Det står i mitt kontrakt tydligt att allt VVS görs enligt Säker Vatten, elarbeten görs enligt elsäkerhetsförbundets regler och våtsäkring samt genomföring av vägg görs i enlighet med BBV. Kan man peka på detta som underlag till BRF?
 
Claes Sörmland
E Edda skrev:
Det står i mitt kontrakt tydligt att allt VVS görs enligt Säker Vatten, elarbeten görs enligt elsäkerhetsförbundets regler och våtsäkring samt genomföring av vägg görs i enlighet med BBV. Kan man peka på detta som underlag till BRF?
Det tycker jag borde lugna styrelsen!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Edda skrev:
Tack! Menar du att föreningen måste lämna tillstånd till mig eller till min firma? Om de inte ger tillstånd, vad händer då? Om de inte ger mig tillåtelse att göra nåt med golvbrunnen, vad händer då?

Enligt styrelsen så ska de bekosta brunnen. Jag hade inte varit så sur om jag fått denna information i god tid innan och hade kunnat planera. Nu är det som sagt knappt 2 veckor kvar. De har vetat om min renoveringsplan sedan december. Har skickat 2 mejl igår och 1 idag där jag uppmanat dem att ringa mig men det kanske tar några dagar till. Jag tycker att de borde vara väldigt intresserade av att lösa detta med mig men vi får väl se.
Det är ju som bostadrättsinnehavare du behöver tillstånd för ändring av vattenledningar och eventuellt avloppsledningar som du har ansvar för. Du behöver också en beställning från styrelsen till en entreprenör så att de byter din golvbrunn. Med stor sannolikhet måste de också byta avloppsrören som går från golvbrunnen till avloppsstammarna eftersom de är från 60-talet. Detta innebär bilning i betonggolvet och återställning genom gjutning.

Tyvärr faller hela planeringen på dig. Det är upp till dig att kalla entreprenörer och styrelse till byggmöte och på detta möte få alla att komma överens om vem som gör vilket moment när och hur. Lite allmänt emailande och pratande med diverse styrelseledamöter räcker ofta i praktiken inte. Det är ju inte styrelsen som kan planera din renovering. Om en förening har en teknisk förvaltare så kan det vara så att den individen sköter dessa praktiska frågor. Men det låter ju inte som att det är så i din förening.
 
Redigerat:
  • Gilla
pippii långstrump och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju som bostadrättsinnehavare som behöver tillstånd för ändring av vattenledningar och eventuellt avloppsledningar som du har ansvar för. Du behöver också en beställning från styrelsen till en entreprenör så att de byter din golvbrunn. Med stor sannolikhet måste de också byta avloppsrören som går från golvbrunnen till avloppsstammarna eftersom de är från 60-talet.

Tyvärr faller hela planeringen på dig. Det är upp till dig att kalla entreprenörer och styrelse till byggmöte och på detta möte få alla att komma överens om vem som gör vilket moment när och hur. Lite allmänt emailande och pratande med diverse styrelseledamöter räcker ofta i praktiken inte. Det är ju inte styrelsen som kan planera din renovering. Om en förening har en teknisk förvaltare så kan det vara så att den individen sköter dessa praktiska frågor. Men det låter ju inte som att det är så i din förening.
Men det låter ju orimligt att jag ska planera detta när jag inte ens får tag i dem på mejl? Jag tror inte folk uppskattar att jag går hem till dem på deras fritid och börjar kräva möten och etc. Jag blir alltmer uppgiven över detta och vet inte alls hur jag ska göra faktiskt. Tänker att jag får försöka ordna möte och bjuda in dem via mejl och brev och sen hoppas att de kommer.
 
Claes Sörmland
E Edda skrev:
Men det låter ju orimligt att jag ska planera detta när jag inte ens får tag i dem på mejl? Jag tror inte folk uppskattar att jag går hem till dem på deras fritid och börjar kräva möten och etc. Jag blir alltmer uppgiven över detta och vet inte alls hur jag ska göra faktiskt. Tänker att jag får försöka ordna möte och bjuda in dem via mejl och brev och sen hoppas att de kommer.
Det är ju konstigt att en styrelse gör sig oanträffbar men annars är väl just denna vecka inte den enklaste för att få tag på folk. Med kommande långhelg förestående är det nog många som har passat på att resa hemifrån.

Men generellt måste du väl hålla med om att det är högst rimligt att du måste koordinera din egen renovering av ditt badrum? Vem ska annars göra det?
 
  • Gilla
pippii långstrump och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju konstigt att en styrelse gör sig oanträffbar men annars är väl just denna vecka inte den enklaste för att få tag på folk. Med kommande långhelg förestående är det nog många som har passat på att resa hemifrån.

Men generellt måste du väl hålla med om att det är högst rimligt att du måste koordinera din egen renovering av ditt badrum? Vem ska annars göra det?
Ja självklart men jag önskar att de hade kontaktat mig i april då jag mejlade all info och inte nu när det knappt finns nån tid. Om man kräver något anser jag att man också hjälper till med underlättande att detta kan genomföras samt korrekt information om vad som gäller. Jag trodde som sagt att brunnen skulle åtgärdas av min firma och sedan faktureras föreningen och fick veta hur det egentligen ligger till igår. Jag vet inte hur jag ska göra och blir det fel får jag säkert betala skadestånd och saker blir försenade flera veckor. När föreningen fuckat upp såhär förväntar jag mig att man försöker hjälpa till lite åtminstone.

