Hej,

Någon vet om man kan köpa annan trafo/driver till dessa Ytberg LEDlampor?
Jag har Plejd som dimmer och vill kunna dimra dessa lampor via strömställaren och/eller Plejdappen.

IKEA skriver att man skall använda trådfri, men då försvinner ju poängen med Plejddimern.

Kan liknande fungera? https://www.hornbach.se/shop/Drivdon-VADSBO-LED-dimbart-700mA/6065376/artikel-detaljer.html

https://www.ikea.com/se/sv/p/ytberg-skapbelysning-svart-dimbar-60527891/
Ytberg LED-lampa monterad på bokhylla och produktbild på den svarta Ytberg skåpbelysningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
De skriver om olika "drivers". Räkna med att drivern för av/på inte går att dimra på traditionellt vis med en Plejd.

Jag tror inte Plejd och Ikea pratar med varandra så enda chansen är väl nåt hemautomationssystem som kan styra båda.
 
  • Gilla
baws
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
De skriver om olika "drivers". Räkna med att drivern för av/på inte går att dimra på traditionellt vis med en Plejd.

Jag tror inte Plejd och Ikea pratar med varandra så enda chansen är väl nåt hemautomationssystem som kan styra båda.
Tack, jag tänkte att det borde fungera med en annan driver eller tranformator.
 
baws baws skrev:
Tack, jag tänkte att det borde fungera med en annan driver eller tranformator.
baws baws skrev:
Tack, jag tänkte att det borde fungera med en annan driver eller tranformator.
Det är klart det går bara man får tag på en motsvarande.
Vad jag kan hitta så borde det vara en konstantspänningsdriver på 24V med lämplig effekt men det får du bekräfta genom att läsa på Ikeas driver.
Dock så fungerar inte den du länkat till då den verkar vara av konstantströmstyp.
 
  • Gilla
baws
  • Laddar…
N Nicke-85 skrev:
Det är klart det går bara man får tag på en motsvarande.
Vad jag kan hitta så borde det vara en konstantspänningsdriver på 24V med lämplig effekt men det får du bekräfta genom att läsa på Ikeas driver.
Dock så fungerar inte den du länkat till då den verkar vara av konstantströmstyp.
tack!


Jag försöker hitta en annan lösning och släpper Ikea
 
  • Gilla
baws
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Plejd har en led-driver som bl.a kan ge 24V max 10w. Du kan ansluta lampan direkt till en sådan.

[länk]
Tack alm82,
Det är redan nu installerad vanlig Plejd-dimmer bakom strömställaren.
Men jag antar det är billigare att byta ut den mot den du angav, och sedan koppla in 3 st ytberg direkt.
Än att köpa någon annan armatur/driver
 
Ja troligen även enklare och större chans för en bra fungerande dimring.
 
  • Gilla
baws
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Ja troligen även enklare och större chans för en bra fungerande dimring.
Då blir det till att leta efter någon form av mellankoppling från 3 st ytberg till kabeln som kommer ut från väggen :)
 
Update:
PLejden byttes ut till en Plejd för LED. och det fungerar OK med IKEAs Ytberg.
 
Redigerat:
  • Gilla
alm82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.