Jag har fått ett brev från EON beträffande kabeldragning till el-mätaren i vårt fritidshus. De skriver, att jag har 2.5 kvadrat till mätaren, och att det fordras 4 kvadrat. Jag är inte elektriker, men som det ses på bifogade skiss, så sitter det 20A säkringar vid stället där strömmen kommer in i huset, så jag tänker, att det borde säkerställa att inget händer? Jag ringde EON och fick inte ett klart svar. Han sa något med att det måste vara framtidssäkrat, men då kan man väl avvakta att det behövs mer elkraft till huset en gång i framtiden? Eller kan det vara något med utgångsimpedansen, som inte får vara så hög att man inte slår säkringarna vid ett fel? Jag tänker, att fem meter kabel knappas kan ha ett inflytande på detta?

Tacksam för svar

Skiss av elsystem med mätare, säkringar och kabelstorlek i ett fritidshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom följer nog sina regler helt enkelt.

Om det är 20 Ah vid skåpet så måste ju ledningarna in till det andra skåpet klara denna ström, även om det där just nu sitter 16 A.
För i framtiden kanske någon uppgraderar till 20 A, och det är inte säkert dom byter ledning, eftersom dom inte bör behöva det...

Frågan är om du kjan nedgradera till 16 A vid skåpet - eller om dom ändå har ngn minimigräns på ledningsstorlek ?
 
  • Gilla
t_andersen
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Dom följer nog sina regler helt enkelt.

Om det är 20 Ah vid skåpet så måste ju ledningarna in till det andra skåpet klara denna ström, även om det där just nu sitter 16 A.
För i framtiden kanske någon uppgraderar till 20 A, och det är inte säkert dom byter ledning, eftersom dom inte bör behöva det...

Frågan är om du kjan nedgradera till 16 A vid skåpet - eller om dom ändå har ngn minimigräns på ledningsstorlek ?
20A och 20Ah är inte i närheten av samma sak, blanda inte ihop begreppen! 20A är den korrekta termen i sammanhanget.
 
  • Gilla
t_andersen och 3 till
  • Laddar…
Efter 20A säkringarna på husgaveln BÖR det enligt tumreglerna vara 4 mm2 area.
Ska det vara framtidssäkert så skulle de skrivit 6 mm2

Nu kan du inte överbelasta den kabeln så länge du har 16 A huvudsäkringar.
Byter du huvudsäkring så måste kabeln också bytas om nu inte någon skicklig elektriker kan räkna på förläggning, kylning och utlösningsvilkoret att det klarar sig med befintlig 2,5 mm2.

Byter du säkringarna på gaveln till 16A så är det nog OK, MEN då är det oklart om det är gavelsäkringarna eller huvudsäkringen som löst ut.

Protte
 
  • Gilla
t_andersen och 1 till
  • Laddar…
Är det något till hinder för att ha samma säkringsstorlek på två ställen i serie, när man bortser från att man inte vet vilken säkring som går först?
 
Varför har Eon skickat ett brev angående detta? Är du i färd med att säkra upp, byta mätarskåp eller liknande förändring?
 
  • Gilla
t_andersen och 1 till
  • Laddar…
K Kampf skrev:
20A och 20Ah är inte i närheten av samma sak, blanda inte ihop begreppen! 20A är den korrekta termen i sammanhanget.
Sorry, smög sig in ett h där (kan inte ändra i inlägget längre).
Menar förstås Ampere (A) - har räknat för mycket kring solcellanläggningar med batterier på sistonde så "Ah" kommer av bara farten :)
 
  • Gilla
t_andersen
  • Laddar…
Serviskabeln fram till elmätaren brukar nätägaren äga. Så det borde väl vara EONs problem om den är för klen (?)
 
  • Gilla
t_andersen
  • Laddar…
E Et1975 skrev:
Serviskabeln fram till elmätaren brukar nätägaren äga. Så det borde väl vara EONs problem om den är för klen (?)
Antagligen, men troligen tar dom en slant för att uppgradera den :)
 
  • Gilla
t_andersen
  • Laddar…
Det brukar sägas att nätägaren rår om ledningen fram till första anslutningspunkten - detta är oftast mätartavlan men när man har en "extralåda" med säkringar (vilket även jag har hemma) så hamnar överlämningspunkten där.
 
  • Gilla
t_andersen och 1 till
  • Laddar…
T t_andersen skrev:
Är det något till hinder för att ha samma säkringsstorlek på två ställen i serie, när man bortser från att man inte vet vilken säkring som går först?
Nej inte något hinder.
 
  • Gilla
t_andersen
  • Laddar…
20 A-säkringarna är uppenbarligen nätägarens servissäkring, så detta är då din anslutningspunkt. Servissäkringens syfte är att skydda servisledningen (ledningen mellan "mast" och denna punkt) mot överlast.

Om detta stämmer så är ledningen efter denna servislåda fram till elmätaren din egen huvudledning och då är det märkligt att nätägaren bryr sig, för det är din egen ledning. Du ansvarar själv för att den är korrekt dimensionerad, och servissäkringen är inte inblandad här men kan användas om det fungerar. Vad ville EON?? Det framgår inte av ditt inlägg.

20 A fungerar tumregelmässigt som skydd av 2.5 mm², definitivt mot kortslutning i ditt fall (pga dessa ringa längd) men även mot överlast om kabeln är utanpåliggande. Med din mätarsäkring på 16 A så har du just nu definitivt alla skydd som behövs av din korta huvudledning mellan servislådan och mätarskåpet.
 
  • Gilla
t_andersen
  • Laddar…
Och andra sidan kostar det inte så många kronor att byta till en 5g6mm2 och då blir det även framtidssäkert. Det handlar ju bara om 5 meter. En N1XV 5g6 köper man för ca 80:-/m på nätet.
 
  • Gilla
t_andersen
  • Laddar…
Tackar Bo, jag tycker att din förklaring ger mening. Du frågar vad EON skrev, här är en kopia av den beträffande delen av brevet (som jag inte tycker är kristallklart). Det är säkert så, att EON ansvarar fram till första anslutningsställe, och dessutom har rätt att kräva att kunden uppfyller gällande krav för övriga anläggningen. Men är det verkligen ett gällande krav att anslutningar till elmätaren måste vara 4 kvadrat, när det är avsäkrat med 16A?

Bild av ett brev som ger information om elinstallation och ansvarsområden, med betoning på kabelns tvärsnittsarea och elsäkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E elmont skrev:
Och andra sidan kostar det inte så många kronor att byta till en 5g6mm2 och då blir det även framtidssäkert. Det handlar ju bara om 5 meter. En N1XV 5g6 köper man för ca 80:-/m på nätet.

Jag tänker att med körning till glesbygden, stegar, moms, etc, kommer det att kosta 3-5000 kr att byta matarkabeln. Men faktisk verkar det som EON också vill att jag byter kablarna från elmätaren till elcentralerna och då blir det dyrt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.