Jag har en klassisk ASSA 2002-kista som har börjat strula lite. Det började med att vredet slutade fungera. Häromdagen gick det inte heller att låsa upp dörren varken från in- eller utsida med nyckel.
Jag kunde vrida frenetiskt på nyckeln fram och tillbaka medans handtaget (trycket) var i nedre läge så gick det plötsligt att använda dörrlåset igen. Vredet fungerar fortfarande inte.

Nån som har nåt tips om det går att fixa?

Nån som har koll på hur man får loss låskistan? Verkar ju inte vara som en innerdörr när man kan skruva loss hur som helst.

Tack på förhand!
 
man demonterar handtaget och cylinder och vred sen lossar man de 2 skruvarna i fronten på låskistan
sen byter man låskistan till en ny
 
T tergo skrev:
man demonterar handtaget och cylinder och vred sen lossar man de 2 skruvarna i fronten på låskistan
sen byter man låskistan till en ny
Jo å långt är jag med men frågar var som sagt hur man gör. Inte att man ska göra det.
 
D Distordera skrev:
Jo å långt är jag med men frågar var som sagt hur man gör. Inte att man ska göra det.
har du enkel eller dubbelcylinder ?

edit
demontera assa lås - Sök på Google
 
T tergo skrev:
har du enkel eller dubbelcylinder ?

edit
demontera assa lås - Sök på Google
Dubbel. Har sedan tidigare sökt på att ta byte låskista men såg inget jätteintressant. Länken till Google som du skickade gav ju exempelvis ingen tydlig rubrik om hur man gör. Flera träffar på hur man byter lås eller dörr samt video på hur man monterar ett helt annat märke.

Det döljer sig säkert info om hur man gör i någon av de länkarna men tänkte i min enfald att man skulle få ett snabbt och korrekt svar här så jag slipper äga nån timme åt trådar och klipp.
 
Byt till ett nytt låshus du har flera problem med låshuset.
ASSA 2002 har tillverkats i en väldans massa versioner då det var väldigt mycket problem med låshuset förr.
De nya ASSA 2002 fungerar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.