Hej!
Jag har upphöjt min pallkrage i växthuset med lecablock, tänker hälla jord ovanpå.
Jag undrar om lecablocken tar upp vatten när jag vattnar så att de behåller lite fukt? Om inte, planerar jag lägga kottar ovanpå lecablocken, som får behålla fukt i jorden.
Mvh Växthuslena
 
Lecablocken är relativt dränerande så de kommer inte bidra så mycket till kvarhållande av vatten.
Är kottar något som brukar användas för att hålla kvar fukt? Vilka kottar används i så fall?
 
  • Gilla
Växthuslena
  • Laddar…
A
Kottar håller dåligt med vatten även de, kan med fördel användas i stället för lecakulor i botten på krukor.

Kolla upp hügelbädd i stället, där man grundar bädden med grovt trä som håller fukt och bryts ned långsamt.
 
  • Gilla
Växthuslena
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Lecablocken är relativt dränerande så de kommer inte bidra så mycket till kvarhållande av vatten.
Är kottar något som brukar användas för att hålla kvar fukt? Vilka kottar används i så fall?
Tack för svar, jag tänkte isåfall använda grankottar som också fyller ut i botten
 
Emma242 skrev:
Kottar håller dåligt med vatten även de, kan med fördel användas i stället för lecakulor i botten på krukor.

Kolla upp hügelbädd i stället, där man grundar bädden med grovt trä som håller fukt och bryts ned långsamt.
Tack för svar, ska kolla upp hygelbädd
 
S
Lecablocken kommer suga fukt och torka ur jorden.
Precis som att lerkrukor torkar ur jorden mer än plastkrukor.
 
S sinuslinus skrev:
Lecablocken kommer suga fukt och torka ur jorden.
Precis som att lerkrukor torkar ur jorden mer än plastkrukor.
Jasså det låter ju inte alls bra..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.