C
E Edda skrev:
Ja det lutar ju faktiskt åt det!
Gör först och främst en ordentlig formell ansökan om tillstånd för de ändringar som skall göras så har du åtminstone gjort vad du ska så långt. Alltså inklusive att du själv kommer att ordna med ändring av golvbrunn och avlopp enligt konstens alla regler.

Sen kan det också finnas anledning att tillsammans med entreprenören följa upp påståendet att bjälklagets konstruktion ställer till det med avloppet. Det är inte osannolikt att det åtminstone delvis stämmer, och man vill ju inte hamna i någon pinsam "vad var det jag sa"-situation.
 
  • Gilla
Edda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Funderar på "vad var det jag sa"-situationer. Det finns ju väggnära golvbrunnar numera som är godkända. Det är inte så att styrelsen tänker installera en sån vilket gör att tätskiktet kan anslutas på ett fackmannamässigt sätt? Då har ju TS inget case.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Funderar på "vad var det jag sa"-situationer. Det finns ju väggnära golvbrunnar numera som är godkända. Det är inte så att styrelsen tänker installera en sån vilket gör att tätskiktet kan anslutas på ett fackmannamässigt sätt? Då har ju TS inget case.
Enligt ordförande ska det vara en likadan brunn fast med lock. Tror inte de bett mig skriva på en avvikelse angående detta till försäkringsbolaget om det hade varit en godkänd väggbrunn?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Gör först och främst en ordentlig formell ansökan om tillstånd för de ändringar som skall göras så har du åtminstone gjort vad du ska så långt. Alltså inklusive att du själv kommer att ordna med ändring av golvbrunn och avlopp enligt konstens alla regler.

Sen kan det också finnas anledning att tillsammans med entreprenören följa upp påståendet att bjälklagets konstruktion ställer till det med avloppet. Det är inte osannolikt att det åtminstone delvis stämmer, och man vill ju inte hamna i någon pinsam "vad var det jag sa"-situation.
Ja det är verkligen sant att det blir viktigt kolla upp detta innan!
 
Claes Sörmland
Hade jag haft förtroende för firman, de har försäkring och är godkända av BKR så hade jag skitit i styrelsen och gjort renoveringen som jag vill. Om jag nu inte planerade något helt galet.
Sen bara struntat i de pengarna föreningen tänkte betala för brunnen.

Bytt brunn och gjort en ordentlig renovering med tätskikt, vatten och el enligt reglerna.

"9. ledningar för avlopp, gas, vatten och anordningar för informationsöverföring till de delar de är synliga i lägenheten och betjänar endast den aktuella lägenheten."


Bila bort lite av golvet så är de synliga i lägenheten ;)
Sen byter du bara rör som betjänar din lägenhet (så länge du inte rör huvudstammen).
 
  • Gilla
Edda och 2 till
  • Laddar…
Kan du ta bilder på själva brunnen innanför väggen bakom gallret, samt några fler bilder från badrummet i olika vinklar? Det är svårt att bedöma om det går att få till en godkänd lösning just nu, styrelsen gissar nog bara med sina lösningar om dom själva inte sett allt i detalj.
 
BirgitS
M Mortsken skrev:
Bila bort lite av golvet så är de synliga i lägenheten ;)
Att bila i betongen är att göra ingrepp i det som föreningen är ansvarig för.
M Mortsken skrev:
Sen byter du bara rör som betjänar din lägenhet (så länge du inte rör huvudstammen).
Kan ju vara lite svårt att ansluta nya avlopp till stammen utan att röra stammen.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att bila i betongen är att göra ingrepp i det som föreningen är ansvarig för.
Det var såklart lite skämtsamt menat.

BirgitS BirgitS skrev:
Kan ju vara lite svårt att ansluta nya avlopp till stammen utan att röra stammen.
Röret som går från huvudstammen där det bara rinner vatten från TS lägenhet betjänar bara
den aktuella lägenheten. Så det är TS ansvar nu när det är synligt.
Ett litet avsteg med bilningen bara.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
TRJBerg
E Edda skrev:
Finns tyvärr inget telefonnummer (just nu i alla fall, det har varit ur funktion ett tag) men ska kolla med grannen om hon kanske har nåt.
Låter som en inte helt bra skött förening. I min har ordförandens telefonnummer varit allmänt tillgängligt via hemsidan och i informationsbladen som regelbundet utkommer. Och när jag ringt upp har han alltid svarat och varit väldigt hjälpsam och vänlig.
 
