Hej!
Köpt en liten stuga där det redan sitter gipsvägg, jag vill ha pärlspont eller annan panel på väggarna och funderade på att montera direkt på gipsväggen. Då var det någon som sa att jag måste ha ett litet mellanrum mellan gips och panel pga. fuktrisk. Borde jag ha cirka 1cm mellanrum mellan gips och mannen eller är det OK att bara montera direkt på gips.

Jag tänker att jag behåller gipsväggen, för det första är det mycket jobb att ta ner, för det andra kan det isolera extra på vintern.
Vad säger ni här på forumet? Tack på förhand!
 
Jag skulle kört direkt, är inte med på varför man skulle ha en sådan luftspalt inomhus ? Känns mer som att det riskerar att bli en resonanslåda (om man inte fyller utrymmet med isolering).
Träet (i panelen) och även gipset är knappast dissusionstätt heller...

Har satt panel på betongvägg tidigare direkt mha clips, funkade utmärkt.

På gips kanske du snarare får använda kosntruktionslim.
 
  • Gilla
Arvid86
  • Laddar…
Tack, nej jag tyckte det lät konstigt att det skulle kapsla in fukt på något vis. Är ju ett fritidshus som kommer stå kallt flera veckor ibland. Tänkte att denna person kanske har rätt om det. Värsta jag kan tänka mig är att det blir fukt och mögel.
 
U
Träpanelen är inte diffusionstät om den inte målas med plast/akrylfärg (om ens då). Ser inget problem alls med att montera panel inomhus direkt på gips.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.