Tänker bygga om från direkt el till vattenburet och stoppa in bv. Enligt min installatör kan inte Nibe garantera leveransdatum så jag tittar på Bosch.

Funderar på 7800i 3-12kW med 180 meter aktivt. 180 kvm i sutterräng från 1974. Frugan vill ha det extremt varmt, därav storleken.

Kommentarer om valet? Tydligen är Bosch samma som IVT.
 
I dagens läge med stor efterfrågan på värmepumpar och komponentbrist i världen får man nog vara glad för det man kan hitta med en viss önskad leveranstid. Bosch/IVT är ju välkänt och ska säkert fungera väl med en bra installatör som kan fabrikatet. Om ni sätter in vattenburna radiatorer så överdimensionera gärna en del för att kunna hålla nere framledningstemperaturen och få bättre verkningsgrad i värmepumpen.
 
Det blir Bosch. Fick I veckan reda på att vi avancerat från köplats 40 till 30 på en dryg månad så det rör på sig. Fick även efter 5 veckor tillståndet klart från kommunen.

Ni som funderar på bergvärme kan börja beställa nu så får ni bergvärme till Lucia om ni har tur.
 
Redigerat:
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Har tittat lite på en 7800i är du nöjd överlag med funktioner och dylikt? :)
 
A Anders_Nilsson skrev:
Tänker bygga om från direkt el till vattenburet och stoppa in bv. Enligt min installatör kan inte Nibe garantera leveransdatum så jag tittar på Bosch.

Funderar på 7800i 3-12kW med 180 meter aktivt. 180 kvm i sutterräng från 1974. Frugan vill ha det extremt varmt, därav storleken.

Kommentarer om valet? Tydligen är Bosch samma som IVT.
Hur gick det? Har du installerat pumpen?
 
Våran BVP gick ju sönder i december 2022 mitt i värmepumps hysterin leverans tider upp mot ett år.

Vi hittade en lokal firma som hade beställt hem ett gäng bergvärmepumpar så dom hade en 7800i på hyllan vi slog till fick våran byt snabbt och smidigt. Väldigt nöjd! Inverter styrd va väldigt skillnad ljudmässigt mot on / off som stod hos oss när vi köpte huset. Funktionalitet har den allt jag önskar med app styrning och statistik förande egenskaper.

Har jämfört våran mot IVT pump dom är har mer eller mindre identiska komponenter och deras app har andra färger lika så deras kontroll panel på pumpen men annars samma operativ system.

Vi har bara förra ägarnas förbrukning och jämnföra med, vi är fler i familjen än va dom va. Vi landa på 15 000kwh dom hade 23 000kwh väldigt säker att pumpen gjorde majoriteten av sänkning även om vi gjort fler åtgärder som för att sänka elförbrukningen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
I ilcretzzo skrev:
Hur gick det? Har du installerat pumpen?
Nej projektet lades ner av olika anledningar ingar. Mest av att kalkylen med höga räntor och mer måttliga elpriser inte går ihop. Jag har satsat på mer direktverkande el och massivt eldande (min kommun är tolerant) i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.