Hej!
Vi tänkte att välja spegelvänd på Ugglan 159 med dubbelcarport i söderläge från LB-hus.
Några fakta på tomten som ser ut enl länken nedan modell 1, tomten 1.22.
I norr, min grannes garage.
Söder , obebyggd tomt.
Öster, en gata.
Väster, natur område.
Personligen tänkt på spegelvänd. Dock LB-hus representar förslog vanlig planlösning.
Vad är nackdelar med spegelvänd i sådant fall.
Är det något förslag med tänke på solvinkel.

http://www.coplayer.com/lbhus/ugglan159se/
popup.aspx
 
Ang planlösningen; öppna upp genom att ta bort vägg vid trapp, det ger ett mkt rymligare matsalsrum/hall. Ryggås i v-rum, om pengar finns förläng 1,2m.
Spottar i takutsprång framsida/baksida resp långsida.

Mina tips jag kan ge, har själv en nybyggd uggla 159.
 
Vi har byggt en Pärluggla som var klar i julas, det är föregångaren till Ugglan159.
Vi har lagt vårat hus så att vi har morgonsol på framsidan och eftermiddags/kvälls sol på baksidan och vi fick lägga vårat garage (det större enbilsgaraget) snett framför huset detta pga tomtens utseende.
Vi är nöjda med hur solen ligger då vi ville ha kvällsol på altanen

Lite andra tips att tänka på som vi har ändrat
Gamla köksmodellen dvs ingen rostfri fläkt istället fler skåp och fläkten under skåpet och den går då att dra ut vid användandet
Längre diskbänk så att den blir användbar
Köksskåpen ska vara fullhöjd så slipper man dammsamlaren längst upp
Förlänga vardagsrummet 1,2 meter gör jättemycket i storleken, ryggåstaket är ej värt pengarna
Kolla om ni vill öka storleken på tvättstuga till den gamla varianten och samtidigt få mindre badrum
Komma ihåg att gjuta platta även för altanen så är den klar direkt och man kan utnyttja altanen även om tomten består av sten och lera för övrigt
Kolla upp telefonidelen tidigt så att det blir rätt från början med kablage, det är olika beroende om det är koppar eller fiber
takfotsbelysning på fram och baksida
Mutor är fullt tillåtna till hantverkarna, de gillar fikabröd och även lite mat under husresningsdagarna, detta hjälpte oss mycket

Har du fler frågor hör av dig
 
Jag ser ingen nackdel att spegelvända om det inte är för hur solen kommer vid altanen. Det är ju läget på vardagsrummet som ändras mest för det kommer på "andra sidan" om huskroppen. Vi bygger ett 147 och har det "rättvänt" jag har varit inne i ett 159 som var spegelvänt och med öppet vid trappan mot sovrummet och det är bara en smaksak hur man vill ha huset på tomten. Jag tar för givet att ni redan tänkt på att lägga carporten vid ingången till klädvården, så man får kort väg in med matkassarna.
Ett tips till altanen är att ta bort pelaren i mitten och ersätta den med en limträbalk, bra om man vill bygga ut altanen. Vi har även isolerat innerväggarna och radonsäkrat. Ryggåstaket är inte öppet upp i nock, jag tyckte inte det fyllde någon funktion när jag såg det. Gjut altanen!!! Om inte annat kan man bygga ut vardagsrummet på den plattan senare. Tänk på att det kan komma till kostnader för arbeten/ändrignar/tillägg som man kommer på efter hand och som ska göras innan huset är klart.
 
Tack för er alla för era goda råd. När vi började fundera på att bygga hade vi ingen erfarenhet då. Men nu tack vara er på forum man kan stå lite på benen när pratar men andra sakkunniga.

Anno2069 vad kostar den om man vill gamla köksmodellen, förlängning på v-rum och det här med att öka på tvättstuga storleken?
Det här med telefonkabel gått lite vilse med. Jag har förnärvarande tele2 som operatör. Ringde först till Telia mot bakgrund att de äger alla telenätet. Först hänvisar mig till kommunen som i sin tur hänvisar rmig igen till telia som till sist sa dem att ta kontakt med tele2.
OBS I närheten till min tomt typ 150 meter finns det optokabel som teliasonera dragit.
Annikafbg Vilka andra kostnader som man kan bli överrskad om man väljer nyckelfärdigt hus?
Vad kostar det med isolering av innerväggarn?

Tack
Qassim
 
qassim skrev:
Anno2069 vad kostar den om man vill gamla köksmodellen, förlängning på v-rum och det här med att öka på tvättstuga storleken?
Det här med telefonkabel gått lite vilse med. Jag har förnärvarande tele2 som operatör. Ringde först till Telia mot bakgrund att de äger alla telenätet. Först hänvisar mig till kommunen som i sin tur hänvisar rmig igen till telia som till sist sa dem att ta kontakt med tele2.
OBS I närheten till min tomt typ 150 meter finns det optokabel som teliasonera dragit.


Tack
Qassim
Tror att vi betalade 42000:- för förlängningen av vardagsrummet, helt klart värt dem pengarna
Vi har den större tvättstugan från början så kolla det med husförsäljaren
Hur mycket vi egentligen betalade för den gamla köksmodellen vet jag inte riktigt då vi blev lite kompenserade för att vi fick så höga sprängkostnader
Att få tv/tele/bredband in i huset är ett äventyr. Blir det fiber in så se till att fiberkabeln kommer in i klädkammaren på nedervåningen då det behövs en del burkar för att få det hela att fungera och där finns det mycket plats för detta
Hos oss har Telia grävt ned fiber och när vi väl fick det installerat och inkopplat funkar det utan större problem
 
Vad kostar ett nyckelfärdigt Ugglan 159?
 
Hus materialsats, Dubbelcarport med förråd, med tillval( c:a 120000) samt kostnaden för målning efter några månader (30000) allt det här hamnade vi på 2 196 000, exkl tomtpris samt anslutningsavgift, bank kostnader, bygglov , finplanering mm som kostar c:a 1020 000. Dvs totalt 3 216 000 och vi vet ej riktig om det ska stanna där.
 
qassim!
Vi betalar ca 6000 kr för isolering av innerväggar. Några överraskningar vet jag inte men vi gjorde extra elarbeten som behövdes göras innan huset blev klart och sedan valde vi annat kakel än standard (200:-/kvm) och extra snickeriarbete (som isolering mm) och detta är ju inte gratis. Man kommer på saker man vill ha gjort i huset under resans gång. Sedan har ju LB-hus sin tillvalslista och där gjorde vi några tillval, som t ex fullhöjd på köksskåpen vilket är att rekommendera. Men vi behöll vitvarorna vita men uppgraderade oss, men det handlade inte om några stora summor. Har du fler frågor får du gärna skicka ett privat meddelande.
Lycka till med ert husbygge!!
Annika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.