H Hullefar skrev:
Vi har helt öppen planlösning mellan kök,matplats och vardagsrum i ett 70-talshus. Man får köpa en tyst diskmaskin men annars har jag inte märkt något problem. Barnen kollar på TV på ovanvåningen iofs, annars hade det kanske blivit lite högljutt om vuxna ska sitta och prata vid matbordet. Vi har en stor källare med gillestuga där jag planerar att barn och kompisar får ha multimedia och titta på tv när vi vuxna sitter där uppe och umgås :)

Men jag personligen trivs jättebra med öppen planlösning, blir lite klaustrofobisk i hus med originalplanen.
 
Några tips från en som håller på att bygga om och flytta kök

* Riv inget i onödan. Bara för att nån har en knäpptyst diskmaskin betyder det inte att er splitternya diskmaskin är det. Vi köpte t.ex. en Bosch Super Silence Zeolit som har nån sorts fläkt i sig som brummar så fort den startar, diskandet som sådant låter som det brukar med lite skrammel från plastbunkar och lite småblaskande, samt det där hemska sörplandet när den tömmer. Ett lotteri helt enkelt. Dyra diskmaskiner brukar låta mindre men absolut ingen garanti. Kan ni handla på öppet köp eller få diskmaskinen demonstrerad för er så är det ett plus. Vi hade en Bosch supersilence på jobbet som var helt knäpptyst så vi köpte en nästan likadan, tyvärr den var av nyare snitt och helt olik den gamla.

* Rita ut på nuvarande planlösning hur ni går, då får ni en sorts heatmap över eventuella långa avstånd där ni går mycket, kanske kan det vara värt att öppna en vägg för att minska dessa avstånd? Vi har en vägg mellan matrum och kök (har köksö där köksbordet var tänkt att stå.) vilket gör att man får springa fram och tillbaka en massa gånger för att kolla vad som är framdukat, och föra tt duka fram och av. Sen spills det och man måste springa in i köket o hämta disktrasan osv. Nu ska vi ha matsalsbord och kök i samma "modul" utan några väggar emellan. Vi flyttar även köket till baksidan så får vi nåt trevligare att titta på när vi är där, samt att vi slipper springa genom halva huset när vi ska äta ute, vilket vi gillar att göra.

* Ha inte tv/soffa i närheten av matbordet. Ofta vill de vuxna sitta kvar längre medans barnen snabbt vill gå o se tv el spela tvspel, och då kan det vara skönt att ha allrummet i en vinkel eller liknande, inte i samma modul som kök och matbord, vilket tyvärr många moderna hus har.

* gör inget för att det är modernt, utan tänk igenom det hela praktiskt. Rita med penna vad ni gör varje dag och hur ni rör er...

Jag hade nog bara plockat ner väggen mellan kök och matrum så ni får en stor härlig yta att vara på där, eventuellt kompletterat med nåt mer fönster för att öka ljusinsläppet mer.

/S
 
  • Gilla
Sampallo och 3 till
  • Laddar…
S Sampallo skrev:
Vi också funderat på något liknande men fruktar att vi kommer sakna altandörren. Köket ut till trädgården. Tänkte ni flytta er mot matsalen?
Yes, vi tänker ta bort fönstret i vardagsrummet (uppe till höger i bilden) o ersätta med dubbla glasdörrar. Den lite underliga konstruktionen till vänster i köket är ett klassiskt "gå-in-i-skafferi", men med Ikeas planeringsverktyg, var det svårt att fixa...
 
  • Gilla
Sampallo
  • Laddar…
S Sampallo skrev:
Tack för att du tog dig tiden att svara och skissa upp :). Ja det kan nog bli fint när det blir klart. Hade hoppats på att sjögrästapeter skulle bli modernt igen :crysmile:. Är valet i kvalet angående golvet då där tyvärr är ett parti som blivit skadat .
Den där tapeten är ju lite kult den med, passar liksom in i sin miljö på något sätt, men tror knappast någon här klandrar er för att ni byter ut den. Men oroa dig inte, det finns gott om sjögräs i havet, ifall modet vänder igen. ;)
 
  • Gilla
Sampallo
  • Laddar…
Jag har bott i ett hus med nästan exakt den planlösningen (samma typ av luckor). Vi renoverade men behöll väggar och dörrplacering i köket.

