglerna. ( vilket det låter som att de inte gjort)
 
Jag blir alltid lite ledsen när jag läser sådant här.

Jag har förvisso full förståelse för TS frustration men tycker att man måste ha lite fördragsamhet med styrelsen i en Brf. Det känns ganska ofta som att boende i brf:er inte alls förstår vad de faktiskt har givit sig in på. Å ena sidan tror de att de äger sitt boende på samma sätt som vilken villa som helst men å andra sidan så tror, och ibland vill, de att "styrelsen" skall ställa upp som om man bodda på ett serviceboende.

Ofta med ett jag och dom-tänk som är rätt så trist.

Det finns såklart dåligt förvaltade brf:er men det faller omedelbart tillbaka på medlemmarna - som sällan är intresserade av att delta i styrelsens arbete och oftast inte ens dyker upp på föreningsstämmorna.

Det är lätt att kräva saker men tänk på att styrelsen är amatörer som med dålig ersättning offrar sin fritid för att förvalta föreningen. Vill man ha service får man skaffa ett annat boende. En styrelse fattar sina beslut på sina styrelsemöten. Lag och stadgar reglerar sådant. Styrelser har typiskt möten en gång i månaden så att det kan bli handläggningstider får man räkna med.

Dessutom är styrelser oftast inte sakkunniga i byggnadsteknik, eller juridik, så att det kan bli lite knepigt ibland är inbyggt i systemet.

Att peka på stadgarna och hävda att de gäller och att det är det enda som gäller är bara fånigt. Det är tolkningen av stadgarna som gäller och här finns det för det mesta ganska stora gråzoner.

TS, vi kallar honom "han", borde fråga sig hur han skapar bäst förutsättningar för att styrelsen skall kunna fatta beslut i hans ärende. Sluta tjafsa om att man inte får tag i styrelsen - det är bara trams - utan ta fram de underlag som kan behövas för att styrelsen skall kunna fatta rätt beslut i just TS fråga.

Vill man bestämma själv? Köp en villa. Vill man ha service? Flytta till en hyresrätt med en erkänt duktig ägare.

Det är styrelsens förbannade skyldighet att förvalta föreningen så att skador inte uppstår på fastigheten på grund av enskilda medlemmars ombyggnader. Om de inte gör det kan man ge sig f..n på att det dyker upp en annan tråd på ett forum om hur dum styrelsen är...
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Kan ju ha blivit nåt knas med själva stammen när man bytt tidigare, vore ju inte så roligt om du ska gå på stammen sen spricker stammen och du måste upp till grannen och byta
kan ju vara nåt sånt som hänt tidigare så man tagit beslut om att inte röra stammarna
 
S SnickeNicke skrev:
@Edda vad har din entreprenör och även de andra som lämnade offerter sagt om brunnen när dem var på plats och såg förutsättningarna för att ge dig en offert? Jag antar att dem har beskrivit att bilning för ny brunn och groda till anslutande stamledning ingår och då tänker jag att problemet skulle ha kommit upp redan när du presenterade din entreprenörs lösning och ritningar för styrelsen. Vad har du fått pris på? Ny brunn inkl. bilning till anslutande stamledning? Har dem räknat på dold rördragning (tappvatten & avlopp) vilket du uppenbarligen inte fick göra eller?
Jag hade samma problem när jag renoverade mitt badrum i en BFR som även dem nekade mig att montera en utflyttad golvmonterad golvbrunn som skulle monteras enligt dagens branschregler, jag fick/skulle inte ens byta väggbrunnen utan den skulle ej röras och fick order om att utföra tätskiktet "så gott det går". Anledningen till att jag inte fick byta golvbrunnen var precis som nämns tidigare att bjälklaget ej var tillräckligt tjockt trots att det finns lågbyggande golvbrunnar dock så är ju inte det fallet för dig vars lgh ligger på markplan...

Som någon skrev tidigare så skulle iaf. jag också flagga/avisera till entreprenören att det föreligger oklarheter vilken kan påverka startdatumet.
När han var här och kollade blev han faktiskt lite förbryllad men ja precis, han sa att de kommer bila ut och fixa en normal golvbrunn helt enkelt. I mitt kontrakt står att de kommer att spåra för avlopp i golv och gjuta nytt om det behövs. Fall, isolering, spackling. De kommer dra för 2 extra brunnar läser jag nu, en i dusch och en "centrerad med blandare". Avlopp till toa står det inget specifikt om så vet inte. Jag har inte fått nån prisuppgift på de olika momenten bara en arbetsbeskrivning men det hela går på 240 innan ROT men det är utan kakel, klinker och inredning som jag alltså köpt till.

Edit: glömde skriva att alla de som varit här och tittat varit förbryllade över brunnen men alla har sagt att de kommer att bila för en ny.

Jag skickade som sagt allt jag hade till föreningen inkl skiss (dock inte kontrakt, det kanske jag borde gjort) och har inte hört något från dem förrän nu. Inget ska ju egentligen flyttas utan toa, dusch och handfat kommer att vara på samma ställe men det är golvbrunnen som kommer att behöva åtgärdas eftersom den då strider mot byggreglerna som jag förstår det. Byggkillen som var här tyckte att det var illa att den inte åtgärdats innan då den är så gammal.

