Hej!
Min frågar är mest vad för hållfasthet det är på epoxilim men även vilket lim som jag bör använda.

Jag håller på att reparera en Laminofåtölj som i böjen där sitsen går över till rygg har gått sönder. Som namnet antyder är Lamino tillverkat av laminerat trä. I mitt fall har alla "laminat" separerat och även gått av i böjen. Det har även smulats sönder lite då fåtöljen används då den var trasig. Det saknas även lite material.

Normalt sätt använder man ju vanligt trälim för att limma trä men då det är så stor skada vet jag inte om det duger. Jag har aldrig använt epoxi så jag har ingen erfarenhet. Vilken hållfasthet har epoxi? Tål det belastning eller kommer det att spricka efter en tid? Sedan finns det en hel del olika epoxi så om epoxi är ett alternativ, vilken ska jag använda?

Bild på skadan:
Skadad böjd del av laminerat trä från en Lamino fåtölj med separerade laminat och materialförlust.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en skada av en laminerad träfåtöljs böj med separerade lager och avbrutna bitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om varken trälim eller epoxi duger får jag göra en slits och infoga nytt trä, men det gör jag som sista alternativ.

Jag tar tacksamt emot svar från någon med erfarenhet, så killgissningar undanbedes.
 
Har själv två Lamino som delaminerat och efter kontakt med Swedese anser de att fåtöljerna är räddningslöst förlorade.

Jag ser inte att du kan rädda din fåtölj heller dessvärre. Oavsett vilket lim du använder kommer inte detaljen (av stolen) att bli lika stark igen. I normalfallet kommer inte själva limfogen/lagningen av brottet att ge sig utan nästa brott blir vid sidan om limningen. Laminon är en stol med en viss "konstruerad svikt", så länge alla delar är ok fördelas lasterna i hela benkonstruktionen men när ett brott skett innebär en lagning där en förstyvning med minskad svikt/elasticitet som följd och lasterna kommer att omfördelas på ett ogynnsamt sätt.
Ett sätt vore att "spjälka" lagningen men det vill du ju inte och det är svårt att säga hur omfattande den förstärkningen måste vara och se ut för att fungera.

Till detta kommer att du skriver att alla skikt i lamineringen har gått upp och där har vi det stora problemet. Om inte Laminons alla skikt i benställningen håller ihop som tänkt utan separerar från varandra korrumperas hela konstruktionen.
Det är — såvitt jag har förstått — helt omöjligt att limma om en böjträdetalj som Laminon. Det finns inget sätt att få in lim mellan skikten som ger en fullgod limfog och det är dessutom minst sagt svårt att få till ett acceptabelt presstryck där detaljen behåller sin form under limningen.

Inser att jag har ett tråkigt perspektiv men jag ser bara problem utan lösning i det här fallet. Och när jag tittar på dina bilder verkar det dessutom som att träet i stolen har påverkats. Är det lite sprött eller poröst? Om det är så att träet i möbeln av någon anledning har ändrat egenskaper så är ju det ytterligare hinder.

Beklagar ett negativt inlägg och jag vet inte om den här Laminon har ett oerhört högt affektionsvärde men i ditt ställe skulle jag inte lägga två minuter på att försöka återställa den.
Det jag bestämt mig för när det gäller våra två av tre skadade fåtöljer är att kassera de dåliga benställningarna och göra egna, nya, till sittdelen. Dock ej skiktlimmade... ;)
Det kommer att bli en annan stol, men lika skön att sitta i...

//Ronnie
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Instämmer med föregående. Jag har mycket erfarenhet av att limma och laga många detaljer (dock inte laminerat trä ska erkännas), men det där är nog omöjligt.
Lite Off Topic men hur gick det till? Swedeses möbler är ju top notch kvalité, dom går inte sönder av sig självt.
 
