Hej!

Oklart om det här är rätt del av forumet eller inte.....

Vi har nyss köpt ett 70tals villa på 190kvm med 120kvm källare.

Besiktning visade ingen större problem, värsta var egentligen taket som är i bra skick, men förmodligen från byggtiden och då har den nått sin teknisk livslängd.

Vi har dock några grejer som vi vill göra, och har det lite svårt att bestämma i vilken ordning vi ska göra allt. Jag förväntar mig att det kommer ta några år - både på grund av kostnaden samt att utnyttja rot/Rut på bästa sätt.

- byta ut fjärrvärme med bergvärme. Här vill jag även har möjlighet att installera frikyla...

- byta tak samt installera solceller. Vi vill även byta färg på trädelar (huset är mexitegel med vissa trädelar). Det kommer ta lite tid att både bestämmer samt förmodligen ansöka om bygglov.

- förbättra ventilationen. Det är självdrag just nu och har radon mätningar just över 200. Det finns en radonsug som inte har används regelbundet. Min tanken var att ta mätningar oct-april med radonsug igång - vet inte om ftx är värt att installera - eller om det finns någonting man kan göra i samband med bergvärme?

Första våningen:

- lägga golvvärme på första våningen. Just nu är det vattenburen element, så dom kommer behöva tas bort. Det finns en badrum på första våningen som vi skulle vilja avvakta med att göra om, om det går. Sedan i framtiden byta till golvvärme där när vi göra om hela badrummet.

- göra om köket - samtidigt som golvvärme? Vore bra att göra om vattenrör/avlopp samtidigt.

- dra om el (just nu är det ojordad, från byggtiden) det här kanske borde/kunde göras innan golvet? Det ska även bli några extra uttag samt nätverkskabel som ska dras.

Övervåningen
- göra om badrummet

- kanske även lägga golvvärme här? Annars ser till att rör till element är i bra skick/eller byta ut.


Det ska även bli tapetsering/målning genom hela huset, när andra arbetet är klart.


Min frus prio är att göra om köket, jag vill mest göra allt i rätt ordning för att undvika onödiga kostnader eller att behöver göra om allt.

Källaren är i bra skick - vi har funderat på att dränera senare - kanske i samband med pool om 5-10 år. Det fanns ingen förhöjda fuktmätningar i källaren

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej.

Fixa el och ventilation på en gång när du kommer åt allt utan risk för att behöva riva upp nyligen renoverade rum.
Lättare när man inte behöver vara rädd om omgivningen.


Vi flyttade in i ett 70 talshus för några år sedan och installera FTX direkt. Självdrag är fruktansvärt.
Med FTX fick vi bra luft, behagligare klimat inomhushus och huset luktar fräscht när man kommer hem.
 
BirgitS
Mekanisk frånluft med fläktar som går jämnt i badrum, tvättstuga etc. kombinerat med friskluftsventiler (om det behövs) ger mycket bättre ventilation än självdrag till en mycket mindre kostnad än FTX.

Att byta radiatorer till golvvärme kräver att man ser över fönstren när det gäller täthet för att inte få kalldrag från fönstren.

El, tappvatten och avlopp byter man ut rum för rum allt eftersom man renoverar dem för att spara pengar.

Idag har man sällan nytta av jordade uttag eftersom det är väldigt lite prylar som är jordade. Däremot är det mycket bra att snart installera en jordfelsbrytare för hela huset.
 
  • Gilla
pedber
  • Laddar…
Gareth Gareth skrev:
Hej!

Oklart om det här är rätt del av forumet eller inte.....

Vi har nyss köpt ett 70tals villa på 190kvm med 120kvm källare.

Besiktning visade ingen större problem, värsta var egentligen taket som är i bra skick, men förmodligen från byggtiden och då har den nått sin teknisk livslängd.

Vi har dock några grejer som vi vill göra, och har det lite svårt att bestämma i vilken ordning vi ska göra allt. Jag förväntar mig att det kommer ta några år - både på grund av kostnaden samt att utnyttja rot/Rut på bästa sätt.

- byta ut fjärrvärme med bergvärme. Här vill jag även har möjlighet att installera frikyla...

- byta tak samt installera solceller. Vi vill även byta färg på trädelar (huset är mexitegel med vissa trädelar). Det kommer ta lite tid att både bestämmer samt förmodligen ansöka om bygglov.

- förbättra ventilationen. Det är självdrag just nu och har radon mätningar just över 200. Det finns en radonsug som inte har används regelbundet. Min tanken var att ta mätningar oct-april med radonsug igång - vet inte om ftx är värt att installera - eller om det finns någonting man kan göra i samband med bergvärme?

Första våningen:

- lägga golvvärme på första våningen. Just nu är det vattenburen element, så dom kommer behöva tas bort. Det finns en badrum på första våningen som vi skulle vilja avvakta med att göra om, om det går. Sedan i framtiden byta till golvvärme där när vi göra om hela badrummet.