TRJBerg
E Edda skrev:
Men det låter ju orimligt att jag ska planera detta när jag inte ens får tag i dem på mejl? Jag tror inte folk uppskattar att jag går hem till dem på deras fritid och börjar kräva möten och etc. Jag blir alltmer uppgiven över detta och vet inte alls hur jag ska göra faktiskt. Tänker att jag får försöka ordna möte och bjuda in dem via mejl och brev och sen hoppas att de kommer.
Om de inte gör sig kontaktbara via telefon eller mejl så måste du uppenberligen knacka på hos dem och avhandla problemet. Så är det bara.
 
TRJBerg
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En sån här går väl att klämma in där i den lilla alkoven och få det godkänt?

[länk]
Hur går det ihop med "20 cm avstånd från vägg"?
Eller har jag missförstått något?
 
Jag är ordförande i vår förening, såhär jobbar vi:
Alla ledarmöters telefonnummer finns tillgängliga både via hemsida, anslag på utetavla och månadsbrev. Vid renovering av badrum så önskar vi en ansökan gärna 3 månader innan men minst 1 månad innan byggstart. Vi kräver att hantverkarna har godkända certifikat (absolut godkänt med ”listan”), föreningen står för brunnsbytet och hantverkaren skall skicka separat offert till styrelsen som skall godkännas innan byggstart. (Vi hade problem med skenande kostnader, därav offert). Man får alltså använda sin egna hantverkare men dom faktureras brunnsbytet separat till föreningen. Vi anser att det blir smidigare så, då en badrumsrenovering har många moment som skall passa in. Att kräva ännu en separat firma för det är bara att sätta käppar i hjulet.
Vi har även haft hantverkare som ringt dagen innan byggstart, lite i sista taget men självklart löste vi det.
Att sitta i en styrelse kräver mycket tid då man är i tjänst dygnet runt för ett litet arvode varje år, skulle jag jobbat extra för ett företag dom timmarna så hade jag varit rik. Men det vet man ju oxå om när man sätter sej i styrelsen.
Att inte vara tillgängliga är bara löjligt, styrelsen är valda för att ta hand om området och alla boende.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
E Edda skrev:
Har hittat stadgarna från 2019 vilket verkar vara de senaste. Där står inget om krav på intyg utan bara att BRF kan rekommendera bostadsrättshavaren att anlita auktoriserad entreprenör. Bifogar en bild på detta.

[bild]
E Edda skrev:
Har hittat stadgarna från 2019 vilket verkar vara de senaste. Där står inget om krav på intyg utan bara att BRF kan rekommendera bostadsrättshavaren att anlita auktoriserad entreprenör. Bifogar en bild på detta.

[bild]
’I en bostadsrättsförening så gäller föreningens stadgar och ingenting annat. Så står det inte explicit att intyg av ett specifikt slag skall lämnas till föreningens styrelse innan start av renovering - så har föreningens styrelse absolut ingenting att komma med! Så vad gäller det kan du vara helt lugn.

När jag läser utdraget ur dina stadgar står ju dessutom tydligt, (vilket är det vanliga idag) att alla väggar och våtskikt och i princip allt som inte utgör ytterväggar yttertak är lägenhetsinnehavarens ansvar. Och därmed inte föreningens! Förr ingick liksom väggar och tak och dörrar och fönster i föreningarnas ansvar. Men man har mer och mer avskrivit sig sådana ansvar genom nya stadgebestämmelser. Och det gör att föreningarna å ena sidan slipper kostnadsansvar för mycket som de förr hade ansvar för. Men å andra sidan betyder det också att de fått mindre att säga till om…

Som jag ser det, (och om inte paragraf 37 som det finns en hänvisning till i paragraf 31) säger något annat så kan inte jag se något annat än att du ansvarar för kvaliteten i din renovering och således även för att det utförs fackmannamässigt. Dvs går något snett och det uppstår skador så är du ansvarig för det. Och inte föreningen. (Om inte som det står att det tecknats en försäkring för dig som brf-innehavare av föreningen, för då är det den försäkringen som träder in och du som får betala självrisk). I normala fall är det annars du som har en skyldighet enligt stadgarna att se till att du har en hemförsäkring som omfattar underhåll- och reparationsansvar.

