Hej hej,

Ska dra nätverkskabel på landet, nätverkets hjärta är i nuläget i hall/v-rum och jag tänkte därifrån gå upp på vinden (under isolingeringen) och sedan ut till tvättstuga där jag ska ha en server samt UT och under trall till gäststugan.

Min fråga är - Hade ni använt flexslang/vp-rör (vilket av dem) eller bara kört kabel rakt upp å ner?
Jag tänker att det kanske går bara dra kabeln under isoleringen, men under trallen till gäststugan kanske något slags skydd är bra?

Jag har dragit mycket nätverk i tidigare bostäder men jag är ingen elektriker så ha överseende.

Tacksam för input.
 
När jag drog utomhus hemma mellan byggnader så använde jag såndär grön 1/2-tums trädgårdsslang som kabeln sköts in i och grävdes ner. Är ju inte helt rätt men har fungerat problemfritt i 5-6 år nu.

PEM slang är nog att rekomendera dock, lättare att dra i ny kabel om något skulle behöva bytas
 
  • Gilla
Hans Johanson
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
När jag drog utomhus hemma mellan byggnader så använde jag såndär grön 1/2-tums trädgårdsslang som kabeln sköts in i och grävdes ner. Är ju inte helt rätt men har fungerat problemfritt i 5-6 år nu.

PEM slang är nog att rekomendera dock, lättare att dra i ny kabel om något skulle behöva bytas
Tack det låter lagom avancerat :) Inte omöjligt att det blir den lösningen jag kör på!
 
  • Gilla
Hans Johanson
  • Laddar…
Tar inte försäkringbolaget fighten om de får alla fakta ?
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Tar inte försäkringbolaget fighten om de får alla fakta ?
I vilken egenskap skulle jag involvera försäkringsbolaget menade du?
 
I izcho skrev:
Jag tänker att det kanske går bara dra kabeln under isoleringen
om där är risk för möss på vinden så kanske det skyddar lite bättre med vp-rör
 
T tergo skrev:
om där är risk för möss på vinden så kanske det skyddar lite bättre med vp-rör
Yes vi har förvisso inga möss för tillfället men det kan ju ändras och jag har landat i att köra rör, eller flexslang snarare. Tack!
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
I izcho skrev:
I vilken egenskap skulle jag involvera försäkringsbolaget menade du?
Oops, hur hamnade det här ? Det svaret var ämnat för tråden som handlade om en avgrävd kabel och fiberföretaget som givit ut en felaktig karta över fiberdragningen.
 
  • Gilla
izcho
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.