Men tack för svar, känns som att jag bara upprepar mig nu så jag säger bara tack för info!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Edda skrev:
Ja självklart men jag önskar att de hade kontaktat mig i april då jag mejlade all info och inte nu när det knappt finns nån tid. Om man kräver något anser jag att man också hjälper till med underlättande att detta kan genomföras samt korrekt information om vad som gäller. Jag trodde som sagt att brunnen skulle åtgärdas av min firma och sedan faktureras föreningen och fick veta hur det egentligen ligger till igår. Jag vet inte hur jag ska göra och blir det fel får jag säkert betala skadestånd och saker blir försenade flera veckor. När föreningen fuckat upp såhär förväntar jag mig att man försöker hjälpa till lite åtminstone.

Men tack för svar, känns som att jag bara upprepar mig nu så jag säger bara tack för info!
Min största sympati men det är inte så att det har varit stämma och det är en ny styrelse på plats sedan några veckor? Just april-maj är ju ofta den svåraste tiden att kommunicera med en BRF-styrelse. De har stämman att tänka på, styrelsen byts ut och allas arbetsplatser och skola går på högvarv.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
C
E Edda skrev:
Allt vatten och avlopp går ovan mark så inget är bilat eller fräst in i väggarna eller golvet.
Jag förstår, men är det verkligen tänkt att det skall förbli så efter renoveringen?

Utanpåliggande vattenrör är en sak, men utanpåliggande avloppsrör tror jag inte badrumsfirman hade tänkt sig om det inte är särskilt överenskommet på något sätt. Det är inte den standard man förväntar sig för 270' om man säger så. Kanske inte ens enligt branschreglerna.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Vore jag sig så skulle jag ringa firman och förklara läget och fråga om det går att flytta renoveringen 1 eller 2 månader så du får styra upp allt.
Du måste få en kontakt med företaget, om brf kräver ett speciellt, sen får du förmodligen ringa båda och planera in byte av brunn och renoveringsstart.
Är det 2 veckor så bör det kunna gå att byta plats med ett annat badrum senare i sommar.
Ringer du dagen innan så blir det knas...
 
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min största sympati men det är inte så att det har varit stämma och det är en ny styrelse på plats sedan några veckor? Just april-maj är ju ofta den svåraste tiden att kommunicera med en BRF-styrelse. De har stämman att tänka på, styrelsen byts ut och allas arbetsplatser och skola går på högvarv.
Kan vara så! Jag haffade en medlem ute på gatan nu och han bad mig komma till öppet hus nästa vecka på tisdag så då har jag en plan iaf :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Claes har framfört kloka synpunkter ovan. Frågan kommer då och då upp i vår lilla förening, även om det är flera års mellanrum. Vår pragmatiska lösning är att en entreprenör gör hela arbetet och kostnaden fördelas så att föreningen tar en viss andel. Detta bör helst lösas före renoveringen så att det är tydligt för alla inblandade parter. Om man gör på det sättet bör föreningen ställa krav på intyg för att allt som gjorts är korrekt. Genomförandet administreras av ägarna till lägenheten och betalning av föreningens andel görs när det finns underlag för att arbetet är korrekt utfört.
 
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vore jag sig så skulle jag ringa firman och förklara läget och fråga om det går att flytta renoveringen 1 eller 2 månader så du får styra upp allt.
Du måste få en kontakt med företaget, om brf kräver ett speciellt, sen får du förmodligen ringa båda och planera in byte av brunn och renoveringsstart.
Är det 2 veckor så bör det kunna gå att byta plats med ett annat badrum senare i sommar.
Ringer du dagen innan så blir det knas...
Det hoppas jag verkligen inte jag behöver göra. Står i mitt kontrakt att jag blir ersättningsskyldig i så fall. Enligt styrelsemedlemmen jag pratade med igår är det de som ringer och bokar en entreprenör. Jag ska till öppet hus på tisdag och fråga så får jag ta ställning till detta efter det :/
 
E Edda skrev:
Det hoppas jag verkligen inte jag behöver göra. Står i mitt kontrakt att jag blir ersättningsskyldig i så fall. Enligt styrelsemedlemmen jag pratade med igår är det de som ringer och bokar en entreprenör. Jag ska till öppet hus på tisdag och fråga så får jag ta ställning till detta efter det :/
Vore jag dig så skulle jag kontakta firman iaf och höra och förklara läget
 
  • Gilla
pippii långstrump och 2 till
  • Laddar…
Fick svar från firman nyss att de kommer att mejla behörighetsdokument till mig nästa vecka så hoppas det löser ett av problemen i alla fall.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Är inte detta lite av en gråzon? $37 kräver styrelsens tillstånd för

[bild]
och byter man helt ut befintliga tappvattenledningar skulle jag nog mer se det som en ändring än en reparation.
Det gnagde i mig så jag kollade upp vad lagstiftaren menar med tillstånd för ändring av befintliga ledningar för avlopp eller vatten. Och det är tydligt att syftet med denna paragrafs reglering inte är till för att hindra reparation av rören utan för att styrelsen ska få kontroll över om bostadrättshavaren nyinstallerar eller förflyttar våtutrymme, toalett eller kök.

Läs i propositionen under 5.4.1. Förändringar av lägenheten:

https://lagen.nu/prop/2002/03:12#S5-4-1

(Men nu är ju ändringar på gång i bostadrättslagen och dras i dagarna i Riksdagen så snart får vi kanske lära om...)
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.