Vad göra?

  • Hålpipslufta

    0 Röster 0,0%
  • Fräsa, lägg på jord och så om

    0 Röster 0,0%
  • Annat

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    4
Hej alla!

Vi har en relativ stor tomt och gräsmatta (ca 3000m2) varav 2/3 är väldigt fin, tät och relativt fri från ogräs. Jag har själv sått allt gräs, och renoverat delar i omgångar. Stora delar av gräsmattan tycker jag är väldigt bra, och ibland får vi även kommentarer över hur fin och tät vår gräsmatta är.

Jorden är matjord, med toppdress på många ställen och i omgångar.

Nu till problemet: ca 600-1000m2 av gräsmattan har blivit gradvis sämre, och de senaste åren har den sett blek, kort och ofräsh ut. Stora tuvor har vuxit fram på vissa delar.
Det jag gjorde ifjol var att vertikalskära, stödså och toppdressa, men det blev knappt bättre. Jag har även testat att gösla. Bifogar en bild på hur det såg ut året efter sådd (vid rött hus)

Min fråga 1) är om det överhuvudtaget är gräs i gräsmattan? Se bilden med mitt finger. Det är väldigt korta och tunna strån.

Skillnaden mot den bättre delen av gräsmattan syns på bilden där det mörkare gräset möter det ljusgröna (dåliga) gräsmattan.

2) Vad är ert tips? Testa att vertikalskära, stödså och toppdressa en gång till?

Hålpipsluftning med en motordrivet proffsmaskin?

Fräsa upp och så om med 5 cm ny matjord?

Andra tips?

Min gissning är att gräsmattan (jorden) har kompakterats över åren, och att det har blivit syrebrist på vissa delar. Att det inte uppstått på hela gräsmattan kan bero på tomtens lutning (mindre is på våren/vintern).

Bifogar även en bild (vid röda huset) som visar hur det såg ut för 3-4 år sedan, och en annan bild som visar hur gräsmattan ser ut på en annan del av tomten.

Under ytan är det samma jord på alla ställen av tomten.

Vi bor i västerbotten (kan kanske vara relevant)

Tacksam för svar, och tack för ett bra forum.

Med vänlig hälsning,
N
 
  • Närbild på gräsmatta med ett finger som jämför olika grästyper, tydlig skillnad i färg och täthet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med ojämn tillväxt, en del ser frodig ut medan annan är tunn och missfärgad, markerad som "Problem" och "OK".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med ljusgröna fläckar och tydlig gräns mot tätare, mörkare grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tät och välskött gräsmatta vid rött hus med skuggor, omgiven av träd i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tät, välskött gräsmatta med nyanser av grönt, en ljusare sliten del syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En orsak till skillnaden i färg är näringsbrist, så att plantan inte kan köra sin fotosyntes i överfart. Sjukdomar och exempelvis dåligt med syre i rotzonen kan också vara en orsak.

Men det känns orimligt med en så tydlig gräns på gräset, och ser man på tuvorna som är mörkgröna och fina så kan man nog tänka sig att dom har ett större rotsystem och kan ta sig ner på djupet i den äldre jorden.

När du säger att du gjort tomten i etapper så kan du haft "dålig" jord just där, dvs du saknar makronäring eller att jorden har helt fel ph.

Så för att reda ut det bör du ta jordprov för att se att allt står rätt till med jorden innan du lägger tid och energi på att vertikalskära och stödså.

För ett så ungt gräs tycker jag ska svara bra på gödsel om dom andra förutsättningarna finns där. Sen att gödsla ett ungt gräs hårt kan resultera i dålig rotmassa och då får gräset kämpa hårt året därefter för den har inget lagrat efter vintern.

En nyetablering som är gjord på sensommar/höst ska man inte gödsla allt för hårt enligt mig, men riktig sen höst kan man ge en giva när toppväxten har börjat avta.
 
  • Gilla
ZirEdward och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Jag ska ta ett jordprov - men jag är osäker på vad jag ska titta på? PH-värde?

Något förslag på hur jag ska gå tillväga?

Med vänlig hälsning,
N
 
Z ZirEdward skrev:
Tack för svar! Jag ska ta ett jordprov - men jag är osäker på vad jag ska titta på? PH-värde?

Något förslag på hur jag ska gå tillväga?

Med vänlig hälsning,
N
Har man inte kunskapen att själv tolka värdena man får så har dom flesta ett lite dyrare alternativ där man får ett utlåtande och en gödsel/förbättringsplan för jorden.

Ofta får man staplar och diagram över värdena där målvärden är markerade, då ser man snabbt att exempelvis har överskott fosfor men brist på järn och mangan.
Ph-värdet bör ligga där vid 6-6,5 det är som en sweetspot.

En vanlig villagräsmatta ska helst ha en levande gräsmatta med maskar och mikroorganismer/jordbakterier. Ett bra sätt att se till att jorden mår bra är gödsla med balanserat gödsel helst ett organiskt. Men ett konstgödsel behöver inte vara sämre då dom flesta som säljs i handeln har alla makronäringsämnen. sen att toppdressa med helst kompostjord som är näringsrik och har allt det där jorden behöver gör underverk för trötta gräsmattor.


Men att börja med ett jordprov för 1500kr är ett otroligt bra sätt att se så man inte kastar pengar och energi på fel ställe.

Du kan utnyttja xeed.se för ditt jordprov, det är konsumentsidan av jordelit som är riktad till golfklubbar med mera.
 
  • Gilla
ZirEdward och 1 till
  • Laddar…
Tack Lutte! Har beställt två stycken jordprover från Xeed :)

Det ska bli MYCKET intressant att se vad dessa kan ge oss för ledtrådar.

Återigen tack!
 
Nu är två stycken jordprov inskickade - ett från den del av tomten där gräset växer fin-fint, och ett från den del som jag har problem med. Ska bli intressant att se resultatet :)

En sak jag kom att tänka på idag är att den toppdress som använts de senaste två åren, för att reparera de delar av gräsmattan som jag har problem med, delvis finns kvar (en hög) och att det där inte växer något ogräs. Är inte det lite konstigt? Min minnesbild av de olika typer av jordhögar jag använt tidigare är att det ganska snart börjat dyka upp olika typer av ogräs i högen. Men inte i denna. Märkligt kan jag tycka.

Bestämde mig för att beställa ett jordprov ifrån högen av toppdress. Nyfiken på om den toppdressen faktiskt kan ha stjälpt snarare än hjälpt.

Återkommer när jag fått svar på jordproverna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.