Textetikett med varning "Får ej övertäckas / Må ikke tildekkes / Ei saa peittää / Do not cover" på en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Karljorlen och 3 till
  • Laddar…
Ei saa peitää är på riktigt det första jag minns att jag läste. Gång efter gång varje gång man satt på toaletten bredvid ett element i ett 70-talshus.

En Rosettasten för folkhemmets barn. Minus att man inte lärde sig avkoda finska bara…
 
  • Gilla
KristinaRT och 4 till
  • Laddar…
Före mobiltelefonens era var det det här man läste när man satt på toaletten!
 
  • Gilla
  • Haha
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
Ajjemen, gud vet hur vi överlevde :crysmile:
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ei saa peitää
På min första finlandskryssning försökte kommunicera med några finländare med just den frasen.
Men jag vad minns så gick det dock inge vidare....
 
  • Haha
  • Gilla
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
I toaletten här på jobbet finns ett elektriskt värmeelement, nån har krafsat bort "ei" på det så det står "saa peitää" (får övertäckas)
 
  • Haha
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men jag vad minns så gick det dock inge vidare....
Drog de kniv?
 
  • Gilla
  • Haha
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ei saa peitää är på riktigt det första jag minns att jag läste. Gång efter gång varje gång man satt på toaletten bredvid ett element i ett 70-talshus.

En Rosettasten för folkhemmets barn. Minus att man inte lärde sig avkoda finska bara…
Trots att du läste det gång på gång såg du inte att det stod "Ei saa peitTTää" ;)
 
  • Gilla
  • Haha
lordi och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Alfredo Alfredo skrev:
Drog de kniv?
Situationen kunde desarmeras med lite vodka. :beer:
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Trots att du läste det gång på gång såg du inte att det stod "Ei saa peitTTää" ;)
Så det är tre T:n? :p
 
  • Haha
  • Gilla
lordi och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så det är tre T:n? :p
Ett, två eller tre T, det är frågan :)
 
”Laittakka rulla oikein” Var för de mera ekvilibristiska som undertecknad. Behöver jag nämna var i sammanhanget det lästes?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så det är tre T:n? :p
Hoppsan - anteeksi :seenoevil:
 
Noramasen Noramasen skrev:
”Laittakka rulla oikein” Var för de mera ekvilibristiska som undertecknad. Behöver jag nämna var i sammanhanget det lästes?
Du tog den långa kursen i språket ! :crysmile:
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag skulle tro att orsaken till finnarnas tystlåtenhet är att språket är så svårt att finnbarn hinner vänja sig vid att gå tysta innan de har lärt sig tala.
Säger jag som har gått tilläggskursen och kan prata nästan flytande på någon sorts halvt hemgjord rotvälska med förenklad grammatik som ändå är tillräckligt lik finska för att finnarna skall förstå.
 
  • Gilla
  • Haha
Bjober och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.