Hej,
(svårt att lägga detta ämne i rätt forum...)

Jag står inför att beställa byggande av en brygga i ett mycket utsatt sjöläge. Bedömningen är att det bara är en rejäl stenkista som klarar höststormar och ev is.

Mitt problem är att det, i princip, råder monopolsituation för denna typ av byggande på orten och jag undrar vad ni tycker eller har erfarenhet av, är rimligt att en brygga bör kosta? Vad har ni betalat?;)

Stenkista ca 10x2 meter, bortforsling av eller användande av befintligt "stenröse" (Tidigare fundament för hemmabyggd brygga). "Spång" ca 10 meter in till land.

MVH//Lars

PS//Har någon en idé på en alternativ design som kan fungera så berätta gärna. De yttersta stenarna i befintligt "stenröse" är jättestora, bedömningsvis över 500 kg/st //DS
 
L Lars Ryden1 skrev:
PS//Har någon en idé på en alternativ design som kan fungera så berätta gärna.
Man kan ju också bygga med betongrör/brunnsringar, som fylls med makadam och/eller betong.
Och lägga en plank-brygga ovanpå.

Var i vårt avlånga land skall bryggan byggas?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Man kan ju också bygga med betongrör/brunnsringar, som fylls med makadam och/eller betong.
Och lägga en plank-brygga ovanpå.

Var i vårt avlånga land skall bryggan byggas?
Hej,

På norra sidan av en ö i Stockholms skärgård.
Nordanvinden har ca 5 distansminuter på sig att bygga upp sjö mot platsen över en fjärd.
 
Cheesen
L Lars Ryden1 skrev:
Hej,
(svårt att lägga detta ämne i rätt forum...)

Jag står inför att beställa byggande av en brygga i ett mycket utsatt sjöläge. Bedömningen är att det bara är en rejäl stenkista som klarar höststormar och ev is.

Mitt problem är att det, i princip, råder monopolsituation för denna typ av byggande på orten och jag undrar vad ni tycker eller har erfarenhet av, är rimligt att en brygga bör kosta? Vad har ni betalat?;)

Stenkista ca 10x2 meter, bortforsling av eller användande av befintligt "stenröse" (Tidigare fundament för hemmabyggd brygga). "Spång" ca 10 meter in till land.

MVH//Lars

PS//Har någon en idé på en alternativ design som kan fungera så berätta gärna. De yttersta stenarna i befintligt "stenröse" är jättestora, bedömningsvis över 500 kg/st //DS
Våran brygga är ju inte lika dåligt till men vi hade en 18 tons grävare på plats i tre dagar.. (den kostar ca 3000:-/timme plus frakt idag) till det kommer virke och arbete av snickaren som dock var gratis vid tillfället. (Grävaren var också "gratis") vill inte ens tänka på vad bryggan skulle kosta om jag skulle behöva göra den idag. Bara frakten av stenen (fem lastbilslass) lär ju kosta 15 lakan.
En riktig brygga kostar, men det är guld värt när man ska ut med båten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.