Claes Sörmland
H hakan_o skrev:
Så är det gjort. Makadamen är bara ett ytskikt.
Dåså, på med 0-8 mm kross är det löst!
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Idén med en liten mur längst ner är inte dålig, vinkeln är uppenbarligen för brant för att materialet ska ligga kvar men om man bygger en liten mur så blir rasvinkeln flackare och då bör det ligga bättre förutsatt att muren är tillräckligt hög.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dåså, på med 0-8 mm kross är det löst!
Kruxet är bara att det som syns av täcklisterna skall egentligen vara täckt det också. Men det går inte att få upp det mer med nuvarande lösning, fyller man på så rasar det.
 
P Per_Eriksson skrev:
Blir inte klok på det heller, ser nästan ut som det är 2st 100lager och en list på varje lite förskjutet?

Är en Optidrain-installation med 100 mm cellplast utanför. Optidrain-installation med vit cellplast och grus vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hakan_o skrev:
Är en Optidrain-installation med 100 mm cellplast utanför.[bild]
Känns som att cellplasten och skulle haft list ovaför sig, nu leds ju vattnet in mellan isoleringen vilket lär göra att cellplastens funktion blir högst tvivelaktig.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Känns som att cellplasten och skulle haft list ovaför sig, nu leds ju vattnet in mellan isoleringen vilket lär göra att cellplastens funktion blir högst tvivelaktig.
Emellan isoleringen tror jag inte det kommer in så mycket vatten. Täcklisten sticker ju ut en liten bit utanför skarven och sen är det ju alldeles nära husväggen dessutom som är skyddad till viss del ovanifrån av taksimsen. Sen skall ju täcklisten vara täckt med material ovanpå också så det är ju inte en syndaflod av vatten som kan ta sig in där.

Vad jag inte gillade var att man återfyllde med bef. massor direkt mot cellplasten. När jag såg att man gjorde så då bad jag dom om lite extraarbete och lägga Optiduk utanför cellplasten också precis som man gör på Optidrainskivan. Det har dom aldrig någonsin gjort under alla år påstod dom och det har "fungerat ändå"...fast sådant kan ju inte dom veta...dom återvänder ju inte till sina tidigare utförda jobb och kontrollerar det på något sätt. Man gör ju bara så som man alltid har gjort. Men det blev bara så på ca halva huset med duk utanför cellplasten också, dom är ju så grymt snabba och effektiva så på en dag hinner dom åstadkomma oerhört mycket och dom hann göra halva huset innan jag kom hem och såg hur det var gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.