Någon som vet om det finns någon special bits eller bitsadapter som går att använda för gipsskivor? Problemet är ju att en skrur igenom pappen med vanliga bits. Jag har hört om en bitsadapter som en kan justera djupet på, men vet inte var man kan köpa sådana. Har kollat i Biltema, Clas Ohlson och Jula.
 
Ja, det finns en speciell bitshållare som slutar driva bitsen när en krage runt bitsen har tryckts in en viss bit. Såg den på Optimera Bygg i Malmö för några år sedan. Funkar okej. Annars kan man ju ställa in momentet på skruvdragaren så att den slutar driva när skruven är lagom långt inne.
 
Ställa in moment funkar sådär bra, då hårdheten i träet bak gipsskivorna varierar. Men tack för tips!
 
Här är Biltemas variant..
Biltema Sverige

Vet dock ej om den fungerar då vi kör med gipsskruvdragare för många skruv eller fingertoppskänsla för enstaka skruv.
 
Mikael_L
Biltemas och classes ser misstänkt lika ut varandra ... :)
 
Både Biltemas, Classes och Servas funkar, eftersom jag hatar gipsning och att hasa runt med hur mycket verktyg som helst så är den bitshållaren utmärkt för mindre jobb.

Måste jag sen gipsa mer så är det skruvautomat eller en gipsdragare som gäller, inget annat kan konkurrera ut en bra automat.

/Kent
 
Styx skrev:
Här är Biltemas variant..
Biltema Sverige

Vet dock ej om den fungerar då vi kör med gipsskruvdragare för många skruv eller fingertoppskänsla för enstaka skruv.
Väldigt vad Biltemas bits (på bilden alltså) verkade slitet!
 
Jag tycker man kommer långt med en bra dragare som stannar exakt när man släpper knappen. Efter en stund är man inne i det och nio av tio skruvar hamnar på rätt djup. Det kan dock inte konkurrera med en riktig gipsdragare eller automat.
 
Jag kan hålla med phl här. Jag har kört med lite olika gipsskruvdragare, men ingen ger ett perfekt resultat. Det absolut enklaste är att skruva tills skruven är på lagom djup och då slutar man skruva.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.