A atomjohan skrev:
Stort tack för infon!
Blev verkligen jättebra! Gör väldigt mycket för helhetsintrycket.
Hur lång tid väntade du mellan strykningarna och hur lång tid tog själva sprutningen på ett ungefär?

Mvh Johan
Total tog det nog ca14 timmar med målning,det går en del tid att flytta runt stegar,spruta mm.,hustrun skötte ”markservicen” blanda färg fylla på med ny mm.
Jag började på nästa lager så fort jag var klar med det första,torktid vid 20 grader är en timma.
Ett problem så här års är värmen,man ska inte måla på för varmt tak,fick passa på när det var mulet,dessutom blir det rätt svettigt på taket.
Träningsverk i avtryckarfingrarna det blir några tryck totalt,det gäller att köra med båda händerna alternativt .
Passa dig för att trampa på nymålade ytor mycket halt,men efter någon timme är det inga problem.
Gör rent munstycket i handtaget med jämna mellanrum,även bottenfiltret i färgburken som jag skrev.
Köpte min W350 på Amazon sålde på Blocket med 1300kr förlust,ungefär samma pris som att hyra några dagar. En Wagner Control Pro 350 R airless färgspruta med tillbehör på en träplattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


.
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
Snyggt! Ser toppenbra ut!


M Mamba skrev:
Nu är taket målat 2gånger,totalt 100L färg Hagman antrasitgrå till 300 kvm det räckte precis.Maskerad med Biltema UVplast med klisterkant tog tid ,men du spar tid på målning speciellt som jag hade vita plåtdetaljer.
Wagner 350 fungerade perfekt, bra med 15m slang,färgen innehåller en del partiklar fick rensa intagsfiltret ett par gånger, men inte filtret i handtaget förrän jag var klar.
Det tar lite tid innan man får in tekniken så börja spruta på mindre synlig del,blir lite rinningar i början,andra lagret drar något mindre färg.
Jag målade 2 nedersta raderna från stege kom då åt nederkantan också.[bild][bild][bild]
 
  • Gilla
Mamba
  • Laddar…
Nu har jag målat 1:a lagret. Rengjorde innan med högtryckstvätt och la på bentaltensid. Rengöringen tog tid men målningen gick desto snabbare! 350 funkar jättebra, kör på högsta läget och man får vara snabb med rörelserna för att inte få rinningar.
Gjorde av med knappt 35 liter på 170 kvm. Spädde 15% vatten. Räknar med cirka 70 totalt.
Lägger upp lite bilder imorgon när jag är klar!
 
Så då var jag klar! Bifogar lite före och efter bilder. Det gick smidigt med målningen men man var rätt trött på färgsprutan på slutet, och avtryckarfingret var lite mört
Det gick åt 80 liter färg för mig på knappt 170 kvadrat. Det var på 2 lager, jag la på ganska ordentligt. Fick nån rinning när jag stannade till med sprutan men hade med en roller upp för att rätta till direkt. Jag köpte även 10 extra pannor och målade som reserv.
Summa summarum är att det var lätt värt det med tanke på alla pengar man sparar på att göra det själv samt en fin solbränna

Förresten vad tycker ni om skorstenen; ska man klä in den eller behålla den som den är m.a.p det estetiska?

Ny målad takyta med tegelpannor och skorsten, efter renovering, i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålat tegeltak med synlig skorsten och bakgrund av bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efterbild av ett nymålat vita hus med svart plåttak, skorsten och stege längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat hustak efter målning med synlig skorsten och en mysig bakgård på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny målad tegelpannor på ett hustak med en skorsten i bakgrunden och omgivande byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
optimum och 5 till
  • Laddar…
Vilken skillnad! Snyggt!

A atomjohan skrev:
Så då var jag klar! Bifogar lite före och efter bilder. Det gick smidigt med målningen men man var rätt trött på färgsprutan på slutet, och avtryckarfingret var lite mört
Det gick åt 80 liter färg för mig på knappt 170 kvadrat. Det var på 2 lager, jag la på ganska ordentligt. Fick nån rinning när jag stannade till med sprutan men hade med en roller upp för att rätta till direkt. Jag köpte även 10 extra pannor och målade som reserv.
Summa summarum är att det var lätt värt det med tanke på alla pengar man sparar på att göra det själv samt en fin solbränna

Förresten vad tycker ni om skorstenen; ska man klä in den eller behålla den som den är m.a.p det estetiska?

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
 
Mycket snyggt! Typ 8 000 kr för färgen och sedan en slant för rengöringsvätskan?
 
Tack! Ja och 500kr för bentaltensiden och 900kr för hyra 3 dagar av färgsprutan.
 