Du kan beställa delar från Swedese (via en åf) för att reparera din fåtölj ist för att köpa en ny.
(Som ovan skriver, det där "går inte" att limma ihop)
 
T
Jag har lagat en del lamino stolar med delade lamineringar genom att såga spår och fylla i med ek och trälim. Håller än idag. Dock har de inte sett riktigt lika illa ut som din stol men inte långt ifrån.
 
  • Närbild på en reparerad lamino-stol med en inlagd träbit och lim i ett sågat spår på stolens böjda armstöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En lamino stol med skadad laminering och en synlig spricka som visar behovet av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Micke O och 6 till
  • Laddar…
T test1 skrev:
Jag har lagat en del lamino stolar med delade lamineringar genom att såga spår och fylla i med ek och trälim. Håller än idag. Dock har de inte sett riktigt lika illa ut som din stol men inte långt ifrån.
Tjusigt :)
 
Vanligt trälim är, korrekta använt, starkare än träet. Problemet här är nog främst att få rena, bra ytor att pressa ihop till en bra limfog.
 
Hade det vart min stol hade jag testat att limma innan jag gett upp och köpt nya delar. Om inte annat för att få erfarenhet av att det inte går att limma dem :)
 
  • Gilla
Micke O och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla kloka svar!

Fåtöljen är inte min. Jag är utbildad tapetsör, men jag praktiserar inte det längre. Dessvärre är jag inte så kunnig inom träreparation då det inte ingick i min utbildning. Fåtöljen är en arbetskollegas vän och jag lovade att försöka titta på det då man behöver ta bort klädseln lite för att kunna reparera.

Att såga ett spår och fylla med annat trä tror jag blir svårt för mig då jag inte har en bordssåg vilket nog är ett krav för att få ett rakt och jämnbrett spår. Jag har en sticksåg, men jag tror inte det kommer funka... Detta var ändå min tanke från början att såga ett spår och lägga in trä. Jag får se hur jag löser det. Kanske kan jag låna en bordssåg av någon. Har funderat på en förstärkning på sidan (insidan). Blir inte så snyggt men jag tror det kan hålla.

Jag har i alla fall limmat den ena sidan som var mindre skadad (där var det inte av helt som på andra sidan) med trälim, och jag fick in lim överallt där det släppt. Får låta det härda ett par dagar känner jag.
 
T
E Eazy1 skrev:
Tack för alla kloka svar!

Fåtöljen är inte min. Jag är utbildad tapetsör, men jag praktiserar inte det längre. Dessvärre är jag inte så kunnig inom träreparation då det inte ingick i min utbildning. Fåtöljen är en arbetskollegas vän och jag lovade att försöka titta på det då man behöver ta bort klädseln lite för att kunna reparera.

Att såga ett spår och fylla med annat trä tror jag blir svårt för mig då jag inte har en bordssåg vilket nog är ett krav för att få ett rakt och jämnbrett spår. Jag har en sticksåg, men jag tror inte det kommer funka... Detta var ändå min tanke från början att såga ett spår och lägga in trä. Jag får se hur jag löser det. Kanske kan jag låna en bordssåg av någon. Har funderat på en förstärkning på sidan (insidan). Blir inte så snyggt men jag tror det kan hålla.

Jag har i alla fall limmat den ena sidan som var mindre skadad (där var det inte av helt som på andra sidan) med trälim, och jag fick in lim överallt där det släppt. Får låta det härda ett par dagar känner jag.
Ska du såga bör du ha en bordssåg ett annat alternativ om det estetiska resultatet inte är så noga är att smeta på Rejält med epoxispackel. De blir galet stark Men som nån annan skrev, dessa stolar ska ju ha en viss flexibilitet och de får du inte med lim eller spackel. Resultatet blir att man flyttar all kraft till nåt annat ställe som lär ge vika med tiden. Men kanske värt ett försök om du inte orkar såga och greja.
 
Har beslutat att köpa en billig bordssåg. Har många gånger haft användning av en, men använd girsåg istället och sågat från två håll. Det finns en billig på Jula för en tusenlapp. Säkerligen skräp, men det lilla jag kommer använda den så får det duga. In fogar en eklist i spåret så kommer det hålla sedan. Först måste jag ändå limma delamineringen. Återkommer med resultat.
 
