Hej, skall försöka mig på att få upp ett växthus på vår stadstomt.
Jag är en total novis när det gäller husbygge, och har i princip aldrig snickrat öht.
Så jag är tacksam för alla råd jag jkan få.
Har med beundran scrollat igenom tråden "Mitt växthus" av holmberg87.

Min första fråga/undran är - hur gör jag bäst muren som växthuset skall stå på.
Det kommer att vara på ett ganska ojämnt berg (hoppas det framgår av bilderna).
Har lagt ut två reglar som visar ung läge (storlek 2.36 x 3.80 m)
(WILLAB Maxi Victorian 9.0 m2 är det vi har fastnat för).

Det kommer att bli fickor i berget som hamnar inne i växthuset - är det OK?

Vet ej om jag skall fortsätta gräva bort jord så att det blir berg under hela?

Alla tips, förslag och kommentarer mottages tacksamt :rolleyes:

Ojämnt berg med två utlagda reglar som markerar framtida växthusplats på en stadstomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt berg och jord där två reglar markerar framtida läge för växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn stadstomt med berg och utlagda reglar där ett framtida växthus skall byggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Totte_S
Det ser ju ut som att det kommer bli lite sutterängväxthus av det hela med tanke på markens nivåskillnader, så ni behöver ju se till att få dörren där marken är som högst.
<killgissning> grundläggning på berg är ju stabilt och bra i alla fall, så att mura upp en lecagrund som kompenserar för höjdskillnaderna borde fungera, så att ta bort jorden ner till berg kan ju vara en bra ide.</killgissning> Det verkar inte vara så långt ner till berget.
 
Borra i berget, ner stolpfötter och bygg en ram av tryckat ni sen kan ställa växthuset på.
 
jag skulle skippa tryckvirket och gjuta en sarg istället
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M Mats skrev:
jag skulle skippa tryckvirket och gjuta en sarg istället
Ja, gjut en sarg och kanske mura några varv med tegel för att få upp huset och för att det är fint.
Lycka till.

/W
 
Jag gjorde min grund till växthuset väldigt enkel, jag hade tillgång till telefonstolpar som jag timrade ihop så det tog upp höjdskillnaden och ställde på betongplattor. Sedan odlingsbäddar mot marken med gång i mitten som då lutade. blev jättebra. Det har klarat två stormar hittills
 
OK, det blev en murad grund :strong:
Nybyggd murad grund för hus med plats för dräneringsrör, på ojämn mark med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd murad grund för byggprojekt på ett ojämnt markområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PeterFalun och 7 till
  • Laddar…
L LOLA-Christian skrev:
OK, det blev en murad grund :strong:
[bild] [bild]
Riktigt snyggt! Det här ska bli intressant att se resultatet på.
Gör du allt själv? Vad blir det dör storlek?
Roligt att du gillade min växthustråd:D
 
  • Gilla
vsvensson
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Riktigt snyggt! Det här ska bli intressant att se resultatet på.
Gör du allt själv? Vad blir det dör storlek?
Roligt att du gillade min växthustråd:D
Jag har inte gjort något själv :), utom skyfflat jord förstås........:sweat:.
(Har haft duktiga hantverkare som skapade sockeln efter min ritning)

Vi har tänkt oss ett Euro-Sierre maxi Victorian på 9.0 m2.
 
  • Gilla
Daniel:) och 1 till
  • Laddar…
Såhär blev det.....:

(plattor på singel)
Nybyggt fundament av betongplattor på singel för växthus i en trädgård, med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(massa alu-profiler (tillsammans med en av de sämsta byggbeskrivningar jag har stött på!))
Aluminiumprofiler för växthusutspridda på en trätrall nära hus och klippformationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


("tomt" växthus)
Ett tomt växthus med aluminiumprofiler monterat på betongplattor, omgivet av singel och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


("fullt" växthus)
Ett nybyggt växthus med aluminiumprofiler och glasfasader omgivet av grönska och en solnedgång i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev bra, vi är nöjda ;)
 
  • Gilla
  • Älska
AiliB och 42 till
  • Laddar…
TRJBerg
Blev snyggt!
Har två frågor:
1. Du har plattor på singel, är det singel ända ner till berget? Varför gjorde du t ex inte ett betonggolv? (Tänker att det måste samlas vatten i singeln som ligger kvar sedan. Eller har du dränering?)
2. Varför valde du just den storleken? (Många säger att man ska välja ett så stort växthus som möjligt för att det är enklare att hålla en jämn temperatur mm.)
Frågar för jag har själv tankar på ett växthus.
 
Skitsnyggt, jag har i flera år gått i planer om ett liknande projekt. Är berget utjämnat så att allt vatten rinner ut i dräneringsröret? Eller är det gropar kvar där det kan bli stående vatten?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Blev snyggt!
Har två frågor:
1. Du har plattor på singel, är det singel ända ner till berget? Varför gjorde du t ex inte ett betonggolv? (Tänker att det måste samlas vatten i singeln som ligger kvar sedan. Eller har du dränering?)

Ja, det är singel ned till berg. Tanken var att det bara skulle vara en rad med plattor i mitten av växthuset och singel utefter väggarna där plantorna skulle stå (i krukor). Men vi ändrade oss och la plattor överallt, det blev bättre (jämnare och lättare att flytta runt odlingarna).
Det finns dränering (tror att man kan skymta den i bilderna ovan), samt att en del av groparna fylldes igen med betong.


2. Varför valde du just den storleken? (Många säger att man ska välja ett så stort växthus som möjligt för att det är enklare att hålla en jämn temperatur mm.)
Frågar för jag har själv tankar på ett växthus.

Vi hade gärna haft ett större, men tomten (mitt i sta’n) bestämde storleken. En sak vi gjorde dock var att lägga till 20cm på höjden, det gjorde jättemycket för ”rymdkänslan” och kan varmt rekommenderas
 
P Palle Johansson skrev:
Skitsnyggt, jag har i flera år gått i planer om ett liknande projekt. Är berget utjämnat så att allt vatten rinner ut i dräneringsröret? Eller är det gropar kvar där det kan bli stående vatten?
Tack så mycket . En del av groparna är fyllda med betong, men inte på något vis med noggrannhet. Resten är fyllt med singel så lite vatten kan nog samlas här och där.
 
Tack för svar. Ja, jag ser egentligen inte problemet med lite stående vatten. Grus och plattor borde ta upp eventuella froströrelser. De gjöt med vertikala plankor ser det ut som. Då kan man ju figursåga ganska exakt för att passa mot ojämnt berg.
 
  • Gilla
LOLA-Christian
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.