Hej

Om jag tittar på ett hus från 70talet, om man skall uppskatta en normal energiförbrukning så hitta jag ett riktvärde på 70w/m2 , men sen fastnade jag på hurvida men tar hänsyn till uppvärmingsform?

Om jag tar ett hus som är 200m2 stort och x70w/m2 - blir det då 14 000kwh/år?

Men det blir väl skillnad på om huset har värmepump eller direktverkande el. Hjälp, hur tänker man?
 
Man brukar räkna på en maxeffekt på 70W/m2, men energi ska du nog räkna runt 100kWh/m2 år.
Har du en fungerande värmepump kan du kanske halvera det, tyvärr funkar de flesta vp inte så bra som de borde.
 
L lat skrev:
Man brukar räkna på en maxeffekt på 70W/m2, men energi ska du nog räkna runt 100kWh/m2 år.
Har du en fungerande värmepump kan du kanske halvera det, tyvärr funkar de flesta vp inte så bra som de borde.

Okey tack då är det lite mer klart nu, jag som blandar ihop begreppen om effekt och energi osv , inte min starka sida :)
 
70 W/m² vid -20° är bara en schablon för lite äldre hus när man t.ex. ska dimensionera nya el-radiatorer. För ett hus från 70-talet kan 55 W/m² räcka men det skiljer ju mycket på var i landet huset står och om det är 1-plan eller 2-plan etc. Dagens värmepumpar minskar elförbrukningen med en faktor 3,5 eller drygt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.