E Eazy1 skrev:
Har beslutat att köpa en billig bordssåg. Har många gånger haft användning av en, men använd girsåg istället och sågat från två håll. Det finns en billig på Jula för en tusenlapp. Säkerligen skräp, men det lilla jag kommer använda den så får det duga. In fogar en eklist i spåret så kommer det hålla sedan. Först måste jag ändå limma delamineringen. Återkommer med resultat.
Bara ett varningens finger, de där snitten i en kurvad (och sprucken) del är inte superenkla att utföra på ett säkert sätt på bordsågen. Jag har kört ganska mycket bordsåg genom åren men skulle inte ge mig på det utan någon form av jigg för att hålla ämnet.

Hur gjorde du @test1 när du sågade spåren?
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Bara ett varningens finger, de där snitten i en kurvad (och sprucken) del är inte superenkla att utföra på ett säkert sätt på bordsågen. Jag har kört ganska mycket bordsåg genom åren men skulle inte ge mig på det utan någon form av jigg för att hålla ämnet.

Hur gjorde du @test1 när du sågade spåren?
Du kan se här hur man gör det på bästa sätt.
https://www.glinterior.se/sv-SE/gor-det-sjalv/laga-delaminering
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
E Eazy1 skrev:
Du kan se här hur man gör det på bästa sätt.
[länk]
Mitt föregående inlägg handlade inte om hur man ska göra detta på bästa sätt, det va mest en liten varning till dig som ny bordsågsägare att det inte bara är packa upp sågen o sätta igång, utan att dessa snitt kräver lite förberedelse o eftertanke.

Länken visar en metod som är en bit på vägen till säker sågning. Hela paketet kan dock välta åt höger i bild, dessutom puttas en hög smal plywoodskiva mot ett ganska lågt anhåll, med stor tipprisk som följd. Klyvkniven är bortplockad och jag skulle klassa detta som en väldigt riskfylld sågning så som det ser ut i länken.

Ska vi snudda vid ämnet att göra detta på bästa sätt skulle jag föredra någon form av stabil vagga där formen kan tvingas fast. Lite som i bilden nedan (byt ut ram mot lamino) + tvingar. Extra u-formen som rider på anhållet minimerar tipprisken o gör att man slipper balansera en hög smal skiva mot ett lågt anhåll.

Trävagga i form av en ram på en bordsåg för stabil sågning av plywoodskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N och 5 till
  • Laddar…
E Eazy1 skrev:
Att såga ett spår och fylla med annat trä tror jag blir svårt för mig då jag inte har en bordssåg vilket nog är ett krav för att få ett rakt och jämnbrett spår. Jag har en sticksåg, men jag tror inte det kommer funka... Detta var ändå min tanke från början att såga ett spår och lägga in trä. Jag får se hur jag löser det. Kanske kan jag låna en bordssåg av någon. Har funderat på en förstärkning på sidan (insidan). Blir inte så snyggt men jag tror det kan hålla.
Det skulle gå med en handsåg (typ en fintandad ryggsåg eller motsvarande japansåg, i nödfall borde även en bågfil fungera men kommer ta tid) men då får du vara noga med att dra bra linjer att såga efter och såga på spillsidan linjen. De linjerna kan du få till med ett improviserat strykmått. Till det improviserade strykmåttet behöver du två skruvar med försänkt skalle och en platt bit trä, dra i skruvarna så att kanterna på skallen ristar två streck på det avstånd från ena kanten på ramen på de avstånd du vill ha sidorna på spåret. Principen är samma som i denna video men du behöver två skruvar.
Sedan sågar du så nära du känner dig säker på att du klarar av att hålla dig på den sida linjen som ska bort. Träet som är kvar putsar du sedan bort med ett stämjärn.

Lite tips från en handverktygsentusiast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.