I stadgarna framgår också (som brukligt) att du som brf-innehavare måste följa de anvisningar som föreningen lämnar avseende avlopp, värme, gas, el, vatten, ventilation samt anordning för informationsöverföring. Och det är eftersom dessa delar av huset har föreningen ansvar över. Men det betyder att de ska tala om för dig vad som gäller om det är något specifikt som du ska ta hänsyn till när det kommer till rörledningar och liknande. (I praktiken kan det handla om att om du vill placera köket i en annan del av lägenheten än den ursprungliga och det medför röromläggningar så har föreningen rätt att godkänna eller förkasta en föreslagen förändring och anvisa dig hur du får dra den.

Paragraf 37 ska du nog däremot också läsa ifall det är något i den som påverkar något. Eftersom enligt den kan styrelsen då i vissa fall kräva att du har föreningens tillstånd för något. Och eftersom den inte finns med här så kan jag inte gissa mig till vad som står där…

Men det finns ingenting i de delarna av stadgarna som du visar här som säger att du måste lämna in intyg och få firmor godkända av föreningen innan start! Och som med alla juridiska dokument så gäller bara det som står. Står det inte uttryckligen att du måste lämna in intyg och få godkänt att göra något innan det sker - så kan föreningen heller inte kräva det. De kan endast önska det och be dig snällt…

Jag är faktiskt till och med tveksam till om skrivningen ”skall alltid utföras fackmässigt” egentligen betyder någonting, eftersom OM något visar sig icke vara fackmässigt gjort och det leder till skador på huset - så är kunder enligt deras stadgar ditt ansvar att bekosta reparation för sålänge du inte är försäkrad igenom föreningen. (Om de står för din försäkring så har de således mer rätt att ställa krav på hur du utför saker).

Men som du ser sedan så när det kommer till kritan så skriver de att brf-innehavaren ”bör samråda med styrelsen vid förändringar av lägenheten” och att de ”rekommenderar” att du anlitar auktoriserad entreprenör och likaså att de ”rekommenderar” att du visar upp faktura för styrelsen. Dvs de önskar att du ger de lite insyn i vad du gör i lägenheten. Men deras ansvar och deras rätt att få bestämma inskränker sig till de ovan nämnda sakerna som avlopp och värme osv…

Du har är således inte någon skyldighet att visa upp något intyg som jag ser det. (Om inte pgf 37 säger något annat som din planerade renovering omfattas av). Och om de framhärdar i det så kan du i så fall be dem hänvisa till vilken bestämmelse i stadgarna som de i så fall åberopar. (Eftersom stadgarna inte medger något sådant krav i det du visar här i alla fall!).

Min erfarenhet av att bo i små bostadsrättsföreningar är däremot att på senare tid när det framförallt blivit alltmer vanligt att nya lägenhetsinnehavare vill få förändra planlösningen i lägenheter och flytta också kök och badrum ifrån sina ursprungliga placeringar - så sker det sällan utan att det uppstår en hel del problem längs vägen som också påverkar husets konstruktion och det uppstår inte sällan skador också på andra lägenheter i fastigheten och förändringar i lyhördhet osv. Som sen kan ge föreningens styrelse ett helvete i åratal. Och samtidigt har de som du ser också i era stadgar inte så mycket att inpraktisera säga till om. Och därför är det många fler som numera faktiskt försöker få till med insyn och koll på läget innan en renovering är genomförd i syfte att kunna försöka förhindra den typen av problem. Vilket kan ses som förståeligt ur deras synvinkel och även ur synvinkeln om man är en granne till någon som ska renovera osv. Men förståeligt är inte detsamma som att ha rätt att ställa krav. Och det betyder inte heller att du har skyldigheter att ge föreningen det de frågar efter om det inte omfattas av stadgarna.

Men som sagt igen… kolla pgf 37 också!

i övrigt - lycka till med ditt badrum!!
 
  • Gilla
Edda
  • Laddar…
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur går det ihop med "20 cm avstånd från vägg"?
Eller har jag missförstått något?

Men dessa väggnära brunar är gjorda för att sitta kloss an mot väggen, just den brunn som jag länkade till är gjord för att sitta i ett hörn. Tänkte att de går säkert att montera även i en alkov och få det godkänt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.