Pellets- eller vedkamin? Kommer inte att vara enda värmekälla men ska bidra med värme och trivselfaktor. Någon som vet lite om för- och nackdelar?
 
Redigerat:
8?
 
Ved!
+mysigt att se, höra och känna värmen från en vedbrasa
+möjligt att producera bränslet lokalt, ev på egen hand
+billigt, ej helt beroende av internationella energipriser
+miljövänligt
-bränslet tar plats
-framförhållning krävs om man ska hugga, klyva och torka veden själv

Det finns åtminstånde en kamin (Aduro H1) som kan eldas med både ved och pellets, det kanske vore nått att fundera på?
 
  • Gilla
Cwagrell och 1 till
  • Laddar…
Vedkamin värmer när du är hemma och kan elda. Pelletskamin värmer så länge du har fyllt på i förrådet
 
Jag trivs ypperligt med pelletskamin i vardagsrummet. Den är visserligen min enda värmekälla men man ser eldslågan och det är mysigt. Jag kör den fortfarande på kvällarna denna kalla vår men normalt brukar jag sluta elda i mitten av april.

Fördelen är att pellets är effektivt och en säck räcker minst ett dygn (bortsett från extremt kalla dagar). Lättare att transportera än ved. Jag har en gammal kopparkittel vid sidan av och den rymmer en dryg halv säck. Det blir inga vedspår/skräp med pellets. Kostnadsmässigt ekonomiskt då jag jämför med grannar som köper färdig ved - det blir dyrt och arbetsamt med stapling och tar plats.

Nackdelen med pelletskamin är att fläkten i kombination med skruven avger ett svagt brummande ljud. Det stör inte mig men kan irritera känsliga personer. Den största nackdelen är dock att kaminen inte fungerar vid strömavbrott.

Jag byggde som pensionär och tog hänsyn till att ved framöver skulle ge alltför mycket jobb. Har man tillgång till egen ved och accepterar arbetet blir det billigare.
 
Redigerat:
Fördelen med vet är kortare leverantörskedjor och bättre kontroll över råvaran och större möjligheter att utnyttja gratisbränsle.
Med pellets är man bunden vid pelletsleverantörerna och deras leveranser och prispolitik.
Med ved har man frihet att ta vara på mer eller mindre gratis ved när sådan finns och man har tid med det eller köpa ved av vilken skogsbonde som helst när man inte har tid.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
C Cwagrell skrev:
Pellets- eller vedkamin? Kommer inte att vara enda värmekälla men ska bidra med värme och trivselfaktor. Någon som vet lite om för- och nackdelar?
F fribygg skrev:
Ved!
+mysigt att se, höra och känna värmen från en vedbrasa
+möjligt att producera bränslet lokalt, ev på egen hand
+billigt, ej helt beroende av internationella energipriser
+miljövänligt
-bränslet tar plats
-framförhållning krävs om man ska hugga, klyva och torka veden själv

Det finns åtminstånde en kamin (Aduro H1) som kan eldas med både ved och pellets, det kanske vore nått att fundera på?
F fribygg skrev:
Ved!
+mysigt att se, höra och känna värmen från en vedbrasa
+möjligt att producera bränslet lokalt, ev på egen hand
+billigt, ej helt beroende av internationella energipriser
+miljövänligt
-bränslet tar plats
-framförhållning krävs om man ska hugga, klyva och torka veden själv

Det finns åtminstånde en kamin (Aduro H1) som kan eldas med både ved och pellets, det kanske vore nått att fundera på?
Stort tack för svar! Ska kika på Aduro H1
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vedkamin värmer när du är hemma och kan elda. Pelletskamin värmer så länge du har fyllt på i förrådet
Tack för svar
 
yonna yonna skrev:
Jag trivs ypperligt med pelletskamin i vardagsrummet. Den är visserligen min enda värmekälla men man ser eldslågan och det är mysigt. Jag kör den fortfarande på kvällarna denna kalla vår men normalt brukar jag sluta elda i mitten av april.

Fördelen är att pellets är effektivt och en säck räcker minst ett dygn (bortsett från extremt kalla dagar). Lättare att transportera än ved. Jag har en gammal kopparkittel vid sidan av och den rymmer en dryg halv säck. Det blir inga vedspår/skräp med pellets. Kostnadsmässigt ekonomiskt då jag jämför med grannar som köper färdig ved - det blir dyrt och arbetsamt med stapling och tar plats.

Nackdelen med pelletskamin är att fläkten i kombination med skruven avger ett svagt brummande ljud. Det stör inte mig men kan irritera känsliga personer. Den största nackdelen är dock att kaminen inte fungerar vid strömavbrott.

Jag byggde som pensionär och tog hänsyn till att ved framöver skulle ge alltför mycket jobb. Har man tillgång till egen ved och accepterar arbetet blir det billigare.
Stort tack för svar. Här finns lite att fundera på.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vedkamin värmer när du är hemma och kan elda. Pelletskamin värmer så länge du har fyllt på i förrådet
Tack för svar!
 
Ett tillägg - även om det inte gäller TS - om igångsättning av kaminen är att det går att starta den via telefonen. Detta är naturligtvis mer intressant om man har kaminen i ett fritidshus och vill ha huset varmt när man anländer.
 
  • Gilla
Cwagrell
  • Laddar…
C Cwagrell skrev:
? Kommer inte att vara enda värmekäl
Vattenburet värmesystem?
Vattenmantlad pelletskamin.
Kapar effektbehov, mysfaktor, relativt billigt.
 
  • Gilla
Cwagrell
  • Laddar…
Om man jämför inköps-och installationskostnad på vattenmantlad kamin i kombination med rördragning med en enklare kamin och elvarmvattenberedare blir det stor skillnad. Jag är dessutom tveksam till att driftskostnaden blir billigare med den förra.
 
  • Gilla
Cwagrell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.