Vi gillar att kunna stänga till om köket, bland annat för att förhindra matos att sprida sig. Men även för att stänga till när man har gäster, (man kan välja dörrar med fönster i om man vill ha lite kontakt och se vad som händer på andra sidan).

Vi tog bort ”tvärlösningen” med över/under-skåp ställde kyl-frys vid sidan om altandörren, vänt mot köksdelen. På andra sidan kyl/frys blev det då en väggbit. Där möblerade vi med en soffa med ryggen mot fönstret runt (snurrande) soffbord och TV mot väggen på motsatta sidan (vi hade inga köksskåp där).
Vi tyckte detta var praktiskt när barnen var små.

Direkt innanför köksdörren på höger sida placerade vi ett över o underskåp (med öppet emellan). Då blev (ingången till soff-delen) öppningen mellan skåp och kyl/frys något bredare.

Sedan hade vi ett stort matbord där ”runda bordet” står (men vi hade ingen altandörr där som det är på ritningen, fotot verkar vara ”som vi hade det”).

Så småningom flyttade vi från detta hus. Till ett nybyggt med öppen planlösning. till en början var det OK hus. Men barnen växte o kom in i tonåren, till slut kände vi att vi behövde kunna stänga till för olika aktiviteter / olika TV-program o.s.v. Vi ville inte stänga in ljusflödet med hela väggar så vi löste detta med specialbyggda fönsterväggar och glasade skjutdörrar.

Känner inte till er livssituation men det är inte alltid bra med för öppen planlösning, tänk på det så ni inte ångrar er!
 
M Martin Berglund skrev:
Vi hade liknande planlösning. Vi gjorde så här
Hej. Vad är det för program du ritat upp huset med,
 
Kul att läsa alla svar och att det är precis så tudelat som man får uppfattningen om på andra ställen.

Jag tycker om hur öppna planlösningar ser ut och upplevs när man t.ex. går på visning eller bläddrar i annonser/kataloger. Det ser verkligen bra ut och känns modernt, luftigt och välkommande. Men - och det är ett stort men - jag upplever att under 95% av min tid jag tillbringar hemma uppskattar jag möjligheten till avskildhet utan att ta flykten till sovrum eller toaletten, som vi fick göra i vårt tidigare boende med helt öppen planlösning mellan hall/kök/vardagsrum. Enda gången jag kan känna att jag sakar det är vid tillfällen man har många gäster. Men för egen del är det inte särskilt ofta.

En bekant och hans sambo letar just nu hus och de vill enbart ha öppen planlösning, allt annat är ointressant. Till saken hör då också att de är yngre och inte har några barn och uppskattar det sociala umgänget det ger med öppen planlösning. De behöver inte samsas med radio, slammer i köket och bolibompa på TV:n samtidigt som man försöker föra ett samtal med sin sambo.

Jag som har barn med läxläsning, tv-spelande, kompisar i kombination med att jag gärna lyssnar på radio när jag lagar mat eller vill sitta i lugn och ro med mina bekanta medans barnen ser på TV uppskattar att ha rum som inbjuder till just avskildhet. Det överväger för min egen del fördelarna med öppen planlösning.

När vi bygger om kök och vardagsrum kommer vi att ersätta dörrarna med öppningar, kanske ta bort ett hörn mellan två dörrar för att öppna upp lite och ta bort ett "skräpsamlande" hörn och förbättra luftgenomströmningen från värmepumpen, men i övrigt låta väggar som finns idag vara kvar.

