Hej!

Vår tvättmaskin gick sönder och vi beställde en ny från elgiganten. När installatören kom anmärkte han på att den gamla tvättmaskinen var kopplad med förlängningssladd och att det inte var tillåtet. Enligt honom behövde man ha dit en elektriker för att installera ett nytt uttag.

Det rör sig om en "tvättstuga" i bostadshus med tvättmaskin, torkskåp och vask samt varmvattenberedaren, alltså inget egentligt våtrum om jag förstår det rätt? Eluttagen är jordade och det finns jordfelsbrytare.

Vad jag kan se på elsäkerhetsverket är det tillåtet med förlängningsladd så länge det inte är i våtrum. https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/sladdbyte-skarvladd-pa-tvattmaskin/ Sen står det i manualen till tvättmaskinen att den inte ska anslutas med förlängningssladd...

Någon som vet vad det är för risker med att använda förlängningssladd och om det finns några juridiska eller försäkringsmässiga problem?

Mvh Johan
 
Om jag förstått det rätt så är i princip "våtrum = där det finns golvbrunn".
Men jag vet att "Tvättstuga" ibland har lite särskilda regler, och det kanske är oavsett golvbrunn eller ej.

Står det i manualen att förlängning inte får användas så förstår jag att teknikern som var där inte sa att det var tillåtet. Manualen kanske sen förenklar (som man ofta får göra för "folk i allmänhet"), och i själva verket går det bra med förlängningsladd så länge det inte är i våtrum , sladden klarar strömen (16 A?) och skarven inte sitter så att man riskerar vattenstänk eller våta kläder osv på den. Vilket är lite för många parametrar för en tillverkare att få "folk" att förstå så dom skriver: "inte tillåtet".

Antingen kör ni vidare som innan (om det har funkat bra), och ser till att förlängningen är bra gjord (tillräckligt grov sladd osv). Försäkringsbolag kan förstås alltid trixa, och skriver en tillverkare något som skall man följa beskrivningen om allt skall vara "i ordning". Men det beror ju på vad som händer också- har det inte alls med sladden att göra så spelar det ju ingen roll (i teorin iaf)...

Eller så tar ni dit en elektriker och fixar ett uttag närmare bara :)
 
A
A Ace2026 skrev:
Hej!

Vår tvättmaskin gick sönder och vi beställde en ny från elgiganten. När installatören kom anmärkte han på att den gamla tvättmaskinen var kopplad med förlängningssladd och att det inte var tillåtet. Enligt honom behövde man ha dit en elektriker för att installera ett nytt uttag.

Det rör sig om en "tvättstuga" i bostadshus med tvättmaskin, torkskåp och vask samt varmvattenberedaren, alltså inget egentligt våtrum om jag förstår det rätt? Eluttagen är jordade och det finns jordfelsbrytare.

Vad jag kan se på elsäkerhetsverket är det tillåtet med förlängningsladd så länge det inte är i våtrum. [länk] Sen står det i manualen till tvättmaskinen att den inte ska anslutas med förlängningssladd...

Någon som vet vad det är för risker med att använda förlängningssladd och om det finns några juridiska eller försäkringsmässiga problem?

Mvh Johan
det är ju en tillfällig anslutning likt den till julgranen och väldigt vanligt förekommande, så det som styr är ju om det är våtrum eller inte samt i så fall vilken zon den hamnar i.
 
Läste visst lite slarvigt på elsäkerhetsverkets hemsida, det står att man inte ska använda förlängningssladd i badrum, står alltså inte våtrum.
 
A
A Ace2026 skrev:
Läste visst lite slarvigt på elsäkerhetsverkets hemsida, det står att man inte ska använda förlängningssladd i badrum, står alltså inte våtrum.
torktumlare tar mycket effekt och det är ett vanligt fel att övergångsresistansen i kopplingarna ökar och blir överhettade, du tillför med en förlängningssladd två skarvar vilket dramatiskt ökar risken för varmgång i dessa. kvalitetsdon minskar risken. Skarvsladd är vanligt då det sällan finns vägguttag som räcker till både tvättmaskin och tumlare.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.