Som rubriken säger: Vad är ett fribärande golvbjälklag? Vad skiljer det från ett bärande?

Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att anlägga en hybridgrund för en timmerstomme. (En byggsats i 92 mm fräst timmer.)

Hybridgrunden är isåfall en sådan här, från den här tillverkaren om det är möjligt.

https://tjallden.se/produkter/hybridgrund/

Husets yttermått är 8x10 meter, och priset för materialsatsen är vettigt.

Huset kommer att byggas i Kiruna kommun, och det är bara morän, ingen tillstymmelse till lera eller annat som riskerar tjälskjutning. (Dom ansluter en angränsande tomt till kommunalt VA just nu, har varit där och tittat).

Jag hittar ingen information om jag googlar, bara att det finns den här typen av golvbjälklag.

Kan någon förklara lite mer exakt, gärna med bilder så jag förstår precis. Kan vara en dum fråga, men går det att sätta upp en timmerbyggsats/planktimra med fribärande golvbjälklag?

Vore hyggligt om någon kunde dela med sig av lite kunskap här.

Vänligen, Nicke.
 
Om jag fö.rstått det rätt så innebär det att endast punkter är bärande där väggarna står.
Dvs inga andra delar av bjälklaget är bärande utan all last från huset (tak via väggar ned i grunden, går "direkt").

Vet inte om man skiljer "till vardags" på bärande vs fribärande.
Men antagligen skulle alternativet vara att någon last ligger på någon bjälke "i mitten".

Bärande bjäklag:

Illustration av ett fribärande bjälklag med plintar och fastgjutna träbalkar.

Fribärande:
Schematisk illustration av en öppen plintgrund med bärlinor, bjälkar och plintrader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I en öppen plintgrund kombineras plintar med balkar och fribärande bjälklag eller bärlinor.


Om jag har förstått det rätt...
https://www.traguiden.se/konstrukti...grundlaggning/grundlaggning/oppen-plintgrund/

https://www.rockwool.com/se/produkt...grundsbjalklag-av-tra/?selectedCat=broschyrer
 
Nu börjar jag förstå hur du menar, var tvungen att titta på det några gånger innan jag såg skillnaden på bilderna

Nu antar jag bara, men om man lägger ut bjälkar på en platta av något slag så skulle det vara ett bjälklag som är bärande, eftersom balkarna har stöd mot något underlag i hela sin längd.

Och fribärande som på andra bilden, balkarna utgör "broar" som hänger mellan bärlinorna.

Rätt självklart egentligen, hittade sidan du länkade till men missade detaljerna. Det är väl som du säger, jag har aldrig hört nåt annat än bjälklag, men jag har å andra sidan aldrig sett ett bärande bjälklag, som den självlärde sommarstugesnickrare jag är.

Det jag inte förstod med hybridgrunden är att det ser ut som en platta, men givetvis, när man lägger bärlinor på grundbalkarna, och sedan bygger bjälklaget på bärlinorna på klassiskt manér så blir dom fribärande.

Pengen trillade ner, tack för inputen!








[Om jag fö.rstått det rätt så innebär det att endast punkter är bärande där väggarna står.
Dvs inga andra delar av bjälklaget är bärande utan all last från huset (tak via väggar ned i grunden, går "direkt").

Vet inte om man skiljer "till vardags" på bärande vs fribärande.
Men antagligen skulle alternativet vara att någon last ligger på någon bjälke "i mitten".

Bärande bjäklag:
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.