- göra om köket - samtidigt som golvvärme? Vore bra att göra om vattenrör/avlopp samtidigt.

- dra om el (just nu är det ojordad, från byggtiden) det här kanske borde/kunde göras innan golvet? Det ska även bli några extra uttag samt nätverkskabel som ska dras.

Övervåningen
- göra om badrummet

- kanske även lägga golvvärme här? Annars ser till att rör till element är i bra skick/eller byta ut.


Det ska även bli tapetsering/målning genom hela huset, när andra arbetet är klart.


Min frus prio är att göra om köket, jag vill mest göra allt i rätt ordning för att undvika onödiga kostnader eller att behöver göra om allt.

Källaren är i bra skick - vi har funderat på att dränera senare - kanske i samband med pool om 5-10 år. Det fanns ingen förhöjda fuktmätningar i källaren

Tack på förhand!
Jag skulle nog ha satt in bergvärme först, ftx bara om huset är tillräckligt tätt för att det ska löna sig vilket ett 70-talshus ofta inte är då. :p Hade kontaktat en lokal ventilationsfirma som fick komma och göra en bedömning och sedan prioriterat att få till bra ventilation.

Om fasad och fönster är i fint skick utöver det kosmetiska hade jag avvaktat med det annars hade jag ansökt om tillstånd etc redan nu för att kunna åtgärda det innan det påverkar virket etc.

Om ni ska dra in vattenburen golvvärme i hela nedervåningen så kan ju det göras pö om pö med lite tekniska lösningar om jag inte förstått det hela fel. Då hade jag kört rum för rum och passat på att byta elen samtidigt. Men helt klart om ni ska lägga in golvvärme i köket så ska det göras i samband med byte av köket. Vill ni lägga in golvvärme på hela nedervåningen samtidigt så medför det att ni behöver (i princip) renovera hela nedervåningen på en och samma gång. ;)
Badrummet uppe- helt klart värt att sätta in golvvärme när ni väl renoverar det. Jag hade också gjort taket innan jag började renovera ovanvåningen. Trist om det skulle bli en läcka och det fina man gjort förstörs och bra att få in solcellerna så fort som möjligt med dagens elpriser.

Hur ska ni dra nätverkskabeln? Och hur många extra eluttag? Jag tror att man ofta landar i att man behöver riva inneväggarna för att renovera elen om fler uttag behövs om man inte kör med utanpåliggande varianter. Så då hade jag bytt elen rum för rum i takt med att ni hinner.

Sammanfattningsvis:
Gör sånt som i långa loppet sparar pengar först - bergvärme och solceller. Byt taket innan ni lägger mycket pengar på kosmetisk renovering. Ventilationen är viktig - ta hjälp av proffs och planera för åtgärd enligt deras förslag så fort det går. Finns det en jordfelsbrytare så kan ni sova gott annars ska en sådan installeras omgående.
Därefter ta rummen pö om pö och bo in er innan ni kastar er över köksrenovering etc - många bra idéer kommer när man har bott ett tag i ett hus! :cool:(y)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Gareth Gareth skrev:
Hej!

Oklart om det här är rätt del av forumet eller inte.....

Vi har nyss köpt ett 70tals villa på 190kvm med 120kvm källare.

Besiktning visade ingen större problem, värsta var egentligen taket som är i bra skick, men förmodligen från byggtiden och då har den nått sin teknisk livslängd.

Vi har dock några grejer som vi vill göra, och har det lite svårt att bestämma i vilken ordning vi ska göra allt. Jag förväntar mig att det kommer ta några år - både på grund av kostnaden samt att utnyttja rot/Rut på bästa sätt.

- byta ut fjärrvärme med bergvärme. Här vill jag även har möjlighet att installera frikyla...

- byta tak samt installera solceller. Vi vill även byta färg på trädelar (huset är mexitegel med vissa trädelar). Det kommer ta lite tid att både bestämmer samt förmodligen ansöka om bygglov.

- förbättra ventilationen. Det är självdrag just nu och har radon mätningar just över 200. Det finns en radonsug som inte har används regelbundet. Min tanken var att ta mätningar oct-april med radonsug igång - vet inte om ftx är värt att installera - eller om det finns någonting man kan göra i samband med bergvärme?

Första våningen:

- lägga golvvärme på första våningen. Just nu är det vattenburen element, så dom kommer behöva tas bort. Det finns en badrum på första våningen som vi skulle vilja avvakta med att göra om, om det går. Sedan i framtiden byta till golvvärme där när vi göra om hela badrummet.

- göra om köket - samtidigt som golvvärme? Vore bra att göra om vattenrör/avlopp samtidigt.

