Denna dörr har troligtvis suttit vårt torp väldigt länge, (sent 1800), flyttades som dörr till badrummet för 10 år sedan av förra ägaren.
Problemet är att den har slagit sig, den står ut ca 1.5 cm längst ner, när översidan är korrekt placerad i karmen. Det gör det svårt att stänga/låsa. Det blir värre av att låset är gammalt också och svårt att "dra" i.

Frågan är alltså, kan jag göra någonting åt detta? Kan man böja gångjärnen på något sätt? Ånga och böja dörrbladet? Ta isär och sätt ihop? Tejp??! Finns det några bra idéer?
 
  • Gammal träbadrumsdörr i karm, sliten med synlig skevhet nedtill, gammalt lås och nyckel synligt.
  • Gamla träddörren som slår sig 1,5 cm från tröskeln med måttband som visar avståndet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Beornc skrev:
Denna dörr har troligtvis suttit vårt torp väldigt länge, (sent 1800), flyttades som dörr till badrummet för 10 år sedan av förra ägaren.
Problemet är att den har slagit sig, den står ut ca 1.5 cm längst ner, när översidan är korrekt placerad i karmen. Det gör det svårt att stänga/låsa. Det blir värre av att låset är gammalt också och svårt att "dra" i.

Frågan är alltså, kan jag göra någonting åt detta? Kan man böja gångjärnen på något sätt? Ånga och böja dörrbladet? Ta isär och sätt ihop? Tejp??! Finns det några bra idéer?
Första bilden ser helt skev ut, men är mest en effekt av kameraobjektiv och cropping
 
att rikta en spegeldörr är svårt, inte många snickare som klarar det
Skev innerdör i trä! | Byggahus.se
en möjlighet är att låta dörren styra monteringen av karmen ,alltså man får jämka och sätta karmen lite ur lod
 
T tergo skrev:
att rikta en spegeldörr är svårt, inte många snickare som klarar det
Skev innerdör i trä! | Byggahus.se
en möjlighet är att låta dörren styra monteringen av karmen ,alltså man får jämka och sätta karmen lite ur lod
Tack, borde ju ha sökt innan jag postade. Att justera karmen känns mest lockande i nuläget.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.