Det verkar också som att öppna planlösningar tenderar att försvinna mer och mer. Har pratat med arkitekter som säger samma sak men i många fall handlar det också om produktionskostnad, som många redan sagt är det "billigare" att bygga öppet eftersom man klarar sig med mindre yta utan att det känns trångt. Utomlands, t.ex. i England, är det väldigt populärt då deras bostäder oftast är små med svenska mått mätt. Lite läsning i ämnet: https://www.xn--lgenhetsrenoveringstockholm-bkc.nu/fler-valjer-bort-en-oppen-planlosning

Hade jag varit er hade jag boat in mig ett tag och tänkt igenom både en och två gånger innan jag öppnade upp och om jag gjorde det hade jag försökt planera inredningen av köket så det går att "bygga in" igen om man skulle ändra sig utan att riva köket.
 
  • Gilla
Sampallo och 1 till
  • Laddar…
Hej! Vi står i samma sits och ska renovera denna typ av kök/vardagsrum. Vi har varit inne på att ta bort nästan halva väggen av vardagsrumsväggen och ha kyl och frys på den sidan in till köket, sedan ta bort dörrlistar och kapa ända upp på väggen som är mot matbordet. Hur tror ni detta kan bli? Blir det en konstig ingång från vardagsrum till kök? Bifogar lite ikearitningar på köket, dock är inte vardagsrum med i bilden men ni vet ju hur köket formar sig och vart öppning till vardagsrum blir. Har tänkt ha tv mot "köksväggen" där många har slagit ner väggen och haft matbord. Kom gärna med tankar och idéer, detta kanske blir tokigt? En bild är med kyl och frys mot vägg, och mikro ugn mot andra väggen, då blir öppningen till vardagsrummet större. Den andra bilden är tre skåp mot den väggen, alltså kyl frys och högskåp med mikro ugn. Men då blir öppningen lite mindre och ser kanske osymetriskt ut i jämförelse med tv-väggen? Det kommer ju vara samma golv/tak i vardagsrum kök.
 
  • Ikearitningar som visar en kökslayout i fågelperspektiv och en vy från ögonhöjd, med skåp och vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IKEA ritning av kök med beige skåp, ugnar i högskåp, spishäll, vit fläkt och en köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sampallo
  • Laddar…
Nu är tråden lite äldre, så en update hade varit trevligt :) hur blev det? är ni nöjda och bilder! bilder är ett måste :)
 
  • Gilla
Sampallo
  • Laddar…
Tycker vi väcker lite liv i denna tråd igen, har precis likadant hus (Myresjöhus) så söker också tips och inspiration!
 
  • Gilla
Sampallo och 1 till
  • Laddar…
S Stabbsson skrev:
Tycker vi väcker lite liv i denna tråd igen, har precis likadant hus (Myresjöhus) så söker också tips och inspiration!
vi valde att slå upp hela väggen, se bilder :)
 
  • Öppet planlösning av vardagsrum och kök med parkettgolv, möbler och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat kök med öppen vägg och fönster, köksö, trägolv och glasvägg mot trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat, öppet kök med öar, rostfria vitvaror och en glasvägg med fransk dörr-stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sampallo och 5 till
  • Laddar…
B Becca.h skrev:
vi valde att slå upp hela väggen, se bilder :)
Super snyggt!

Någon mer med ett myresjöhus från 70 talet med samma planlösning som vill visa?
 
Så här blev vårt till slut.

Några lister kvar.

Nyrenoverat kök med mörkblå skåpluckor, svart vitvaror, marmormönstrad bänkskiva och ljus parkett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sampallo och 3 till
  • Laddar…
L Luugen skrev:
Så här blev vårt till slut.

Några lister kvar.

[bild]
Snyggt!

Är det en murstock du har där brevid kyl/ugn osv? Tänkte på just för du har el i den :crysmile:
 
Schakt för rökrör till kamin och tidigare oljepanna.
Drog även rör till och från FTX där i.
Ett lager gips + 45x35 regel och därefter masonit var orginal. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.