Hej!
Första inlägget här, och lider dessvärre även av ett fall av tummen-i-handen-sjukan.
Ska ge mig på ett altanbygge på 11,4kvm intill husfasaden som kommer vila på en grund av betongplattor. Detta ovanpå makadam 8/16.

Mått på altanen kommer vara:
L: 3,8m
B: 3m

Virket jag planerat är 45x195 C24 för bärlinor samt reglar i 45x145 med cc 55cm. Som jag planerat ska reglar ligga i höjd med bärlinor.

Jag har tre frågor jag är osäkra på;
- Ska inre bärlinan fästas i fasaden med denna konstruktion?
- Behöver konstruktionen en ytterligare bärlina i mitten, dvs mellan den inre och yttre bärlinan, med tanke på längden på 3m? (den gröna linjen på bilden nedan)
- Om en mittenlina behövs, hur gör jag med reglarna? Vad ska korsa vad?
 
  • Schematisk skiss av altankonstruktion med mått, blå bärlinor, röda reglar och cc 55 cm avstånd, samt en frågande grön linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Huruvida du fäster den i fasaden eller inte kan du avgöra själv, men även om det blir tungt så finns ju en risk att det annars börjar glipa efter ett par år (om marken eller altanen rör sig lite osv). Det kostar ju inget extra att köpa ett par vinkeljärn och skruva fast den med (även om den vilar på betongplattor) - om det funkar i övrigt dvs.

Vad gäller bjäklaget: Jag skulle säga att det beror lite på.
Troligen funkar 3m rätt bra med 45x195, men du kan kanske få lite svaj i mitten, vill du undvika det så är nog en till bärlina bra.

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=101000

Enligt dimensioneringsguiden skulle 45x195 funka utmärkt för ett golvbjälklag, så för en altan bvorde det vara aboslut ok, även om det som sagt kanske kan bli lite svaj om man använder det som dansgolv :)

Sätter du en mittenlina så fäster du förslagsvis kortare reglar på var sida om den med tex balkskor. Om du inte har såpass bra höjd att du lägger dom ovanpå.(Mittenlinan kanske kan vara 45x95 eller 45x120 med 3-5 st betongplattor under och bärlinan ovanpå kanske det räcker med 45x120 eller 45x145 då ?)

Alternativt så lägger du ut ett par extra betongplattor (om det funkar markmässigt) under respektive 45x195mm bjälke (det blir ju bara 7st extra enligt skissen). Glöm inte syllpapp mellan betongplattor och virket så du inte får fuktuppträngning på sikt.
 
Mats-S
L Lippi skrev:
- Ska inre bärlinan fästas i fasaden med denna konstruktion?
- Behöver konstruktionen en ytterligare bärlina i mitten
- Finns olika uppfattningar huruvida fästa inre bärlinan i fasaden, personligen har jag inga problem med att göra så om det funkar med hur fasaden ser ut.
- Ja, den behöver en bärlina i mitten. Sätt den under reglarna, så att dom vilar på bärlinan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.