- dra om el (just nu är det ojordad, från byggtiden) det här kanske borde/kunde göras innan golvet? Det ska även bli några extra uttag samt nätverkskabel som ska dras.

Övervåningen
- göra om badrummet

- kanske även lägga golvvärme här? Annars ser till att rör till element är i bra skick/eller byta ut.


Det ska även bli tapetsering/målning genom hela huset, när andra arbetet är klart.


Min frus prio är att göra om köket, jag vill mest göra allt i rätt ordning för att undvika onödiga kostnader eller att behöver göra om allt.

Källaren är i bra skick - vi har funderat på att dränera senare - kanske i samband med pool om 5-10 år. Det fanns ingen förhöjda fuktmätningar i källaren

Tack på förhand!
Varför bergvärme om ni har fjärrvärme? Borde vara svårt att räkna hem och ska du ändå köra solceller kan du nyttja den elen för att driva en luft-luft värmepump för kyla sommartid.

I övrigt skulle jag slå ett slag för ftx, även om du inte räknar hem det ekonomiskt får du ett mycket bättre inomhusklimat, slipper radonproblem och går du ändå bergvärmespåret kan du koppla in ett kylbatteri på frikylan.

Elen skulle jag inte oroa mig över så mycket, se till att det finns jordfelsbrytare och vill du sova lugnt kan du anlita en besiktningsman för att se över skicket. Generellt så håller ledningar från 70-talet ett bra tag till. Kan med fördel ses över när du gör ytskikt i respektive rum ifall du vill flytta/komplettera med uttag.

Ett tak från 70-talet kan vara slut, men det kan också vara helt ok. Se till att få bort mossa, att alla pannor är hela och ligger rätt samt gör lite stickprov och kolla hur det ser ut under pannor och på vinden.

Det verkar inte vara någon panik med huset, så fixa ventilationen och gör frugan glad med köket så kommer du ha medvind i alla kommande diskussioner. Sen kan taket vara lämpligt om du är orolig innan du går på ytskikten i övrigt.
 
  • Gilla
Renhorn
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Varför bergvärme om ni har fjärrvärme? Borde vara svårt att räkna hem och ska du ändå köra solceller kan du nyttja den elen för att driva en luft-luft värmepump för kyla sommartid.

I övrigt skulle jag slå ett slag för ftx, även om du inte räknar hem det ekonomiskt får du ett mycket bättre inomhusklimat, slipper radonproblem och går du ändå bergvärmespåret kan du koppla in ett kylbatteri på frikylan.

Elen skulle jag inte oroa mig över så mycket, se till att det finns jordfelsbrytare och vill du sova lugnt kan du anlita en besiktningsman för att se över skicket. Generellt så håller ledningar från 70-talet ett bra tag till. Kan med fördel ses över när du gör ytskikt i respektive rum ifall du vill flytta/komplettera med uttag.

Ett tak från 70-talet kan vara slut, men det kan också vara helt ok. Se till att få bort mossa, att alla pannor är hela och ligger rätt samt gör lite stickprov och kolla hur det ser ut under pannor och på vinden.

Det verkar inte vara någon panik med huset, så fixa ventilationen och gör frugan glad med köket så kommer du ha medvind i alla kommande diskussioner. Sen kan taket vara lämpligt om du är orolig innan du går på ytskikten i övrigt.
Ja fasiken var ju fjärrvärme redan. Den detaljen missade jag.
 
Hej!

Tack för svaren!

Bergvärme var för några anledningar. Framförallt för att drift kostnad är mycket lägre - 2021 hade huset 32k för uppvärmning, och det var med en person - misstänker att kostnaderna kommer bli ännu högre när vi flyttar in pga ökade fjärrvärme pris samt 4 personer som använder varmvatten istället för 1 person.

Andra anledningen är för att ha möjlighet att installera frikyla och även värme eventuellt framtida poolen. Jag förstår att installation kostnaden är hög med bergvärme, men att driftkostnader är mycket lägre
 
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Gareth Gareth skrev:
Hej!

Oklart om det här är rätt del av forumet eller inte.....

Vi har nyss köpt ett 70tals villa på 190kvm med 120kvm källare.

Besiktning visade ingen större problem, värsta var egentligen taket som är i bra skick, men förmodligen från byggtiden och då har den nått sin teknisk livslängd.

Vi har dock några grejer som vi vill göra, och har det lite svårt att bestämma i vilken ordning vi ska göra allt. Jag förväntar mig att det kommer ta några år - både på grund av kostnaden samt att utnyttja rot/Rut på bästa sätt.

- byta ut fjärrvärme med bergvärme. Här vill jag även har möjlighet att installera frikyla...

- byta tak samt installera solceller. Vi vill även byta färg på trädelar (huset är mexitegel med vissa trädelar). Det kommer ta lite tid att både bestämmer samt förmodligen ansöka om bygglov.