Jag var uppe på taket för att se hur det såg ut nu ett år efter målning. Jag skrev ju tidigare att jag borde ha spolat av den delen av taket som jag började rengöra först närmare inpå målning eftersom det hade landat en del skräp där.
Såg nu att det inmålade skräpet har släppt av sig självt från dessa pannor. Det var ingenting man såg från marken.
Jag gick över den delen av taket med borste och målade sedan med pensel. Det var kanske en sjättedel på ena sidan av taket som hade en del skräp- och färgsläpp. Det tog 40 minuter att åtgärda så det var ingen större insats.
Resten av taket såg toppenfint ut! Ingen ny påväxt någonstans, fint och slätt. Men jag ser också att det börjar samlas spindelnät, barr, ludd och fröer där pannorna möter varandra på sina håll. Kanske vore bra att spruta på nåt medel.
 
  • Närbild på nymålat takpannor med små bitar av inmålat skräp som har lossnat, inga tecken på påväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser nu att tråden är ca 1 år så hoppas det är ok att öppna igen.

Jag ser att alla rekommenderar spruta vid målning. Är det ingen som målat taket med pensel? Tar det sådan sjuk tid att göra att det inte är värt det?

Har suttit på huk nu i flera dagar med en sån där stålborste till grillen och skrapat bort mossa. Har nu sprutat på algmedel och tänkte vänta några månader. Men sen är jag beredd på att ta det lugnt o sansat med pensel.

Är det helt puckat? :)
 
P pixellegolas skrev:
Ser nu att tråden är ca 1 år så hoppas det är ok att öppna igen.

Jag ser att alla rekommenderar spruta vid målning. Är det ingen som målat taket med pensel? Tar det sådan sjuk tid att göra att det inte är värt det?

Har suttit på huk nu i flera dagar med en sån där stålborste till grillen och skrapat bort mossa. Har nu sprutat på algmedel och tänkte vänta några månader. Men sen är jag beredd på att ta det lugnt o sansat med pensel.

Är det helt puckat? :)

Jag blir helt trött i kroppen bara av att tänka tanken Det är en ordentlig insats i tid. Men har man utrymme och låter det ta den tid det tar, varför inte? Funderar bara på om det lätt blir rinnigt och mycket färg med pensel. Färgen är ju rätt tjock.
 
jag ska låta algmedlet verka ett tag. Får hålla lite span efter en begagnad wagner om inte annat. Men rent tidsmässigt har jag inget emot att ta en del i taget. Däremot så kanske det blir lite mycket färgåtgång. Startade en tråd där man ser bilder på mina pannor nu när jag skrapat på taket

Vill givetvis inte hijacka denna tråd men hoppas det är ok att visa min tråd för bildreferens:

Borstat betongpannor, är de ok för målning? | Byggahus.se
 
P pixellegolas skrev:
jag ska låta algmedlet verka ett tag. Får hålla lite span efter en begagnad wagner om inte annat. Men rent tidsmässigt har jag inget emot att ta en del i taget. Däremot så kanske det blir lite mycket färgåtgång. Startade en tråd där man ser bilder på mina pannor nu när jag skrapat på taket

Vill givetvis inte hijacka denna tråd men hoppas det är ok att visa min tråd för bildreferens:

Borstat betongpannor, är de ok för målning? | Byggahus.se
Hej!
Jag kollade på dina bilder och du bör ta bort mer påväxt, annars kommer det bli omålade fläckar när mossan dör av medlet du ska ha på. Jag körde FÖRSIKTIGT med högtryck ( rätt vinkel osv) och hyrde sen färgspruta via Hygglo. Rekommenderar det starkt då jag kan tänka mig att det blir jobbigt att komma åt alla vinklar med pensel. Med en bra färgspruta körde jag 120 m2 på cirka 2 timmar. En Airless med lång slang så du kan suga direkt från burken på marken är att rekommendera.
 
ok, ska kolla lite möjligheter till hyra. Bor i lite mindre ort så tror inte många lagt upp hygglo här :) Men finns ju firmor annars. Tackar! Verkar ovärt mödan och som du säger svårt att nå alla vinklar o vrår
 
Unikt namn
P pixellegolas skrev:
ok, ska kolla lite möjligheter till hyra. Bor i lite mindre ort så tror inte många lagt upp hygglo här :) Men finns ju firmor annars. Tackar! Verkar ovärt mödan och som du säger svårt att nå alla vinklar o vrår
Lidl säljer en färgsprut från och med nästa torsdag för 349:-
https://www.lidl.se/sv/reklamblad/gaeller-6-6-12-6-erbjudanden-vecka-23/view/flyer/page/26
Troligen ingen kvaliteyspjäs, men kanske duger till taket om det är svårt att hyra.
 
ja i värsta fall kan det ju funka men 0.9L i behållaren :) Kanske räcker en bit ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.