Det låter ju också konstigt i ditt fall att inte få röra golv/väggbrunn. Gjorde du renoveringen själv eller anlitade du? Vad gjorde den firman isåfall med tätskikten mot brunnarna?
 
Redigerat:
D dflkgj skrev:
Den där åkte jag också på. För min förening var det tvärstopp utan. De hade en separat konsult som kollade över allt. Vet inte om det var för föreningens försäkring eller för att skydda dig när dunsen säljer vidare. Men skaffa hur som helst intyg. Om du inte har det och något går fel om ett par år kan en person du eventuellt sålt lägenheten till reklamera.
Med andra ord kan du reklamera badrummet till personen som du köpte av om de inte följt reglerna. ( vilket det låter som att de inte gjort)
Det har jag försökt med redan och kunde inte gå vidare med det längre eftersom det var hempuleri och jag var dum nog att inte be om ett just våtrumsintyg. Jag behövde ett boende snabbt och gjorde inte en sån närgående inspektion innan jag flyttade in. Så jag har gett upp på den punkten.
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag blir alltid lite ledsen när jag läser sådant här.

Jag har förvisso full förståelse för TS frustration men tycker att man måste ha lite fördragsamhet med styrelsen i en Brf. Det känns ganska ofta som att boende i brf:er inte alls förstår vad de faktiskt har givit sig in på. Å ena sidan tror de att de äger sitt boende på samma sätt som vilken villa som helst men å andra sidan så tror, och ibland vill, de att "styrelsen" skall ställa upp som om man bodda på ett serviceboende.

Ofta med ett jag och dom-tänk som är rätt så trist.

Det finns såklart dåligt förvaltade brf:er men det faller omedelbart tillbaka på medlemmarna - som sällan är intresserade av att delta i styrelsens arbete och oftast inte ens dyker upp på föreningsstämmorna.

Det är lätt att kräva saker men tänk på att styrelsen är amatörer som med dålig ersättning offrar sin fritid för att förvalta föreningen. Vill man ha service får man skaffa ett annat boende. En styrelse fattar sina beslut på sina styrelsemöten. Lag och stadgar reglerar sådant. Styrelser har typiskt möten en gång i månaden så att det kan bli handläggningstider får man räkna med.

Dessutom är styrelser oftast inte sakkunniga i byggnadsteknik, eller juridik, så att det kan bli lite knepigt ibland är inbyggt i systemet.

Att peka på stadgarna och hävda att de gäller och att det är det enda som gäller är bara fånigt. Det är tolkningen av stadgarna som gäller och här finns det för det mesta ganska stora gråzoner.

TS, vi kallar honom "han", borde fråga sig hur han skapar bäst förutsättningar för att styrelsen skall kunna fatta beslut i hans ärende. Sluta tjafsa om att man inte får tag i styrelsen - det är bara trams - utan ta fram de underlag som kan behövas för att styrelsen skall kunna fatta rätt beslut i just TS fråga.

Vill man bestämma själv? Köp en villa. Vill man ha service? Flytta till en hyresrätt med en erkänt duktig ägare.

Det är styrelsens förbannade skyldighet att förvalta föreningen så att skador inte uppstår på fastigheten på grund av enskilda medlemmars ombyggnader. Om de inte gör det kan man ge sig f..n på att det dyker upp en annan tråd på ett forum om hur dum styrelsen är...
Om du läser har jag skrivit att jag redan anmält i december till styrelsen att jag ska renovera och ställde massa frågor om PAX-fläkt och golvvärme redan då i samband med denna anmälan. Sedan skickade jag skisser (gjorda i ett 3d-program) samt namn på firman, kontaktperson och länk till bkr:s hemsida i början av april alltså för 2 månader sedan och 2,5 månad innan byggstart. Jag har inte fått någon respons förrän nu.

Varför är det trams att skriva att jag inte får tag i styrelsen, det är väl högst väsentligt? Vad tycker du jag borde ha gjort? Jag vet att jag inte kan särskilt mycket om detta själv men styrelsen vill alltså att jag ska betala för deras skit om det går fel (vilket det ju kan göra om det bryter mot byggregler) och det vägrar jag. Om jag hade velat sätta fast toastolen i taket hade styrelsen inte gått med på det heller, eller hur? De hade heller inte gått med på om jag ville att de skulle skriva på en avvikelse för detta.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Till alla som läser: tråden har nu gått över till att handla om min golvbrunn som är gammal och sitter i väggen. Min och firmans tanke var att bila nytt och ha en i duschen istället. Detta sätter föreningen stopp för och vill att deras gubbe går in och byter enbart brunn och då kommer den också att sitta i väggen vilket inte uppfyller de byggkrav som finns idag enligt BKR. Enligt BRF så ska jag bara skriva en "avvikelse" på detta till försäkringsbolaget vilket då innebär att de inte täcker skador som uppkommer här.

Jag kommer att få intyg av min firma för alla certifikat de har i nästa vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.