- förbättra ventilationen. Det är självdrag just nu och har radon mätningar just över 200. Det finns en radonsug som inte har används regelbundet. Min tanken var att ta mätningar oct-april med radonsug igång - vet inte om ftx är värt att installera - eller om det finns någonting man kan göra i samband med bergvärme?

Första våningen:

- lägga golvvärme på första våningen. Just nu är det vattenburen element, så dom kommer behöva tas bort. Det finns en badrum på första våningen som vi skulle vilja avvakta med att göra om, om det går. Sedan i framtiden byta till golvvärme där när vi göra om hela badrummet.

- göra om köket - samtidigt som golvvärme? Vore bra att göra om vattenrör/avlopp samtidigt.

- dra om el (just nu är det ojordad, från byggtiden) det här kanske borde/kunde göras innan golvet? Det ska även bli några extra uttag samt nätverkskabel som ska dras.

Övervåningen
- göra om badrummet

- kanske även lägga golvvärme här? Annars ser till att rör till element är i bra skick/eller byta ut.


Det ska även bli tapetsering/målning genom hela huset, när andra arbetet är klart.


Min frus prio är att göra om köket, jag vill mest göra allt i rätt ordning för att undvika onödiga kostnader eller att behöver göra om allt.

Källaren är i bra skick - vi har funderat på att dränera senare - kanske i samband med pool om 5-10 år. Det fanns ingen förhöjda fuktmätningar i källaren

Tack på förhand!
Vi flyttade in i en villa från 72 i slutet av 2020, och gjorde flera renoveringar direkt. Vårt hus är enplan på 114 kvm (4 rum och 2 badrum) och hade direktel samt kamin. Vi valde att installera luft/luft i slutet av förra året, vilket gett oss en betydligt lägre elförbrukning efter det. Vi bytte även ut alla element direkt, bör vara mer effektiva än tidigare (men vi gjorde det för att de såg bättre ut och villr ha mer enhetligt mot tidigare). Vårt tak är även det i bra skick, vilket gör att vi väntar med att byta det. Eventuellt sätter även vi upp solpaneler då.

Vi kontaktade bygglovsavdelningen i kommunen för att ändra färg på träet, men vi fick byta utan bygglov eftersom färgen inte är ”bestämd” i detaljplanen (alla hus på gatan har olika färger). Våra fönster var utbytta av tidigare ägare, och vi saknar ventiler i dessa så det blir tyvärr lite instängt när man täppt igen mycket av det naturliga självdraget, vårt hus måste ha blivit relativt tätt. Vi har dock inte tittat på alternativ ventilation än utan vädrar och håller innerdörrar öppna.

Vi drog om all el då den till största delen var utanpåliggande och gömd i taklister, samt då vi behövde flera nya uttag mm. Vi målade om tak, väggar och bytte golv i alla rum. Vi bytte ut hela köket och flyttade avloppsrören en aning. Vi renoverade ett badrum direkt där vi installerade elgolvvärme, samt drog nya vattenrör. Det enda vi har kvar invändigt är en liten toalett som ska få en del av tvättstugan för att få in en dusch, då byter vi ut de sista vattenrören vi var kvar.

Hade vi installerat jord eller bergvärme hade vi valt golvvärme i hela huset, men överlag är vi nöjda med de val vi gjorde. Vi ville ha hemmet som vi önskade utseendemässigt, och gjorde därför det mesta före inflytt. Vi tog hellre risken att få högre driftkostnad och la pengarna på köks/badrumsrenovering istället för jord/bergvärme. Dock är det ju inte enkelt att ordna det i efterhand nu om vi skulle vilja ha vattenburet så det får man ha med sig :)
 
Gareth Gareth skrev:
Hej!

Oklart om det här är rätt del av forumet eller inte.....

Vi har nyss köpt ett 70tals villa på 190kvm med 120kvm källare.

Besiktning visade ingen större problem, värsta var egentligen taket som är i bra skick, men förmodligen från byggtiden och då har den nått sin teknisk livslängd.

Vi har dock några grejer som vi vill göra, och har det lite svårt att bestämma i vilken ordning vi ska göra allt. Jag förväntar mig att det kommer ta några år - både på grund av kostnaden samt att utnyttja rot/Rut på bästa sätt.


Tack på förhand!
Alltid tak först, Tveklöst.
Allt annat du vill göra är förstört med en takläcka
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tak och ev dränering först (verkar kunna vänta så länge ni inte gör åtgärder utomhus), resten är ekonomi och kosmetik varav uppvärmingen är prioriterad. Oklart dock hur mycket ni sparar på bytet från fjv, men om det är motiverat så skulle jag prioritera det. Ju tidigare du gör investeringen desto snabbare pay-off. Särskilt som komponenter och elpriser förmodligen bara går åt ett håll.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.